2016.
režija:
Christian Ditter
scenario:
Abby Kohn, Dana Fox, Marc Silverstein (prema knjizi Lizz Tuccillo)
uloge:
Dakota Johnson, Rebel Wilson, Leslie Mann, Alison Brie, Damon Wyans
Jr, Anders Holm, Nicholas Braun, Jake Lacey, Jason Manzoukas
Ne
znam odakle da počnem tiradu o tome šta me sve nervira u modernim
romantičnim komedijama. Za početak to što nisu niti romantične
(zapravo su cinične, rezonerske i namenjene tačno određenoj
ciljnoj grupi), niti komične. Dalje, zato što su filmovi za žene i
o ženama iza kojih najčešće stoje muškarci koje žene niti
poznaju, niti poštuju, niti razumeju. Čak i kada kreativni deo
potpisuje neka žena, to ne znači da ćemo gledajući romantičnu
komediju zapravo naučiti nešto o ženama. I to, iz perspektive
muškarca, u vezi ili samog (koji očajnički traži žensko
prisustvo u svom životu do te mere da čak pokušava da razume kako
to sve funkcionira), njihovu upotrebnu vrednost spušta ispod nule.
Ne
smeta mi čak ni eskapizam tog sveta romantičnih komedija i
činjenica da su one naseljene bezbrižnim, situiranim ljudima sa
trivijalnim problemima. Ne smeta mi to ni što te prazne ljušture od
ljudi retko viđamo u nekoj životnoj situaciji, recimo na poslu (to
važi i za slučaj kada neki od likova stalno trtlja kako puno ili
previše radi). Nekako sam se navikao i na debilnu estetiku zasnovanu
na video-spotovima za pop-pesme, pa čak i na debilne pop-pesme na
soundtracku, na sve te slow-motion ulaske na scenu, na to lažno
savršenstvo, prenaglašenu normalnost ili karikaturalno čudaštvo
na granici sociopatije. Nije čak ni stvar u generičkoj poruci
takvih filmova da je važnije otkriti ono što zaista jesi i biti to
sam sa sobom, a idealna veza će sama doći. Ono što me ubija u
pojam je besmisao svega toga.
How
to Be Single toga ima na bacanje. Pogledajte samo konstrukciju
priče. Naša junakinja Alice (Johnson) upravo “odlazi na pauzu”
sa dugogodišnjim stabilnim dečkom Joshom (Braun) i odlazi u New
York kako bi bolje upoznala sebe. Tu se ufura u stan kod starije
sestre Meg (Mann), doktorke koja toliko fura karijeru da nema
privatni život. To je čak i “on the nose” podvučeno time što
je ona ginekolog, a, zamislite, nema svoju decu niti želju za istom
(u početku). Njih dve dobijaju i treću cimericu, debelu,
sociopatičnu i lajavu Robin (Wilson), Alicinu koleginicu s posla
koja, kako pretpostavljamo, nema svoju adresu, nego klošari od jedne
veze za jednu noć do druge, a šminkanje reševa na promocijama i
demonstracijama. Četvrta ženska, Lucy (Brie), nepopravljivo je sama
i očajna, a sa prve tri nije povezana nikako, osim što izlazi u
isti bar koji drži Tom (Holm), Alicin povremeni “fuck-buddy”.
Alice
će sebi dodatno zakomplicirati situaciju (pored toga što se petlja
sa Tomom i sanja o pomirenju sa Joshom) kada upozna bogatog i
ranjivog udovca Davida (Wyans). Meg će, pak, rešiti da ostane
trudna putem veštačke oplodnje i donatora sperme, a onda će
upoznati Kena, savršenog dečka koga će samo gurati od sebe. Tom se
zapravo loži na Lucy, a ona će sasvim slučajno upoznati novog
frajera Georgea (Mantzoukas) sa kojim deli uvrnuti smisao za humor i
koji je jedini u stanju da trpi njene očajničke ispade. Jedino će
Robin, debela i čudna kakva je, ostati terminalno sama, ali valjda
je na to navikla.
Na
ovom mestu bih pitao nešto: šta smo zapravo dobili od ženske
emancipacije, ravnopravnosti ili makar poštovanja žena kao ciljne
grupe potrošača? To da žene mogu da se provode, piju, psuju i o seksu govore
otvoreno, čak grafičnije od muškaraca? Da mogu i smeju da se
upuštaju u veze za jednu noć i menjaju seksualne partnere? Da seks
nije uslovljen prokreacijom ili makar obaveznim romantičnim
predstavama o princu na belom konju?
Sve
to je moglo i ranije, možda uz više truda, ali svejedno. Ono što
fali je upravo ta proklamovana i toliko puta pomenuta ženska
samostalnost u smislu toga da tim ženama koje gledamo nisu preko
potrebni muškarci (i veze generalno) da bi bile srećne. Njihovi
svetovi se, kao u nekoj idiotskoj konzervativnoj fantaziji vrte oko
tipa sa kojim bi se skrasile i imale gomilu dece. To nije boljka samo
How to Be Single, već i romantičnih komedija generalno, ali
one se svejedno snimaju baš po tom modelu, čak i gledaju.
Nikakva
novina nije ni apsolutno grozna uloga Dakote Johnson. Ona na ovaj
način samo nastavlja svoju praksu jedne grozne uloge godišnje, tako
da je prosto neverovatno koliko je bila solidna u A Bigger Splash. No
dobro, verovatno dobar reditelj sa vizijom zna kako da iskoristi
prednosti i nedostatke u najboljem slučaju osrednje glumice. Mada,
ne možemo baš krivicu potpuno svaliti na nju, loš utisak
ostavljaju apsolutno svi u filmu. Rebel Wilson nakon nekoliko izleta
u smislene uloge sada se svodi na to da bude mlađa verzija Melisse
McCarthy: debela i (verbalno) odvratna. Leslie Mann praktično
reciklira jednu te istu ulogu iz filma u film, to nikada nije bilo
naročito zanimljivo, sada ponajmanje. Čak ni Alison Brie, glumica
sa komičarskim talentom koji se najbolje video na televiziji, ovde
ne uspeva da bude duhovita. Malo je do njene karijere i statusa koji
joj ne daje veće domete od uglavnom loše napisanih epizodnih uloga,
a malo i do toga da njena priča u ovom filmu toliko visi da je
pitanje čemu uopšte služi, osim nabijanju minutaže. Sa muškim
delom ekipe stvar stoji još gore: njihovi likovi su toliko plastični
da ih je apsolutno nemoguće dobro odigrati.
Evo
nas opet na početku i pitanju šta muškarac zna o ženskom poimanju
ljubavi. Christian Ditter koji se toliko gura u romantične komedije
očito pojma nema, ali ga to ne sprečava da nalazi angažmane.
Njegovog prošlog filma Love, Rosie me je poštedela
koleginica Tea Šegon koja je napisala kritiku za blog i hvala joj na
tome. Ali ko ne plati na mostu, plati na ćupriji. How to Be
Single je toliko smeće od filma da potpuno precizno oslikava
idiotizam sadašnjeg vremena i Hollywooda koji mu značajno
doprinosi. Zamislite “mušku” ćoravu komediju, samo sa ženskim
likovima, manje gegova i više cmizdrenja i dobićete How to Be
Single. Poštedite sebe tog iskustva, ne treba vam.
No comments:
Post a Comment