Napomena: Tekst je originalno pročitan u emisiji Filmoskop na trećem radijskom programu HRT-a. Dostupan je na linku: ovde, a ovde kao autor prenosim u integralnom obliku i na hrvatskom standardu jezika. HRT zadržava sva prava, kopiranje je zabranjeno, tekst je postavljen isključivo u neprofitne svrhe.
Većina autora kroz cijeli
život “juri” onaj jedan, veliki film, Richard Linklater ih ima
nekoliko i čini se da ih izbacuje kao od šale. Samo je Boyhood
tako zamišljen od samog početka: skoro trosatni ep sniman 12 godina
sa istom glumačkom postavom i scenarijem pisanim u hodu. Drugi su
zamišljeni kao skromni i iskreni filmovi koji su postali velikima u
trenutku kad ih je publika ugledala. Slacker
zbog genijalne jednostavnosti ideje, Before
Sunrise zbog toga,
ali i zbog nastavaka, a Dazed
and Confused zbog
svoje univerzalne dopadljivosti.
Njegov najnoviji film,
Everybody Wants
Some!!, u hrvatskom
prijevodu potpuno van duha filma Te
lude 80-te,
reklamiran je upravo kao spiritualni nastavak Dazed
and Confused i to
donekle stoji, ali se u njemu mogu iščitati i sve značajke
Linklaterovog stvaralaštva. To podrazumeva “laku ruku” u pisanju
i režiji, sa gomilom promišljenih detalja na pravim mjestima i sa
diskretno i odmjereno izrečenim poantama, bez suvišnog mudrovanja s
visine. Linklater se također drži unikatne perspektive mladosti,
zagledanosti u budućnost i gaji neapologetski odnos spram
nostalgije, kako svoje osobne, tako i kolektivne. Naposljetku, u svim
njegovim značajnim filmovima, pa i ovom, protok vremena je
odlučujući faktor.
Ovdje imamo grupu studenata
sportaša, odnosno univerzitetsku bejzbolsku momčad, nekoliko dana
prije početka jesenjeg semestra 1980. godine. Naš protagonist i
naša točka perspektive je Jake, brucoš-bacač i generalno
pristojan momak koji u kratkom periodu mora savladati kompleksna
pravila preživljavanja u jednom za njega sasvim novom svijetu.
Linklater ostatak likova uvodi odmah i time našeg junaka “baca u
vatru”, ali ih s vremenom profilira tako da ih upoznajemo i kao
individue, ali i kao grupu, odnosno sportski tim. Ono što ih veže i
drži skupa je izuzetni natjecateljski duh, kao i zajednički
ciljevi: što bolji rezultati na terenu, minimum učenja, provod,
alkohol i djevojke. Na narativnom planu se istovremeno ne dešava
ništa konkretno: oni se upoznaju i druže, natječu u besmislenim
izazovima i provode jureći za alkoholom i curama, ali jednako tako
se njima i oko njih događa život sa svim onim sitnicama koje ga
boje: muzikom, filozofskim razgovorima uz pivo i dim marihuane, s
ljubavi ili instant-sparivanjima i onim malim mudrostima koje učimo
jedni od drugih. Ne, ovdje nećemo vidjeti uobičajene elemente
zapleta, oštre obrate, humor “lakih poena”, velike sukobe i još
veće spoznaje, ali ćemo u utišanom registru uživati tokom dva
sata trajanja filma u svemu onome što boji život našeg junaka,
njegovih kompanjona i jedne djevojke kestenjaste kose koja studira
ples.
Na prvi pogled se čini da
Jake i ona, ime joj je Beverly, nemaju nijednu zajedničku temu za
razgovor, ali Linklater nam otkriva da je njihova pozicija slična:
oboje dolaze iz sredina gdje nisu imali pravu konkurenciju, a sada se
na novom nivou i u oštroj konkurenciji moraju izboriti za svoje
mjesto pod suncem, ulogu ili poziciju u timu. Fetišizacija
studentskog sporta u Americi je povremeno tema filmova, ali Linklater
nudi jedinstvenu i pronicljivu perspektivu: ti momci možda nisu
najpametniji od najpametnijih i možda većinom zauzimaju mjesto
budućim korisnijim članovima društva, ali oni također nisu glupi
i svjesni su pozicije u kojoj su. Jedni će je iskoristiti za
kratkotrajne privilegije popularnosti i slave, drugi da možda dobiju
upotrebljivu diplomu, treći će se svim sredstvima truditi da izbore
šansu za karijeru, a četvrti će tek kasnije shvatiti što bi od
sebe i svog života. Tako će jedni praviti gužvu kad god im se
ukaže prilika, drugi će prilagođavati svoj stil i narativ u
stalnoj potrazi za curama, treći će dijeliti praktične životne
savjete, a četvrti zasipati ostatak ekipe naprednom filozofijom sa
mirisom dima marihuane. Neki će se hvatati za hijerarhijsku poziciju
u “čoporu”, drugi će se protiv toga buniti, neki treći će
biti mete grubih šala, jer kompetitivnost je naprosto surova. A Jake
će učiti i upijati. Usput ćemo mi biti bogatiji za poneki smijeh,
poneku mudrost i barem nekoliko replika koje ćemo u zgodnom trenutku
citirati, što je i više nego dovoljno za jedan generacijski,
“feel-good” film koji vjerojatno neće dostići kultni status
svog spiritualnog prethodnika.
Još jedna poveznica sa Dazed
and Confused je i
casting
manje poznatih glumaca i debitanata. Dazed
and Confused nam je
otkrio talente, između ostalih, Matthewa McConnaugheya, Bena
Afflecka i Mille Jovovich. Ne bi bilo nerealno očekivati da ćemo i
u budućnosti nalaziti na ime Blakea Jennera, ovdje briljantno
ležernog u ulozi Jakea, debitanata J. Quinton Johnsona i Templea
Bakera, o lijepoj, simpatičnoj i potencijalno hollywoodski
slatkastoj Zoey Deutch da i ne govorimo. Ryan Guzman, Wyatt Russell i
Glen Powell već polako grade karijere, ali Everybody
Wants Some!! im je
prvo iskustvo rada sa renomiranim autorom i svakako će im poslužiti
kao odskočna daska u karijeri.
Vrijeme je ključno i
Linklater nas na to podsjeća odbrojavanjem koje se povremeno
pojavljuje u kutu ekrana. Zajedno sa svojim akterima, film je, kao i
njegov autor, zagledan u budućnost i vrli novi svijet, u sve one
izazove i pobjede koje mladi ljudi zamišljaju. Nijedan trenutak u
vremenu nije zapostavljen, autor nas na to podsjeća preko raznih
detalja, muzike na soundtracku
i one koja se pojavljuje u razgovoru (čak i naslov je ime Van
Halenove pjesme), preko efektnih “masovki” na mjestima gdje naši
junaci izlaze (i gdje svira disco,
country revival,
punk),
njihove odjeće (želeći da postignu svoj cilj glede cura, oni često
“presvlače uniforme”), automobila i marki uređaja, pa i tada
relativne novine, video-kazeta na koje su snimljene brojne epizode
Zone sumraka.
Godina 1980. nije slučajno
izabrana, ona u američkoj kolektivnoj svijesti predstavlja graničnu
točku između dva vremena i dvije paradigme. Hippie
pokret se konačno gasio,
baby-boomeri nisu
više mijenjali svijet, u svijet odraslih polako je uplivavala još
individualističkija generacija X, američka i globalna ekonomija je
polako skretala ka neoliberalizmu, a yuppiji,
njihov usiljeni hedonizam i društvo statusnih simbola su se tek
nazirali. Uostalom, i sam autor je u to doba bio dvadesetogodišnjak,
dovoljno odrastao da bi neke stvari primjetio, a opet dovoljno mlad
da bi mu one značile dovoljno da bi ih upamtio. Da ne bude zabune, u
vrijeme prije interneta i svima dostupne kabelske ili satelitske
televizije, 80-te su sa svojim stilom i trendovima ipak nešto
kasnije našle put do Teksasa, gdje je smještena radnja filma,
odakle je Linklater, gdje se školovao i gdje većinom snima.
Linklater je nostalgičan i to
ne krije u svojim filmovima koji često sadrže veoma osobne,
autobiografske elemente. Zato se vraća temama mladosti i
zagledanosti u svijet i vremenima kada je i sam bio mlad. Nostalgija
je možda individualni sentiment, svaki pojedinac je nostalgičan za
različitim partikularnim pojavama i reagira na različite
partikularne okidače. Međutim, mehanizam nostalgije je univerzalan:
svi smo nostalgični za vremenima kada smo bili mladi, lijepi, puni
života i nade, zagledani u bolje sutra i svima nam se čini kako je
baš naša generacija bila najbolja. Linklater je toga itekako
svjestan, ali se vješto sklanja od tih zamki. On svojim nostalgičnim
djelima ne negira pravo drugih na isto, ili na uživanje u sadašnjem
trenutku, niti se pokušava nametnuti kao nekakav autoritet. Zato je
Everybody Wants
Some!! još jedan
njegov film koji će nas osvojiti svojom lakoćom, poštenjem i
toplinom.
No comments:
Post a Comment