2016.
režija:
Todd Williams
scenario:
Adam Alleca, Stephen King (prema istoimenom Kingovom romanu)
uloge:
John Cusack, Samuel L. Jackson, Isabelle Fuhrman, Owen Teague, Stacy
Keach
Problem
sa plodnim piscima je što se, kao i svi drugi, jednom ipak potroše,
a već uveliko napumpanog ega ne mogu sebi da priznaju da im je vreme
za penziju, pecanje i pisanje čekova, eventualno. Naravno, i “raja”
je kriva jer više voli proverenu konfekciju nego možda kakav dašak
svežeg vetra, pa proslavljeni serijski štanceri koji su nekad bili
toliko dobri da su postali legende imaju uvek vernu publiku kojoj
mogu po milion puta prodati isti štos. Što da ne i istu knjigu? Ili
više njih?
Dakle,
Stephen King, ali ne stari dobri Stephen King, nego “mogu da prodam
kofu govana ako je moje ime na njoj” Stephen King – kralj štanca.
Cell je slab, nedokuhan roman čak i za te štancerske
standarde. Ništa zato, čak i loši pulp romani mogu postati
pristojni pulp filmovi, pa su se studiji sjatili da otkupe prava.
Produkcija je, međutim, bila problematična, menjali su se
scenaristi, reditelji i glumci, počinjalo se i prekidalo, dok se kao
producent i glavni glumac nije ustalio John Cusack i skupio nešto
love od zaboravljenog Saban Filma, zonske ligaše na pozicijama
reditelja i ko-scenariste (King se i sam uključio u adaptaciju –
loš potez), Sama Jacksona za svog “sidekicka” i nekoliko
relativno poznatih glumaca za epizodne uloge. Snimanje je završeno
2014. godine, festivali nisu bili zainteresovani za premijeru, pa je
Cell proveo dve godine na polici i skupljao prašinu da bi nedavno
bio pušten direktno na VOD.
Pripremljeni
ste na sranje? Dobro. Glavni lik nije pisac. On je strip-crtač. Isti
kurac. Naravno, odvojen je od svojih najmililih svojom zaslugom i eto
sada mu je baš zgodno da se s njima pomiri. Nalazi se na aerodromu u
Bostonu i razgovara sa (bivšom) ženom telefonom. Iscuri mu
baterija, pa se prebaci na fiksni. U tom trenutku, svako ko razgovara
preko mobilnog telefona (što će reći većina aerodromskih čekača)
počinje da se ponaša čudno. Nakon početne agonije, oni postaju
nekakvi zombiji koji napadaju nezaražene ljude.
Naš
junak se slučajno izvuče sa još nekolicinom koji su se sakrili u
metrou. Tu mu se pridružuje i “sidekick”, vozač metroa koji
nema nigde nikoga, pa može da ga prati u njegovim akcijama. I
počinje kombinacija filma katastrofe i filma ceste u različitim
okruženjima, od gradskog do čiste i netaknute prirode na kojima će
naš dvojac skupljati još pomoćnika koji će, pak, preživljavati
jedno duže ili kraće vreme, kakva im je već sudbina. Naš pisac,
ovaj, stripadžija želi da pronađe svoje, odnosno ono šta je od
njih ostalo, ostali nemaju kud. Susreti sa slučajnim preživelima,
upoznavanje sa kosmologijom (ti zombiji će kad – tad evoluirati),
razmenjivanje mudrih misli i “šokantni” obrati vidljivi iz
daleka i sav taj džez.
Ako
vam je na pamet palo da je ovo jeftinija, budalastija verzija 28
Days Later (koji mi takođe nije među omiljenima) sa primesama
drugih filmova i serija a la The Walking Dead, potpuno ste u
pravu. Kartonski likovi izrezani iz šablona, agilni zombiji koji
tehnički nisu zombiji (nisu oživeli mrtvaci i ne jedu samo mozak),
ali im je glavna karakteristika (zajedništvo bez mozga) ista,
neravnopravna borba, promena pravila igre, jeftina i užasno tupa
poenta, a na koncu čak i dvostruki-trostruki kraj po sistemu kako ko
voli, pa šta ćete proglasiti za javu, a šta za san...
Hoćemo
još malo? Neinspirativna režija koja u najboljim momentima dobacuje
do korektne, a u onim lošijim deluje amaterski i istovremeno
pretenciozno (bilo da je tu u pitanju loše odrađeno rušenje aviona
na početku ili izbor muzike za kraj). Onoliko wtf momenata i ideja,
uključujući i scenu u kojoj naši dotad nevini junaci postaju
okorele ubice zombija. John Cusack koji glumi Nicolasa Cagea. Samuel
L. Jackson koji je u životu odbio manje uloga nego Nicolas Cage.
Stacy Keach u sceni i po filma. Negativac koji neće nikoga uplašiti.
Nerazjašnjena funkcija protagoniste u novom svetu – je li on
vizionar ili je neki kurčevi Odabrani?
A
poenta? Staračko obrušavanje na tehnologiju koja je toliko već
bila prisutna još dok je King pisao roman, a samo evoluirala do
trenutka snimanja filma. Ako ćemo pravo, tehnologija utiče na nas,
anestezira nas i pretvara u konzumente, ali to nije ni naročito nova
ideja ni naročito odgovarajuća metafora, da ne pričamo o odsustvu
neke pametnije i dublje razrade. Negde u pozadini provejava
meditacija o psihologiji mase, ne samo kod zombija, nego i kod
preživelih ljudi i evolucija tih istih zombija u nekakvu “organsku
mrežu organizama”.
Gledljivo?
Ipak da, premda potpuno predvidljivo i nepamtljivo. Loše? Svakako,
premda ne katastrofalno. Preporuka? Da li se šalite? Ni za fanove.
Cell je potpuno nevredan pažnje.
No comments:
Post a Comment