2015.
režija:
Nicholas Hytner
scenario:
Alan Bennett (prema svojoj drami)
uloge:
Maggie Smith, Alex Jennings, Jim Broadbent, Roger Allam, Deborah
Findley, Gwen Taylor, Claire Foy, Lorna Brown, Alan Bennett
Ako uopšte postoji moj tip filma, onda je to nešto ovako. Priča iz
života sa anegdotarnom strukturom, neobičnim ili oneobičenim
likovima i stuacijama, te nešto hrabrijim humorom, ali i sa zdravom
dozom pronicljivih opservacija o svetu u kojem se krećemo. Ako još
na to doda i zanimljiv odnos stvarnosti i fikcije u filmu, pa i odnos
različitih medija kroz koje je ova priča ispričana, onda je to pun
pogodak po pitanju filmske razonode koja nije baš ni praznoglava.
U pitanju je adaptacija drame Alana Bennetta koja je već u startu
nastala na autobiografskom momentu: poznanstvu pozorišnog i
televizijskog pisca i povremenog glumca sa naslovnom starijom damom
koja je živela u kombiju, prvo na ulici, a onda u njegovom dvorištu
sve do svoje smrti, kakvih 15 godina od njihovog upoznavanja, na
užasavanje komšija, novobogataša sa malograđanskim manirima. Taj
njihov odnos bio je obostrano koristan, ali u tome iskren. Starica
koja se predstavljala kao Mary Sheppard, a zapravo se zvala Margaret
(Smith) je prvo koristila pogodnosti kućne infrastrukture, a kasnije
kako je starila i Bennettovu brigu, kao i pravno-formalnu zaštitu, a
pisac (Jennings) ju je koristio kao muzu za kratke crtice koje je
pisao (ispostavlja se da je starica imala zanimljiv, pomalo i
tragičan život: bila je talentovana i perspektivna pijanistkinja,
studirala u Parizu, posvećena katolkinja i dvaput monahinja, te
pacijentkinja u duševnoj bolnici), a kasnije se na njenom primeru
iskupljivao za nedovoljno pažnje koju je posvećivao svojoj majci.
Između toga imamo komšije i njihova “komšijanja”, njihovu decu
koja se plaše lude babe, obesnu omladinu koja je maltretira “sporta
radi”, ali i sumnjivog tipa (Jim Broadbent u još jednoj od svojih
potpisnih epizoda) koji maltretiranjem ne iživljava samo svoje
sadističke sklonosti, nego i vidi neku korist za sebe, pravne i
socijalne zavrzlame, nebrigu nadležnih (bilo da su to državne
institucije ili crkva i njena bolnica), zapravo pravi život bez
trunke ulepšavanja.
Imamo tu i jedan zgodan i zanimljiv trik. Ne samo da je pisac Alan
Bennett ujedno i lik, nego je dva lika. Jedan od njih je aktivni
učesnik života i komunikacije sa Mary / Margaret i ostatkom svoje
okoline, dok je drugi pisac Alan Bennett koji to sve promatra i vaga
šta je od toga materijal za priču, a šta čista tlaka. I njih
dvojica su često u razgovoru jedan sa drugim. Naravno, štos se malo
suviše često ponavlja da bi ostao jednako zanimljiv i efektan, ali
zajedno sa celom konstrukcijom filma i izvorne drame i njihovim
anegdotarnim strukturama, otvara polje za razmišljanje o odnosu
između stvarnosti i fikcije i umetnosti pisanja.
Film režira, onako engleski nastudirano, nepretenciozno, čak i
neprimetno Nicholas Hytner sa kojim je Bennett već sarađivao na
filmovima The Madness of King George (1994) i The History
Boys (2006). Kao i Bennett, i Hytner je aktivniji u teatru i na
televiziji nego na filmu, pa ne treba da čudi činjenica da je on
zapravo režirao i predstavu koja je postavljena dosta pre filma i
koja je zaradila dobre kritike i nekoliko Olivier nagrada.
Iz predstave dolazi i glavna glumica Maggie Smith koja sjajno,
filmično i bez teatralnosti reprizira lik. U njenom izvođenju
filmska Mary / Margaret je osoba koja se jedva nosi sa demencijom i
deluzijama, koja je sama sebi najveći neprijatelj uglavnom zbog toga
što nije čak ni fingirano prijatna, ali koja je ipak osoba
(fascinantan život može biti stvaran ili fantazija, ali to je
potpuno nebitno) i kao takva zaslužuje pažnju. U svakom slučaju,
pred sobom imamo jedan organski, skoro opipljiv filmski lik i izvedbu
koja se retko viđa.
Nju u stopu suvereno prati Alex Jennings, svestrani britanski glumac
u odličnoj dvojnoj ulozi Alana Bennetta. Nije lako izvesti taj štos
ni u pisanju, a još je nezahvalnije za glumca. Jennings je vrlo
pažljiv i posvećen, pa ta igra sa samim sobom ne skreće u domen
karikature. U zajedničkim scenama sa Maggie Smith on je možda
“mlađi partner”, ali takva je i tipologija uloga: njen lik je
svakako koloritniji i nalazi se u samom centru naše percepcije.
Koliko je, međutim, bilo uputno da se sam Bennett pojavi u
cameo-ulozi ostarelog samog sebe, ne znam. Mislim da je taj detalj
bio nepotreban, ali to je samo detalj. Cameo-uloge su, inače, nešto
čega se možemo nagledati u ovom filmu i scenarista i reditelj na
taj način odaju počast glumcima iz svog prethodnog zajedničkog
filma.
Sve u svemu, The Lady in the Van je jedno prijatno i
osvežavajuće iskustvo. Nije to veliki film, niti se pretvara. Ali
ponekad je dovoljno imati jedan diskretni, mali, životni,
introspektivni film koji je pritom i nabijen pozitivnim emocijama.
Topla preporuka od mene.
No comments:
Post a Comment