2016.
scenario
i režija: Brian DeCubellis (prema romanu Manhattan Nocturne
Colina Harrisona)
uloge:
Adrien Brody, Yvonne Strahovski, Jennifer Beals, Campbell Scott,
Steven Berkoff, Linda Lavine
Roman
Manhattan Nocturne Colina Harrisona izašao je 1996. godine.
Iste godine izašao je i Lummetov procesni triler Night Falls on
Manhattan. Čudna podudarnost, lokacija i doba dana, ništa više
od toga. Reditelj video-spotova Brian DeCubellis je navodno još
1999. godine krenuo u slaganje finansijske konstrukcije da otkupi
prava i snimi svoj celovečernji filmski prvenac. Potrajalo je i
konačni rezultat potpomognut producentskim integritetom glumaca je
pred nama. “Lionsgate presents” lepo zvuči, ali šta se iza toga
skriva?
Nomen
est omen. Manhattan Night je noir. Sa sve muzikom na saksofonu
i “hard boiled” naracijom glavnog lika koji se, naravno, i sam
čudi kako se baš toliko upetljao. On (Brody) je tipičan slučajni
heroj, piskaralo u crnoj hronici jednog tabloida kojem se jednom
posrećilo da pronađe telo pre policije, što je iskoristio da od
reportera postane kolumnista. Od tada praktično živi od stare
slave, zapravo ne istražuje, nego otaljava tekstove o newyorškom
podzemlju. Naravno, oženjen je vernom suprugom (Jennifer Beals, onom
ženskom iz Flashdancea, sada skoro neprepoznatljivom i
neiskorištenom) i ima dvoje slatke dečice i svi oni žive u kući
ušuškanoj između newyorških nebodera.
Takođe,
imamo i tipičnu noirovsku “femme fatale” koja će ga (namerno
ili ne) uvući u pičvajz. Ona je, logično, elegantna plavuša i
igra je Yvonne Strahovski, jedna od onih Dexterovih plavuša na koje
je serijski ubica visokih moralnih načela tako padao. Uz to,
potreban nam je i negativac, pa neka on bude bezosećajni medijski
tajkun (Berkoff) koji je upravo kupio novine u kojima naš junak radi
i koji govori kao da je život melodrama ili kao da je u stanju da ga
učini takvim. Naravno, ne ide ni bez mrtvaca koji se pojavljuje samo
kroz flashback momente. On je ekscentrični i teško podnošljivi
reditelj (Scott), pokojni muž naše fatalke u nevolji.
Galerija
likova je spremna, misterija je zakuvana, tragovi pobacani okolo i
prilagođeni duhu vremena (SD kartice umesto starih fotografija), a
scenario dovoljno prati događaje iz romana koji je, pak, dovoljno
dobro napisan da nas može zabaviti i držati nas u mraku taman
koliko treba. Naravno, gutači misterija će sve obrate predvideti na
vreme, ali nije faktor iznenađenja baš sve na šta se roman i film
mogu osloniti.
Film
u velikoj meri iznad vode drže glumci, pre svega Brody koji deluje
kao dovoljno čudan tip da bi bio novinar-lešinar, Yvonne Strahovski
je dovoljno zavodljiva bez preterane vulgarnosti, pa postaje i ostaje
žena sa tajnom, a Berkoff i Scott su dovoljno raspoloženi da svoje
od kartona izrezane likove učina koloritnima, iako ne preterano
uverljivima. Takođe, DeCubellis pokazuje osećaj za vizuelno, pa
uspeva da rekreira atmosferu noirovski opasnog Manhattana bez
upotrebe poznatih lokacija, a svom direktoru fotografije Davidu
Tumbletyju ostavlja mogućnost da se igra sa raznim formatima slike,
od snimaka sigurnosnih kamera, preko home video estetike do snimaka
navodno snimljenih minijaturnim špijunskim kamerama sakrivenim u
olovke, što je sve plod zapleta sa pomenutim karticama koje su,
naravno, zaostavština ludog i briljantnog reditelja koji je pokušao
da kamerom uhvati istinu, ma šta to značilo.
Međutim,
čak i na prvi pogled nam je jasno da je sve kliše. Od voice-over
monologa, preko likova i njihovih znakovitih imena, a naročito
prezimena, njihovih motivacija (jeftine psihologije na kile),
tragova, obrata, atmosfere koja deluje veštački, modernizacije
konteksta koja je nepotrebna i na silu ubačena (naš novinar se žali
na internet, Youtube i Twitter, bez neke velike potrebe), pa do
seksualnih napetosti koje vode samo do ucena i voajerizma u čemu
DeCubellis nevešto imitira De Palmu. Nije kliše sam po sebi loša
stvar, ne bi bio kliše da ne radi, ali DeCubellis te klišee ne
ispituje i ne propituje, ne kombinuje stare sa novim na neki
inventivan način, čak ne ostavlja ni neki svoj komentar. On se
njima služi za “paint by numbers” ekranizaciju.
I to
jednostavno nije “classy” i “stylish”, što nikako nije
preporuka za noir. Ne možeš napraviti “hard boiled” film bez
rizika. Opet, Manhattan Night nije ni izrazito smeće od
filma, gledljiv je i elementarno zabavan, čak može da vas povuče
da odgledate do kraja, ali to jednostavno nije to.
No comments:
Post a Comment