2016.
režija:
Jay Roach
scenario:
Robert Schenkkan (prema svojoj drami)
uloge:
Bryan Cranston, Anthony Mackie, Melissa Leo, Bradley Whitford, Frank
Langella, Stephen Root, Spencer Garrett, Bo Foxworth
Politika
je umetnost mogućeg i zato treba jako paziti na to šta se zapravo
traži, koliko je od toga ostvarivo i na koji način. Priče koje
počinju sa “hoćemo sve i hoćemo sada” se najčešće tužno
završavaju, u rekama krvi, posledice su im dalekosežne, a moguća
naplata jako odložena. Uostalom, posle svake revolucije su sledile
kontra-revolucije ili makar izrazito ublažavanje retorike i efekata.
Ne samo da to nije američki, anglosaksonski, zapadnjački način,
nego nije politički način uopšte. Stvari se menjaju iz sistema,
sistem jedini menja samog sebe. Sporije je, puno kompromisa, često
kasni za realnošću, ali to je jedini način.
U
američkoj izbornoj godini nije loše podsetiti se tih notornih
činjenica i ne očajavati na Berniejevom sudbinom. Revolucija koju
je on obećavao ionako nije bila moguća, odnosno prihvatljiva za one
koji se tu pitaju. Treba se na ovom mestu setiti američkih
predsednika, onih velikana koji su uneli važne promene jedino kako
su mogli: Lincolna, Roosevelta, Kennedyja i njegovog nastavljača
Johnsona i kompromisa koje su oni učinili da bi se stvari pomerile s
mrtve tačke.
Posebno
Johnsona. Taj je bio mustra. Znao je biti šarmantan i slatkorečiv,
a istovremeno grub, gotovo siledžijski nastrojen. Delovao je
iskreno, čak “folksy” priprosto u svojim manirima (bilo da je
važne razgovore vodio u klozetu ili da je plašio svoje prijatelje
vozeći ih autom – amfibijom direktno u jezero), a opet proračunat
i inteligentan. Par stvari svakako stoje: primenjujući taktiku od
pritiska do ulizivanja i potkupljivanja, uvek je dobijao šta je hteo
i to nisu bile male, beznačajne ili nemoralne stvari. A za pravu
stvar je bio spreman da žrtvuje i svoju ličnu dobrobit i imidž
svoje partije. Iza njega je ostalo ogromno nasleđe promena i toliko
narodski mudrih, sočnih, visprenih i duhovitih citata da bi se od
njih mogla složiti solidno debela knjiga.
All
The Way je biografski film nastao po nagrađenoj drami Roberta
Schenkkana koji Johnsona prati kroz godinu dana, presudnu u njegovoj
političkoj karijeri. Prvi kadrovi nam govore zašto je Johnson
postao “slučajni predsednik”. Dallas, 1963. godine, predsednički
auto i krv na sedištima. Predsednički avion, požurena inaoguracija
i bivša prva dama u haljini sa mrljama od sasušene krvi. Izjava o
namerama. “Proguraću Kennedyjev akt o građanskim pravima.” Jer
je to ispravna stvar. Jer vreme to nalaže. Pa makar to značilo
kocku za predstojeće izbore. Te dve stvari, povelja o građanskim
pravima i predstojeći izbori, su ključni i okvir su ovog filma.
Problemi
počinju već na prvom koraku. Sa jedne strane, crnački pokreti za
emancipaciju predvođeni Martinom Lutherom Kingom (Mackie), potpuno
razumljivo, žele sve i žele sada, nakon sto godina od ukidanja
ropstva i njegove zamene segregacijom. Sa druge, bogati belci na
Jugu, a među njima i ugledni članovi Johnsonove Demokratske
Partije, tim predlogom nisu baš oduševljeni jer im on oduzima
izvesne privilegije. Da bi progurao povelju, Johnson mora da
balansira između mnogo strana i da napravi nekoliko kompromisa,
recimo da akt o pravu glasa odloži do sledeće povelje. To
podrazumeva pregovore, dogovore, podmićivanja, zavrtanje ruku kako
sa liberalnom strujom u svojoj partiji oličenoj u budućem
potpredsedniku Hubertu Humphreyu (Whitford), tako i sa republikancima
voljnim da “prebegnu”, ali i razlaz sa dragim prijateljem i
političkim mentorom Richardom Russellom (Langella), vođom
južnjačkih demokrata.
Stvari
se usložnjavaju sa građanskim akcijama crnaca i belih aktivista na
Jugu, nemirima i ubistvima uz potpunu nesaradnju lokalnih i državnih
vlasti, pritiske i muljaže J. Edgara Hoovera (Root) glede
prisluškivanja Kinga i njegovih saboraca i novim sukobom koji se
razvija u Vijetnamu, gde general Robert McNamara (Foxworth) samo čeka
“zeleno svetlo” za vazdušnu kampanju. Srećom pa su tu pouzdani
saradnici, barem dok ih se ne zaspe prljavštinom u izbornoj
kampanji, kao Waltera Reuthera (Garrett) i uvek verna i zabrinuta
žena Lady Bird (Leo)...
All
The Way je izvrsna adaptacija izvrsne drame u kojoj ostaju tek
tragovi pozorišnog. Istina, neki likovi nisu dovoljno razvijeni i u
isključivo služe nekoj svrsi glavnom liku. Melissa Leo kao Lady
Bird Johnson unosi potrebnu toplinu i osećaj doma, ali to je
prilično jednodimenzionalan lik ispod glumičinog nivoa. Stephen
Root čini šta može sa Hooverom, koji takođe nema previše mesta.
Ist važi i za Bradleya Whitforda i Spencera Garretta u ulogama koje
imaju nešto više minutaže i teksta, ali manje karaktera, dok Frank
Langella uspeva da od uloge Dicka Russella napravi sasvim finu
karakternu minijaturu.
Sve
u filmu je podređeno Bryanu Cranstonu kao glavnom glumcu u drugoj
uzastopnoj saradnji sa Jayom Roachem nakon solidnog, čak dobrog
filma Trumbo i Cranstonove izvrsne uloge u njemu. Čini se da
se glumac koji je karijeru dugo gradio na televiziji tom ulogom
konačno probio u filmsku prvu ligu i da tamo uživa. Iako je All
The Way zapravo TV film, Cranstonova gluma je filmska i bez
greške. On apsolutno uspeva da nam približi kompleksnost i
višeznačnost Johnsonove ličnosti, njegovog načina nošenja sa
stvarima (“Američki predsednik je kao magarac u oluji, može
jedino da se stisne i trpi udarce”), njegovih prioriteta i njegove
zaostavštine.
Anthony
Mackie ga sjajno prati kao Martin Luther King, što u zajedničkim,
što u solo scenama. Na ovom mestu će se nametnuti poređenja, ne
samo Mackiejeve interpretacije u odnosu na Oyelowoovu u Selmi,
nego i ta dva filma, njihovih perspektiva i dometa. Da odmah
razjasnimo, priče oba filma se preklapaju na temu borbe za građanska
prava, ali tu svaka sličnost prestaje. Perspektive su naprosto
drugačije, pa je i tretman likova drugačiji. Potpuno je normalno da
je u Selmi Johnson prikazan kao kalkulant koji oteže jer je
percepcija boraca za građanska prava naprosto bila takva, kao što
je potpuno normalno da biopic o Lyndonu Bainesu Johnsonu pokazuje
njegovu stranu medalje u kojoj su aktivisti za građanske prava i
liberalno krilo Demokratske Partije prikazani kao lagano nestrpljivi,
vođeni idealima i bez ideje šta je, kako i kada moguće.
Za
raspravu je i fokus filma koji obuhvata godinu dana i dve prelomne
teme u Johnsonovoj političkoj karijeri. Možda bi film bio snažniji
i fokusiraniji da je od te dve izabrao jednu, ali one su neraskidivo
uzročno-posledično povezane, pa su i u filmu glatko izvedene.
Problem je možda što postoji i treća tema, rata u Vijetnamu, koja
jednako tako zaslužuje pažnju i čiji se prvi ključni trenuci
(obaranje američkih pilota nad Laosom i zaliv Tonkin) spominju, više
kao slika i prilika težine vremena i težine odluka nego što
zapravo utiču na tok filma.
I
pored toga, All The Way je vrlo dobar film koji zaslužuje
preporuku. Dolazi u pravom trenutku, u fokusu ima važnu istorijsku
ličnost, Cranston briljira u glavnoj ulozi, a Jay Roach radi ono u
čemu je najbolji: politički film. All The Way je dostojan
naslednik Recounta i Game Change. Roach opet pokazuje
zavidno poznavanje političkih procedura, a to je ono što nam
nedostaje u navodno političkim filmovima.
No comments:
Post a Comment