2015.
režija:
Adam Schindler
scenario:
T.J. Cimfel, David White
uloge:
Beth Riesgraf, Rory Culkin, Jack Kesy, Joshua Mikel, Martin Starr,
Timothy T. McKinney, Letitia Jimenez
Razvijan
pod naslovom Shut In (sve dok za jesen nije najavljen film pod
istim imenom, ali sa jačim budžetom i glumcima, te aspiracijama za
nagrade), Intruders s početka deluje kao sasvim solidan
horor/triler za pogledati. Ima tu nešto osećaja za atmosferu,
najbolje vidljivu kroz vrlo pametno složenu scenografiju u kojoj
zamračena, turobna, stara kuća govori o psihičkom stanju svoje
vlasnice mnogo bolje nego što bi to učinilo hiljadu reči. Ali
Intruders, nevezano za generički naslov, zapravo nije dobar
film, a od jednog trenutka to više nije ni mogućnost.
Mada
i početak filma postavlja temelje za nešto tipsko. Agorafobična
Anna (Riesgraf) se brine o svom umirućem bratu (McKinney) i njih
dvoje žive u zaključanom i neprijatnom svetu. Njen jedini kontakt
sa spoljnim svetom su dostavljač hrane Danny (Culkin) i advokatica
koja uređuje testament (Jimenez). Ana će naslediti pozamašnu
količinu novca, i to u gotovini, što je i nepokretni pokretač
radnje...
Anna
se spremila za sahranu, ali nije mogla da ode, bolest se pokazala kao
jači protivnik. Upravo u to vreme trojica stereotipnih pljačkaša
provaljuju u kuću. Oni su “vođa” P.J. (Kesy), njegov mlađi
brat Vance (Mikel) i psihopata Perry (Starr). Anna je, ponavljam,
agorafobična, znači ne može da izleti van čak ni uz otvorena
vrata, pa joj ostaje jedino da se skriva po kući, što može raditi
samo toliko vremena. Međutim, kada se nađemo na poznatom “home
invasion” terenu, situacija se menja i Anna preuzima
kontrolu...Tako što pobegne u podrum, koji baš i nije običan
podrum, nego elaborirana konstrukcija sa glasovnom i
video-komunikacijom, stepenicama koje se sklapaju, tajnim prolazima i
daljinski kontrolisanim vratima. Lovci su postali lovina, napadači
napadnuti i sve u tom stilu. A Anna je možda žrtva, ali ne baš
nevina...
Reditelj
debitant u celovečernjem formatu Adam Schindler koji je znanja
sticao kao asistent produkcije na brojnim filmovima pokazuje nemali
talenat za rad sa glumcima. Beth Riesgraf je u početku filma toliko
uverljiva kao tužna i oštećena mlada žena i tako sjajno igra
hendikep svog lika da su svi trikovi, osim pomenute briljantne
scenografije, nepotrebni. Shaky-cam koji simulira paniku se čini kao
čist višak. Isto važi i za izbor glumaca za bandu negativaca:
Martin Starr, dežurni hipster po sitcomima naprosto uživa kao
psihopata, ali bez nepotrebnog preterivanja i prenemaganja. Druga
dvojica imaju manje živopisne likove, ali su svejedno sasvim
solidni. A i Rory Culkin je, makar samo zbog svoje izgubljene face,
skoro pa idealan izbor za ulogu mutavog dostavljača hrane u ruralnim
krajevima koji je opet nekako povezan sa bandom “white trash”
provalnika.
Problemi
su evidentni sa scenariom koji ima jednu jedinu ideju: da u istom
filmu spoji Panic Room i Saw, ali i sa rediteljem koji
to ne zna da “ispegla”. Suština: čak i kad “kupimo” Anninu
transformaciju (što nije posve sigurno, ona je nagla i efektna, ali
bez objašnjenja), ne idemo u njenu dubinu. Da, ima tu malo jeftine
“mumbo-jumbo” psihologije iz “scenarističkog priručnika” i
ona je “telefonirana” još na početku.
Druga
stvar je moralni aspekt. Nije problem saživeti se sa žrtvom dok je
žrtva, pa ni kad preuzme inicijativu. Međutim, šta ćemo sa njenim
žrtvama kojima se ona ne sveti zbog toga što su joj napravili, nego
na kojima iživljava svoje stare traume? Možemo li “navijati” za
provalnike? Je li to ispravno? Je li ispravno navijati za drugu
stranu koja je doživela plastičnu transformaciju zbog koje
zaboravljamo da je počela kao žrtva?
Treće
i najprostije: igre mačke i miša po elaboriranim podrumima i
prostorima za mučenje (psihološko i fizičko) nikako nisu idealan
izbor da drže pažnju kroz ceo film. Izližu se, a i devalvirani su
posle desetak Saw nastavaka, čak i kad su zanimljivo krvave,
što ovde nije slučaj. Eto kako solidna ideja odlazi bestraga kada
nema majstora da je realizuje. Šteta.
No comments:
Post a Comment