2015.
režija:
Rick Alverson
scenario:
Rick Alverson, Gregg Turkington, Tim Heidecker
uloge:
Gregg Turkington, Tye Sheridan, John C. Rilley, Lotte Verbeek, Amy
Seimetz, Michael Cera
Entertainment
je film koji zahteva određeno predznanje, inače se, potpuno
pogrešno, može opisati kao bledi pokušaj lynchovskog nadrealizma.
Ključni pojam sa kojim film počinje je anti-komedija, jedan od
pravaca stand-up komedije koji igra na karte ne-smešnog,
nepristojnog, odvratnog i konfrontativnog, ali neočekivanog i stoga
provokativnog. Ko-scenarista i glavni glumac Gregg Turkington dolazi
iz te škole, a njegova komičarska persona, Neil Hamburger, odvratno
obučeni i očešljani patetični anti-zabavljač koji ispaljuje loše
i uvredljive viceve uglavnom nezainteresovanoj ruralnoj publici je
glavni lik.
Reditelj
Rick Alverson i drugi ko-scenarista Tim Heidecker već su sarađivali
na još jednom anti-komičnom filmskom projektu jednostavno nazvanom
The Comedy, a akcenat je bio na uvredljivosti i
konfrontativnosti. Ovde to nije suština, ovde nas zanima čovek
barem jednako kao i persona, pa se Entertainment može
podvesti etiketirati i kao egzistencijalistički road movie po
pripizdini ne mnogo daleko od, recimo, Five Easy Pieces na
koji se čak direktno referira u tekstu. Surealna komponenta je
direktno povezana sa tim, odnosno sa ličnošću koja je odvratna kao
i persona, samo utišano za par podeljaka. Koliko je njegov humor
neshvatljiv i zbunjujući za publiku, toliko su životne situacije u
koje upada takve za njega.
Opis
radnje, dakle, stane u jednu rečenicu: anti-komičar putuje
pustinjom Mojave, nastupa u barovima sa pantomimičarom-klovnom
(Sheridan) koji se klati, kezi i majmuniše na pozornici kao uvodnom
tačkom, da bi van pozornice, depresivan i ispijen, ostavljao kćeri
poruke na telefonskoj sekretarici i upadao u čudne situacije.
Recimo, bogati i dobroćudni, ali ograničeni rođak (Riley) ga
zasipa karijernim savetima. Ide na hromoterapiju. Komunicira bez
razumevanja sa ilegalnim imigrantima. Igra nudističke žmurke sa
jednim domaćinima. Naleće na muljatora (Cera) kojeg odbije svojom
čudnošću. Čudi se kad od publike dobije reakciju na uvrede i
prozivke van ikakvog konteksta.
Ako
očekujete neku dublju spoznaju, nekakvo pokajanje i iskupljenje, na
krivom ste mestu. Entertainment je film pre svega o ironiji i
o tome kao se komičarski koncept vraća da komičara ugrize za dupe.
Ne važi to samo za anti-komediju, ali je kod nje to najočitije.
Alverson i društvo nam već u scenariju slikovito prikazuju kako je
život otrcan vic. Pozajmljujući od starih majstora i savremenih
autora, Lyncha, Quentina Dupieuxa i još ponekog, Alverson spretno
režira, fokusira nam pažnju i ne ispušta konce iz ruku.
Entertainment je film vredan pažnje koji vam se možda neće
svideti (to i ne pokušava), ali će vas naterati na rudnu mentalne
gimanstike. Do tada, koja je razlika između američke zastave i
Courtney Love?
No comments:
Post a Comment