2016.
režija: Peter Atencio
scenario: Jordan Peele, Alex Rubens
uloge: Keegan-Michael Key, Jordan Peele, Tiffany
Hadish, Method Man, Luis Guzman, Will Forte, Nia Long, Anna Faris
Do mene je. Jednostavno mi ne ide crnački humor.
Čak i kad ga razumem, tematika / kultura mi nije bliska. Bill Cosby
i Richard Pryor su izuzeci, verovatno zbog patine vremena i
kakvog-takvog znanja o istoriji. Ostalo na šta naletim je po pravilu
kreveljenje, sa ili bez osvete. Eddie Murphy, Tyler Perry, ma dajte
molim vas.
Keegan-Michael Key i Jordan Peele su prošli mimo
mene, ali su, kako čitam, imali veoma uspešnu emisiju na kanalu
Comedy Central (koji takođe ne pratim), pa su rešili da svoju
rutinu prebace u drugi format. I tu dolazimo do drugog problema koji
nije samo stvar moje perspektive: transfer sa televizijske kratke i
brze forme na formu celovečernjeg filma koja zahteva određenu
metodologiju i osećaja za ritam i promenu tempa po pravilu ne ide
glatko. Sklapanje manje ili više skečeva u suvisli film sa glavom
i repom teško ide. Razvlačenje jednog skeča ili štosa na ceo film
je dokaz kriminalne lenjosti u pisanju. Pa čak je umetnost u filmu
potrefiti “running joke”, što je osnova svega u kraćim
komičarskim formama.
Moram reći da Keanu
nije katastrofalno loš film. Ima nekog šmeka i šarma, ima glavu i
rep i uz to se ne svodi na prodavanje fora i fazona. Uz obilje
datiranih ima i nešto “evergreen” pop-kulturnih referenci, nešto
zanimljivih pogleda na društvo iz crnačke perspektive i nekoliko
downright smešnih momenata koji su lepo izgrađeni i prodati. Vidi
se da se glumci poznaju sa ko-scenaristom i da reditelj zna svoj
posao. Ali se isto tako vidi da dolaze sa drugog medija i da imaju
televizijski “mindset”.
Naslovni junak, nazvan po najboljem lošem glumcu
na svetu, je mačak, i to izrazito simpatičan. Njega upoznajemo među
prvima u uvodnoj sceni koja nas navodi na krivi trag: tokom nimalo
komične pucnjave i obračuna bandi u pogonu za proizvodnju droge.
Mačak se izvlači uz glasnu i dramatičnu muziku koja ga prati.
Mačak ima mozga.
Drugi krivi trag je ono što ćemo prvo sledeće
pomisliti: eto nam igranog filma iz mačije perspektive. Tako mačak
završi kod cendravog i napušenog Rella (Peele) kojeg je upravo
ostavila devojka, pa mu slatko životinjsko društvo dobro dođe kao
terapija. Pojaviće se i ljudsko društvo u vidu njegovog (belački)
uglađenog rođaka Clarenca (Key) koji je poslao ženu (Long) i dete
na odmor, pa ima vremena za bleju i zajebanciju.
Međutim, kad njih dvojica odu da pogledaju
najnoviji film sa Liamom Neesonom (koji se btw tako i zove, solidna
fora, mada svejedno očita), neko upada u Rellovu kuću, pravi haos i
otima Keanua. Prema saznanjima Rellovog dilera (Forte), počinioci su
Blipsi pod vođstvom psihopate Cheddara (Method Man), otpadnici od
Bloodsa i Cripsa, a u kuću su upali greškom tražeći njega i
njegove zalihe. Fini i pristojni Rell i Clarence su rešeni da nađu
i ako treba otkupe mačka, pa pred Cheddarom poziraju kao dvojica
okorelih gangstera i žurka može da počne.
Fore i fazoni se nižu, nešto od toga izgleda
bolje, nešto se besomučno ponavlja, a nešto treće je čisti
bljesak inspiracije. Teme su tu brojne, neke odigrane kako treba,
druge samo načete (poput teme Clarencovog papučarstva i ženine
želje da on pokaže svoje ja, mada ne previše). U tom smislu je Nia
Long odveć lako potrošena, a njen pod-zaplet se čini nedorađenim.
Recimo, jedna od centralnih tema i izvora humora
je šta znači to biti “pravi crnac”, što njih dvojica finih i
pristojnih šmokljana sigurno nisu, kroz šta se provlači i
nadgornjavanje koga su više maltretirali u školi od njih dvojice,
pokazivanje ožiljka od operacije “kolegama” iz bande uz složenu
ludačku priču, a najviše jezik i način izražavanja. Fini “twist”
na to je lik Rellovog komšije-dilera koji je belac potpuno uvučen u
pozu opasnog crnje, dok su njih dvojica slika i prilika
srednjeklasnog (belačkog) života. Drugi štos koji se iz toga
razvija je Clarencovo forsiranje Georgea Michaela kroz ceo film, sa
smišljenom gangsterskom pričom ili ne. Da, Clarence voli da kenja,
ali mu to prolazi.
Ako ćemo o trenucima inspiracije, tu je “set
piece” sa dostavom na hollywoodsku kućnu sedeljku. Anna Faris igra
fikcionaliziranu i na stereotip svedenu verziju same sebe, a žurka
od čudačke postaje otvoreno ludačka, robovlasnička i sadistička.
Rell koji je tu prisutan sada već ima lažno ime i gangstersku pozu,
ali ne uspeva najbolje da sakrije kolika je pičkica, posebno kad se
vade pištolji, noževi, katane... Dosta je tu očiglednog humora
koji ubija kreativnost glumaca, ponajviše Tiffany Hadish svedene na
“gangsta bitch” stereotip, ali Anna Faris u toj jednoj podužoj
sceni svakako daje sve od sebe i uživa u improvizaciji.
Još jedna stvar koju treba pomenuti je reakcija
svih u filmu na Keanua, to univerzalno oduševljenje i nalet
slatkastih emocija kao u slučaju smešnih mačijih video-klipova
koji su harali i još uvek haraju internetom. Dok se to na televiziji
i u stand-upu može prodavati do beskonačnosti i nazad, na filmu to
ipak deluje prilično usiljeno. Da, ok, slatke mačke su slatke sa
ili bez ironije prema ljudima koji se u njihovom prisustvu ponašaju
kao retardi, ali svejedno se to ne može furati kroz ceo film.
Sve u svemu, Key i Peele su uigrani tandem sa
prirodnom hemijom, pa njihova “high concept” avantura deluje
nešto manje usiljeno nego što bi to bio slučaj sa dvojicom
slučajno spojenih komičara ili pseudo-akcijaša u komičarskim
ulogama. Ali, da se ne lažemo, takvih filmova smo se već nagledali.
Ciljna grupa su verovatno bili njihovi fanovi koji su ih pratili na
televiziji i kojima je “još istog” sasvim probavljiv, dapače
poželjan koncept. Gledaocu padobrancu koji nije fan nezahtevnog
humora to neće biti tako zanimljivo. Istina je da se bar pola filma
može otpisati kao redundantno, kao što je istina da bi sa malo
proširenim materijalom njih dvojica mogli furati celovečernji
stand-up ili možda jednu sezonu serije. Na filmu to jednostavno
deluje neujednačeno i ne baš elegantno.
No comments:
Post a Comment