2015.
autor:
Marko Grba Singh
Jeste
li primetili kako se heroji, ako već nisu sami, često pojavljuju u
parovima? Mirko i Slavko, Boro i Ramiz, Bata i Boris. Abdul i Hamza.
Dobro, ova poslednja dvojica ne pripadaju istom skupu partizanskih i
partizansko-filmskih stvarnih ili izmaštanih legendi, ali nisu ni
potpuno slučajno dovedeni u vezu. Oni su junaci našeg doba,
izbeglice koje su na putu u bolje sutra, putu napora i samoodricanja,
često i opasnosti.
Vreme
radnje je nešto pre ove izbegličke krize, pre uspostavljanja i
institucionalizacije takozvane balkanske rute, dok su većinu
putnika-namernika po šumama i gudurama činili Afrikanci. Njih
dvojica su Somalijci, beže iz disfunkcionalne države koja je već
dugo u građanskom ratu kojem se ne nazire kraj. Na putu su već više
od godinu dana, slučajno su se upoznali, cilj je azil u Zapadnoj
Evropi, vreme je zimsko, a trenutna lokacija Srbija, Vojvodina,
okolina Vršca i napuštena kuća / vikendica koju koriste kao mesto
za predah.
To
što se nalaze uglavnom daleko od očiju ljudi je i srećna i
nesrećna okolnost. Srbija nije otvoreno neprijateljska sredina prema
afričkim migrantima, ali ona im nije željena destinacija, a ako ih
policija uhvati, opcije su im azil ili deportacija i vraćanje
unazad. Potvrdu za to dobijamo u likovima slučajnog prolaznika,
lokalca koji je detinjstvo proveo u Jordanu i omladinaca kojima je
super fora da izvedu freestyle rap u lokalnom klubu sa “pravim”
crncima. Pa opet, zimsko vreme, put bez novca (za pretpostaviti je da
su se već istrošili) i izloženost često zloslutnoj i nasilnoj
prirodi nisu naročito ohrabrujuće okolnosti.
Zašto
sam počeo tekst sa partizanima? Autor će nas podsetiti na njih na
dva mesta, prvo kroz priču turističkog vodiča ispred kule u kojoj
su se, po legendi, večito krili pobunjenici, bilo hajduci, bilo
partizani. Drugo, imamo i pesmu Leonarda Cohena koja savršeno pogađa
suštinu partizanskog stanja uma i duha: tvrdu uverenost
(pristrasnost po kojem je pojam i dobio ime), često očajnički
položaj, ali i “do or die” stav.
Dobro,
ta intervencija je malo “on the nose”, ali recimo da je možemo
prihvatiti, iako nam malo preterano objašnjava emocionalno potentne,
realističke slike (posebno su upečatljivi pejzaži). Međutim,
autor filma Marko Grba Singh odlazi korak dalje i u dokumentarac o
Abdulu i Hamzi ubacuje sebe kao aktera. Ovakvi potezi retko kad
uspevaju i nisu naročito korektni. Recimo da ovde imaju za cilj da
pokažu kako su Abdul i Hamza bili autorovi saputnici tek slučajno,
koliko je i kada je njima to odgovaralo, da su otišli dalje i da on
ne zna šta je s njima. Međutim, pravila lepog ponašanja nalažu da
se u dokumentarcu pre svega radi o subjektu, a ne o autoru.
Drugi
problem je čisto tehničke prirode i odnosi se na marketing i
dostupnost filma. Naime, Abdul & Hamza je školski primer
srednjemetražnog filma “ni tamo, ni 'amo”. Taj format u trajanju
od pola sata do sat vremena je nezgodan čak i za festivale, pa se
može pojaviti samo na usko-specijaliziranim ili pak na vrlo
otvorenim. Da je, kao što nije, bliže novinarskoj formi, možda bi
ga bilo moguće videti na televiziji. Ovako, čini se da mu je
sudbina da posluži za autorov portfolio i možda da se pojavi na
nekom besplatnom kanalu tipa YouTube i izgubi u šumu
sadržaja. Film zaslužuje ipak nešto više od toga, ne zato što je
sjajan ili zato što otkriva nešto novo (filmova o izbeglištvu ima
masu i pojavljuju se nesmanjenim intenzitetom), koliko zbog toga što
je solidan prilog poznatoj temi i nudi jednu iskrenu perspektivu.
No comments:
Post a Comment