kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
scenario
i režija: Barry Jenkins (prema drami Tarella Alvina McCraneya)
uloge:
Alex R. Hibbert, Jaden Piner, Ashton Sanders, Jharrel Jerome,
Trevante Rhodes, Andre Holland, Mahershala Ali, Naomie Harris,
Jannelle Monae, Patrick Decile
Iz
opisa “drama u tri čina o odrastanju siromašnog gay
afroamerikanca u getu”, za Moonlight se može pomisliti, ne bez
neke, da je reč o tipičnom inženjeringu u lovu na nagrade. Uz
prošlogodišnju ujdurmu oko nedostatka manjinskih lica među
glumcima i autorima sa nominacijama, logično bi bilo da projekti
poput Moonlighta prvo dobiju zeleno svetlo, potom pokupe nominacije
ako valjaju čemu u godini inače slabe berbe, pa i da postanu
favoriti iz senke za Oscare iako se manje ili više pretpostavlja da
će Akademija opet hraniti svoj ego putem sračunate La La Land
nostalgije. Kažem, nije ni politički neočekivano, niti po
standardima meritokratije nepravedno, Moonlight je neobičan,
poetičan i emocijama nabijen film koji prevazilazi artificijelnost
postavke i strukture, iako nije baš revolucionarno remek-delo, kakav
utisak stvara američka kritika.
Geto-odrastanja,
samohranih majki na teškim drogama i očinskih figura dilera i
kriminalaca smo se nagledali onoliko, u sezoni nagrada često u onoj
najljigavijoj, kalkulantskoj formi koja čini medveđu uslugu i tako
važnoj socijalnoj temi i filmskoj umetnosti. Iako se ne čini tako
na prvi pogled, dodana gay dimenzija nije kalkulacija, već okidač
za nekoliko ne baš često postavljanih pitanja, misaonih
konstrukcija i žanrovskih intervencija. Očekivano, odnos siromašne
i zatvorene afro-američke sredine opsednute čvrstinom i muškošću
do nežnosti i homoseksualnosti nije nimalo pozitivan i pun
razumevanja. Takođe, odrastanje gay osobe van konteksta buđenja
seksualnosti je uglavnom odsutno iz tematskog spektra američkog
filma, bilo hollywoodske, bilo indie produkcije, iako odrastanje nije
nužno vezano za seksualnost.
Odrastanje
mladog Chirona pratimo u tri čina, tri trenutka u vremenu, od
dečačke dobi, preko adolescencije do mladosti u naponu snage.
Upoznajemo ga malog i slabašnog (igra ga Alex R. Hibbert sa dečijom
iskrenošću) kako beži od školskih nasilnika i skriva se u
napušteni stan gde ga pronalazi diler Juan (Ali). Juan je tip sa
kojim se ne valja kačiti, ali su mu deca simpatična, pa zato malog
Chirona (nadimak mu je Little, što je i naziv prvog poglavlja) vodi
svojoj kući i zajedno sa ženom Theresom (Jannelle Monae u vrlo
dobrom glumačkom debiju) na neki način uzima pod svoje. Mali se ne
buni, bolje mu je sa dobrodušnim krimosom nego sa majkom (Harris),
sebičnom kako samo narkomani znaju biti. Osim Juana i njegove žene,
jedina osoba sa kojom ima sadržajan odnos je njegov vršnjak, Kevin
(Piner) i odnos sa njim će se razvijati kroz dalja poglavlja.
Drugo
poglavlje nazvano samo Chiron našeg junaka (Sanders) zatiče u
srednjoj školi, ako je moguće još mršavijeg. On je i dalje bez
zaštite kod kuće i u školi, Kevin (Jerome) mu ne može pomoći,
etikete pedera i slabića koje su mu kačene još i ranije su se još
više učvrstile, a nasilje nad njim je eskaliralo do tačke pucanja.
Chiron, međutim, konačno postaje svestan sebe. U trećem poglavlju
pod imenom Black, Chiron (Rhodes) je potpuno drugačija prilika,
mišićav, naoružan i sa uličnom reputacijom u Atlanti. Međutim,
jedan poziv od Kevina (Holland) će ga naterati da se vrati u rodni
Miami i suoči se sam sa (prošlim) sobom.
Radnja
filma bi možda bolje izgledala u nekom drugom formatu, kao serijal
kratkih priča, kratkih filmova (što je zapravo), televizijska
mini-serija, ili uz dodatnu razradu i pod-zaplete kao filmska
trilogija. Poreklo teksta je, međutim, dramsko (tekst, doduše, nije
još izveden u teatru), što se oseti u odsustvu filmske akcije, ali
nam dijalozi i naročito vizuelna zapažanja govore više nego što
bi akcija mogla. Moonlight je film atmosfere, raspoloženja i
izrazito bogate teksture koji sasvim ispravno računa na odloženo
dejstvo.
Druga
prednost mu je autentičnost. Rekoh, socijale tog tipa smo se
nagledali po filmovima i teško nas je više na taj način
senzibilizirati. Moonlight je iskren film koji u istrošenom
“settingu” pronalazi prava pitanja i postavlja ih. Takođe je
film sa osećajem za lokaciju i milje. Kao i glavni junak, i pisac
McCraney i filmaš Jenkins su iz istog susedstva, možda i sa istom
porodičnom pričom, pa njihovi portreti i pejzaži čije boje
variraju od osunčano žutih do hladnih plavih i koje prati umirena
muzika na gudaćim instrumentima nisu samo direktni, nego i istinski
strašni, ali istovremeno i lepi i poetični.
Ako
Moonlight gledamo čisto kao “queer” film, što mu je i najjači
aspekt, pojaviće se potreba za poređenjem. Asocijacija tu nisu Van
Sant, Araki i ostatak veterana iz 90-ih, koliko je savremeni kanadski
autor Xavier Dolan. Moonlight ima tu jednu iskrenost i nepatvorenost,
bez potrebe za oneobičenjem i eksplicitnošću, ali mu je energija
drugačija. Umesto ludosti, autorske auto-destrukcije i uskakanja u
greške, ovde na delu imamo zadržanost, strpljenje i odmak. Stvar
ukusa, naravno, i Moonlight “radi”, ali ne pogađa na isti način
i istom žestinom kao bilo koji Dolanov film.
Moonlight
je dobar film, tu nema zbora, čak veoma dobar i potreban, pa otud i
tolika pažnja kritike. Međutim, nemojmo se zaletati i lepiti mu
senzacionalističke etikete. Barry Jenkins je autor koji pažljivo
bira i dugo razvija projekte i zapravo se ne bih čudio ako bi
budućnost donela i jedno pravo remek-delo. Moonlight to nije, ali je
važna tačka na putu dotle.
No comments:
Post a Comment