2015.
režija:
Ben Palmer
scenario:
Tess Morris
uloge:
Lake Bell, Simon Pegg, Ophelia Lovibond, Sharon Horgan, Ken Scott,
Harriet Walker, Rory Kinnear, Olivia Williams, Stephen Campbell Moore
U
svojim tekstovima često ponavljam pravilo da ako vas film koji
gledate podseća na neki drugi koji ste već ranije gledali, to
obično ide na štetu novijeg. Ovaj stariji je barem ostavio toliko
utiska da ga se sećate. Međutim, svako pravilo ima i svoj izuzetak
i Man Up je upravo to. Možda zato što ne podseća na jedan,
već na gomilu filmova u žanru. Možda zbog toga što je romantična
komedija, i to prilično dobra, samosvesna i preispitivački
nastrojena, a toga baš i nemamo, naročito u poslednje vreme. A
možda samo i isključivo zbog izuzetno simpatičnih i raspoloženih
glumaca u ulogama glavnog para.
Bilo
kako bilo, centralni zaplet je polu-slučajni “meet cute” momenat susreta između Nancy (Bell) i Jacka (Pegg). Ona je rezignirana i ogorčena
“single” ženska kojoj je propao još jedan sastanak naslepo sa
likom kojeg su joj nameštali prijatelji. Još uvek mamurna od
prethodne noći, seda u voz za London da stigne na godišnjicu braka
svojih roditelja. Tu upoznaje napadnu i dosadnu Jessicu (Lovibond),
plitku žensku koja pokušava da joj uvali mudrosti iz “self-help”
knjige koju nosi kao znak raspoznavanja za sastanak naslepo sa
frajerom. Ona knjigu slučajno zaboravi u vozu, Nancy je pokupi i pre
nego što uspe da joj vrati, naleće na tipa.
On
je Jack, nešto stariji, razveden i pričljiv muškarac i može biti
“onaj pravi”. Samo štos je u tome da Jack očekuje Jessicu, čiji
su aduti mlada dob, dobar posao i na površini zanimljivi hobiji.
Nancy pristaje na igru, čekajući pravi trenutak da mu prizna ko je
i šta je, odnosno da je zabunom došla na tuđi sastanak. Dotle će
se njih dvoje zbližiti i jedno u drugom možda naći ono potrebo i
ono što im nedostaje...
Ta
priča ide dalje predvidljivim tokom, laž će se otkriti, njih dvoje
će se dokačiti, ali i shvatiti i da se privlače i da su
funkcionalni i kao par, ali i kao prijatelji koji će se naći jedno
drugom u nevolji. Ovo nije naročiti “spoiler”, već deo klasične
mehanike romantične komedije. Pritom je ista izvedena solidno, pa
predvidljivost i klišeizirane situacije lako zaboravljamo u dijalogu
koji se ređe trudi da bude smešan na silu, a češće da zvuči
realno i uverljivo, a kroz koji otkrivamo dublje anksioze i zablude
naših likova.
Kao
dodatak tom često rapidnom i duhovitom dijalogu i tom
ugodno-neugodnom muvanju, imamo i nekoliko drugih momenata. Recimo,
povremeno imamo elemente “screwball” zapleta koji dosta podižu
tempo i Man Up čine zabavnim filmom. Imamo i elemente tople
porodične komedije u zapletu sa strane koji prati Nancyne roditelje
(Scott, Walker), njenu zabrinutu sestru Elaine (Horgan) i pripreme za
proslavu godišnjice uz neizbežno pitanje gde je Nancy, pošto je
ona zadužena za govor. Imamo i scenu susreta sa Jackovom bivšom
ženom (Williams) i njenim novim frajerom (Campbell Moore) koja se
ubrzo pretvara u ping-pong nadjebavanja. Imamo čak na samom kraju
jednu veoma inspirativnu referencu na jedan (po pitanju žanra i
tona) sasvim drugi film, The Silence of the Lambs. Zapravo jedini deo
koji štrči je lik Seana (Kinnear), bivšeg Nancynog školskog druga
koji još uvek gaji nerazumnu opsesiju njome i kojem je mesto u nekoj
prostačkijoj i ćoravijoj komediji.
Uz
neujednačeni, ali povremeno inspirativni scenario i veštu režiju
koja ispravlja većinu tih nesavršenosti, najvažniji za konačni
uspeh filma su glumci. Simon Pegg demonstrira romantičnu crtu koju
do sada nismo baš imali prilike da vidimo, ali se uglavnom oslanja
prvo na šeretski, a onda na otvoreno komični ton koji mu itekako
ide od ruke. Za Lake Bell smo, možda zahvaljujući njenom
rediteljskom prvencu In a World shvatili da je njen talenat
neverovatan, da je versatilna i sklona najrazličitijim
transformacijama, kao i to da je sjajna glasovna glumica, a ovde
uspeva da uradi nešto što se smatra nemogućim. Ona uspeva da u
dlaku skine moderni, svakodnevni britanski naglasak, što je za
veliku većinu američkih glumaca i glumica nemoguća misija. Ne samo
to, ona je naprosto sjajna u kanaliziranju rezignacije nad lošom
srećom u ljubavi i anksioze same žene u svetu koji je naštiman za
dvoje.
Sve
u svemu, Man Up je iznenađujuće dobar film, ako izuzmemo
nekoliko propusta. Recimo naslova koji ne odgovara i može zvučati
šovinistički. I onog jednog lika koji kao da je zalutao iz drugog
filma (iskreno, bilo bi bolje da je taj Sean samo malo “off” i
čudan). Problem u neku ruku može biti i relativno konzervativna i
zastarela poenta da život nema smisla ako nismo upareni s nekim, ali
i to je dobrim delom zanovetanje. Istina je da je život naprosto
lakši (i lepši, ali to je za diskusiju) u dvoje i da nas i društvo
i naša psihologija guraju u tom pravcu. To, naravno, ne znači da
nema samotnjaka ili onih koji cene svoju individualnu slobodu previše
da bi igrali po tim pravilima, ali priznaćete da je teško osmisliti
romantičnu komediju u kojoj oni dokazuju svoju poentu. Man Up
je sasvim solidan primerak svoje vrste i od mene ima preporuku, ne
toliko u smeru romanse, koliko u smeru komedije.
No comments:
Post a Comment