kritika objavljena na monitoru
2016.
režija:
Jodie Foster
scenario:
Jamie Linden, Alan DiFiore, Jim Kouf
uloge:
George Clooney, Julia Roberts, Jack O'Connell, Caitriona Balfe,
Dominic West, Giancarlo Esposito, Chris Bauer, Christopher Denham,
Lenny Venito, Emily Meade
Izborna
je godina u Americi. Sećanje na poslednju finansijsku krizu je još
sveže i živo, a rane od nje još nezalečene, pa je nekako normalno
da i filmska industrija pokušava da na tome (opet) kapitalizira.
Nakon emocijama nabijenog 99 Homes i vrlo inventivnog The
Big Short koji su se krajem prošle i početkom ove godine vrteli
po evropskim kino-dvoranama, Money Monster nam dolazi friško
iz Cannesa i kači se na taj trend, ali i na još gomilu drugih, i
sve to sklapa u vrlo solidnu žanrovsku priču.
Naš
(anti)junak je Lee Gates (Clooney), voditelj popularne i prilično
trashy televizijske emisije o novcu, finansijama i ulaganjima. On je
šeret i zajebant koji se predstavlja kao stručnjak i to mu prolazi
jer je generalno simpatičan i televizičan. Naravno, u svojem
glupiranju on često odstupa od scenarija, ali zato je za režiju
emisije zadužena Patty Fenn (Roberts), jedina koja zna da ga drži u
relativnom redu. Nakon zajebancija na račun producenta-potrčka
(Denham), emisija počinje i Gates je potpuno u svom elementu,
provocira kamermana da kaže “balls” i to biva popraćeno
otrcanom grafikom sa padajućim košarkaškim loptama.
Međutim,
u studio se ušunjava dostavljač sa dve kutije i pištoljem. Ekipi u
režiji to deluje kao još jedna Leejeva eskapada, ali frajer puca u
studiju, tera Leeja da navuče prsluk sa plastičnim eksplozivom i
uzima sve prisutne u studiju i režiji za taoce. On je Kyle
(O'Connell) i na osnovu Leejeve dojave je uložio celokupnu svoju
ušteđevinu u sumnjivu finansijsku kuću Ibis koju vodi Walt Camby
(West), specijaliziranu za brzu trgovinu i taj novac mu je propao,
navodno zbog greške u algoritmu.
Sad,
taj novac je sića i za Leeja i za finansijsku kuću, i voditelj i PR
Ibisa, Diane (Balfe) se nude da njegov gubitak poravnaju iz svog
džepa, ali više nije stvar u novcu, nego u principu. Kyle ne želi
uverenje da će se sve srediti, nego odgovore šta je pošlo po zlu.
Isprva uplašeni, nesnađeni i raspravi skloni Lee i sam dobija želju
da ispita kako se sve to dogodilo. Naravno, sve što se događa
istovremeno ide “live” u etar i ceo svet gleda dramu.
Premisa
o prevarenom, besnom i očajnom običnom (“našem”) čoveku koji
uzima stvar u svoje ruke i isteruje pravdu uzimajući taoce nije
ništa novo na filmu. Naprotiv, s nama je još od Dog Day
Afternoon (1975), beskonačno varirana 80-ih i naročito 90-ih,
pa i u novom milenijumu, gde je Inside Man (2006) možda i
najsvežiji dobar primer. Međutim, tu imamo i jedan “twist” i
komentar na našeg otmičara: on nije samo jedan od nas, on je
arhetip naivca koji se sam preigrao i zbog toga upao u spiralu
očajničkih poteza. Sa jedne strane, film nam nudi trezveniju
perspektivu lišenu idealizacije našeg osvetnika. Sa druge se, opet,
postavlja legitimno pitanje možemo li žaliti budalu koja se
precenila i sama sebi natovarila bedu na vrat, što ovakav film uzima
zdravo za gotovo. Odlična gluma Jacka O'Connella pomaže toliko da
lik shvatimo i prihvatimo, ali ne i da za njega navijamo i potresemo
se ako u naumu ne uspe.
Kao
triler otmice, Money Monster je zasnovan na samim klišeima i
Jodie Foster u rediteljskoj fotelji je toga svesna, pa prolazi kroz
sve njih, često ih ironizirajući ili izvrćući na apsurd. Tako
imamo i obavezni dolazak policije i ograđivanje trakama, te
policijskog kapetana (Esposito) i neverovatno tupog i sirovog
pregovarača (Bauer), Kyleovu trudnu devojku (Meade) čija je
reakcija upravo suprotna od onoga čemu su se policajci i režija
nadali, svetinu znatiželjnika koja nekoherentno urla i publiku po
barovima i studentskim domovima koja (malo je verovatno, ali hajde)
gleda tu talačku krizu preispitujući se je li to možda samo
“publicity stunt”.
Na
nivou poente, film odlazi u dva pravca. Prva, standardna do granice
potrošenosti, govori o tome kako je biznis sam po sebi prljav. Hvala
na pitanju, znamo iz drugih, boljih i kompletnijih filmova od koji su
neki još uvek prilično sveži u našem sećanju. Izvedba te poente
nije baš perfektna i zamerke treba tražiti u scenariju koji
potpisuju trojica autora nižeg ešalona, aktivnih uglavnom na
televiziji i po B, i tek povremeno indie filmovima. Naime, oni se
jako trude da nas privuku sa tom misterijom šta je pošlo po zlu,
ali nude sve sama očita i ne baš verodostojna rešenja koja se malo
previše zgodno uklapaju, izvlačeći se na poznatu mantru kako su
veći problem oni koji sistem iskorištavaju za varanje nego sam
sistem koji im to omogućava.
Druga
poenta je novija, dosta zanimljivija, možda potpuno slučajno
ubačena, ali od strane Jodie Foster perfektno dozirana i sjajno
plasirana. Reč je tu o društvu spektakla i kulturi gledanja trash
televizije, sa ili bez ironijskog odmaka. Prvo, sama naslovna emisija
je neozbiljna i služi jedino kao debilni info-tainment za mase sa
vrlo malo pozornosti. Drugo, te mase su napaljive i podložne raznim
uticajima. Treće, kako se brzo zapale, tako se još brže ohlade,
pređu na nešto drugo, na ironizaciju i zajebanciju kako bi se
osećale bolje ili nazad na svakodnevne aktivnosti. Uz takvu
inertnost, ništa se ne može promeniti, a show ide dalje.
Ono
što, začudo, najbolje funkcioniše je režija. Glumica Jodie Foster
se toga već hvatala bez većih uspeha, ali u Money Monster se
ponaša kao samouvereni zanatlija koji bez problema “pegla” ne
tako sitne nedostatke scenarija. Dinamika filma je od početka do
kraja na visokom nivou, tempo dosta brz, a ritam savršeno pogođen.
Na vizuelnom planu sve štima i sve ima svoje zašto, od kičaste
scenografije za emisiju i njenih prostačkih grafika, preko
funkcionalnih, minimalističkih hodnika do živih i haotičnih ulica
New Yorka.
Njenoj
režiji su dosta na ruku išli i glumci, pre svega izvrsni O'Connell.
Od Georgea Clooneya koji je, uzgred, i producent filma (zajedno sa
ko-scenaristom njegovih filmova Grantom Heslovom), ovakav tip uloga
nekako očekujemo. U njegovoj izvedbi, Lee je tipičan lagano
priprosti, povremeno glupavi šeret koji putem otkriva malo morala
ili makar profesionalne etike. Clooneyu takvi likovi leže, ali smo
se, istini za volju, već umorili od toliko istog. Da, bio je sjajan
sa još izraženijom komponentom idiota kod braće Coen i u nešto
ljudskijoj varijanti u Up in the Air (2009), ali red bi bio da
malo “promeni ploču”. Sa druge strane, Julia Roberts se
oporavila od tipske uloge američke slatkice koju je prestarila, pa
iz filma u film uverljivo, sigurno i sa integritetom igra zaposlene
žene. Njima u pomoć priskače plejada sjajnih i vrlo dobro
iskorištenih epizodista, a među njima je najkoloritnija Caitriona
Balfe koja do sada nije imala prilike da se iskaže u generalno
bezukusnim i nepamtljivim epizodama u drugim filmovima.
Suočen
sa (verovatno nezasluženim i ulizivačkim, te stoga iritantnim)
ovacijama na premijeri u Cannesu, deo kritike je Money Monster
sasekao na komade, zamerajući mu neoriginalnost i neuverljivost
priče. To je, ako mene pitate, gomila gluposti. Film je daleko od
sjajnog, scenario mu je neujednačen i češće slab neko dobar, ali
režija bez greške i nadahnuta gluma ga čine ne samo gledljivim i
zabavnim, nego čak i dobrim filmom koji ima šta da kaže i koji je
apsolutno vredan vašeg vremena.
No comments:
Post a Comment