2015.
režija:
Pablo Trapero
scenario:
Julian Loyola, Esteban Student, Pablo Trapero
uloge:
Guillermo Francella, Peter Lanzani, Lili Popovich, Gaston
Cocchiarale, Stefania Koessl
Znate
za one priče koje su toliko neverovatne da prosto moraju biti
istinite, jer ko bi tako nešto izmišljao i zašto? El clan
je zasnovan na jednoj takvoj priči: neverovatnoj, istinitoj i stoga
monstruoznoj. Priča je to o porodično-komšijskom klanu
dobrostojećih stanovnika Buenos Airesa pod vođstvom Arquimedesa
Puccia čiji je unosan biznis u sumrak vojne diktature 80-ih godina
bilo otimanje ljudi. Za pretpostaviti je da su se Puccio i saradnici
time ranije bavili za račun države, ali ovde je reč o 100%
privatnom aranžmanu.
Film
počinje zbunjujuće, sa lagano zbunjujućim “flash-forwardom” u
kome policija upada u kuću i na zub uzima ljubavni par, i nastavak
te razlomljene scene će se odvijati dalje u filmu. Zanimljivo, ali
centralnu liniju priče neće ometati, niti će nam kvariti ugođaj.
Nakon toga sledi kolaž dokumentarnog materijala koji nam objašnjava
političko-istorijski “setting”, kada je general Videla predao
palicu generalu Galtieriju, koji će nam nekako zazvoniti poznato, a
u koji će bolji uvid imati poznavaoci argentinske istorije, dok ćemo
mi ostali morati to da zapamtimo kao referencu i kasnije upitamo
Google. I onda naša priča počinje.
Naša
tačka gledišta je Alejandro zvani Alex (Lanzani), mladić za kojeg
se čini da mu se visoka politika ne meša u život. Naprotiv, on je
zadovoljan i popularan, sportska zvezda i junak lokalnog ragbi-kluba,
što govori i o njegovoj klasnoj pripadnosti (naime, ragbi je sport
za bogatije Argentince, tradicionalne anglofile, dok se puk uglavnom
bavi fudbalom). Njega i njegovog timskog kolegu presreće auto na
cesti i maskirani muškarci ih otimaju. Scena je vrhunski napeta,
efektna i navodi nas na krivi trag. Za razliku od svog kolege, Alex
nije otet, nego je poslužio kao mamac. A iza otmice stoji njegov
otac Arquimedes (Guillermo Francella, nama najpoznatiji po ulozi
Pabla Sandovala u El secreto de sus ojos) i to je prva njihova
otmica od nekoliko.
Nisam
baš siguran je li Alex dobar izbor za tačku gledišta i našu
identifikaciju sa situacijom. U određenim trenucima on je iznenađen
i razočaran očevim postupcima, ali mu se ne suprotstavlja i čak mu
pomaže. Nazovite to lojalnošću svojoj porodici. Pomažu mu i
ostali članovi, svako u svojim mogućnostima, žena Epifania
(Popovich) i mlađa deca, čak se na Alejandrov nagovor vraća i
najstariji brat Maguila (Cocchiarale) koji je, pretpostavljamo zbog
neslaganja sa očevom diktaturom, već bio napustio porodično
gnezdo.
Pucciovi
tako održavaju porodični biznis, od krupnih strateških odluka koga
oteti, koliko očekivati i zašto, kako sada sa novim političkim
prilikama (“demokratski izabrana vlada ne može trajati dugo”),
preko dnevne logistike, pa sve do onih sitnih, filigranskih detalja
kao što je čišćenje ulice pred izlogom lokala u prizemlju kuće.
Zapravo, to savršeno funkcioniše kao slika i prilika fašistoidnih
vojnih režima – naoko je sve u najboljem redu, samo se sa tavana
ili iz podruma čuju krici. Archimedes je pritom solidan taktičar,
zna kada sinovima popustiti i kako ih potkupiti, kao što vrlo dobro
zna ko su mu sponzori u vlasti i oružanim snagama koji njegov
prljavi mali biznis drže iznad vode i iznad zakona. Međutim, kako
to obično biva, početni uspesi često zamagljuju moć
rasuđivanja...
Alex
nije idealna tačka gledišta iz još jednog razloga: nekako ne
verujemo da ništa bitno nije znao o istina, pre svega očevim
operacijama. On je u njima učestvovao. On je bio plaćan da ćuti.
On je sva očeva objašnjenja prihvatao bez rezerve. Njega nije bilo
briga, dokle god su on i njegova cura (Koessl) u toj priči bili na
sigurnom. El clan istovremeno ispituje odnose oca i sina i
slika jedan uvrnuti porodični portret, a za oba nam je potrebna
tačka perspektive, pa iako Alex nije idealan izbor, nekako je
najlogičniji.
Mogu
se povući paralele između El Clan i klasika američkih
mafijaških drama u režiji Coppole, Scorsesea i de Palme. Nije tu
stvar samo teme (uvek se nekako pojavljuje motiv lojalnosti
kriminalnoj i biološkoj familiji), čak ni mehanike (uspon i pad je
ono što očekujemo), koliko izražajnih sredstava, osećaja za
detalj i za period. Kao i Coppola, Trapero bira priču koja će
ujediniti biološku i kriminalnu familiju. Kao i Scorsese, on pazi na
detalje vezane za period, od televizijskog programa, preko muzike
(posebno obratite pažnju na to), do modnih detalja. Kao i de Palma,
napet je, političan i nudi širu sliku.
No
dobro, ako je taj model poznat i očekivan, uloga Guillerma Francelle
nije. On je skoro neprepoznatljiv sa sedom kosom i obrvama, a njegov
pogled ledi krv u žilama. Sličan tip lika i slične glumačke
zadatke imao je i Johnny Depp u dosta sličnom filmu na jednako
neverovatnoj, ali istinitoj premisi, Black Mass, kao šef
bostonske irske mafije James “Whitey” Bulger, ali ga je Francella
prevazišao i glede transformacije i glede generalnog utiska.
Trapero
je jedan od prominentnijih reditelja argentinskih ispoliranih i
uzdignutih žanrovskih filmova koji uspevaju pogoditi žicu
festivalskih žirija, kritike i publike. El clan mu je doneo
najveće opipljive uspehe na svim tim poljima. Nagrađen je Srebrnim
Lavom za režiju u Veneciji, a film je srušio domaći “box office”
rekord u Argentini, čak mu je izvesna i široka međunarodna
distribucija. U svakom slučaju zasluženo. U najboljem maniru
savremenih argentinskih filmova, Trapero u El clan bira
relevantnu temu i izlaže je na primeren, razumljiv i inteligentan
način.
Kao
i u jednom od Traperovih prethodnih filmova, atmosferičnom trileru o
prevarama sa osiguranjima, Caranchu (2010), autor ponovo sve
karte stavlja na kraj koji dolazi sa iznenađenjem. Za razliku od
Carancha, gde je to u dobroj meri obesmislilo dotadašnji tok
filma, u El clan baš taj i takav kraj dodaje na utisku,
pamtljivosti i neobičnosti i podiže nivo od solidnog do veoma
dobrog.
No comments:
Post a Comment