2016.
režija:
Mike Flanagan
scenario:
Mike Flanagan, Kate Siegel
uloge:
Kate Siegel, John Gallagher Jr, Michael Trucco, Samantha Sloyan,
Emilia Graves
Hush
je u suštini jedan klasičan, solidno izveden i relativno lagan
“home invasion” triler, nešto što biste gledali na televiziji
kad nemate pametnijeg posla, što je u ovo sadašnje sušno vreme za
kvalitetan žanrovski film čak i preporuka. Da, na te grane smo
spali da ono što bi nekada bilo samo prolazno sada ispada kao
nekakav uspeh. Međutim, pravi potencijal filma je prepoznao upravo
Netflix koji je otkupio sva globalna prava u nadi da će sa
minimalnim marketingom postići maksimalne rezultate na duži rok.
Hush će tako možda ostati upamćen kao jedan od pionirskih
filmova distribucije direktno sa festivala na internet.
“Setting”
deluje kao prepisan od Stephena Kinga, imamo kuću na osami,
spisateljicu koja u njoj živi, komšinicu koja je povremeno posećuje
i manijaka pod maskom koji je napada, ali ne ubija odmah, nego se
upušta u igru mačke i miša sa svojom žrtvom. Flanagan nije dripac
koji tek tako krade, već krajnje zgodno ubacuje detalje, knjige
velikog pisca, pa na taj način sve pakuje u posvetu. Sama akcija
proganjanja i plašenja je izvedena vešto i sa osećajem za detalj,
bez posezanja za potrošenim “jump scare” trikovima. Možda ima
nešto ponavljanja, a i scenario koji je napisao skupa sa svojom
glavnom glumicom, kreativnom partnerkom i suprugom je zapravo
primereniji za kraći format, ali Hush je svejedno sasvim
solidna zabava za tih 80-ak minuta koliko traje.
Hush,
međutim, ima i jedan “twist” koji ga čini posebnim i
originalnim. Naša junakinja je gluvonema i to fascinira njenog
proganjatelja. Ona, dakle, ne može da pozove policiju (sve i da joj
on nije isključio struju i maznuo mobilni telefon). Ona ne može da
čuje njegovo kretanje, a on može njeno... Flanaganu to daje priliku
da se poigrava sa zvučnom shemom i on u tome ostaje “spot on”,
bez preteranih “hintova” publici. Recimo, naš manijak ne govori.
Kate Siegel, sa druge strane, sebi daje nimalo lak glumački zadatak,
ali ako svoju ulogu dobro odigra (što čini, bez daljnjeg), to bi
mogla biti jedna od glumačkih bravura.
Problem
sa hendikepom glavne junakinje je logičke prirode. Ok, ona je
spisateljica i voli osamu, kako to kliše nalaže. Međutim, šta
njoj toliko smeta u gradu ili makar predgrađu? Buka? Distrakcija
neke druge prirode? Svoje osamljivanje može izvesti prostim
spuštanjem roletni, sklanjanjem mobilnog telefona i gašenjem
Skype-a na kompjuteru, a opet su joj dostupne blagodeti modernog
sveta, poput personalnog asistenta ako i kada joj je potreban.
Logički
problemi se nastavljaju i na našeg zlikovca. Zašto on radi to što
radi? Zato što je manijak. Zašto odlaže ubistvo po koje je došao?
Delom zato što prolongira zadovljstvo igrom, a delom zato što je
manijak. Zašto koristi nepraktično oružje poput samostrela koje
nije ubojito kao puška, kontaktno kao nož ili jednostavno kao luk i
strela? Zato što je sadista i manijak. Zašto prvo nosi masku, a
onda je skida? Time poručuje svojoj žrtvi da je “pečena”. A i
zato što je manijak. Zapravo, o njemu ne znamo ništa više od toga
da je manijak i to je možda u nekoj meri efektno, ali postaje
iscrpljujuće posle nekog vremena.
Mike
Flanagan je autor koji se generalno dobro kotira u svetu horora.
Njegovi filmovi uglavnom žanju pozitivne kritike gde god se pojave,
kako u specijaliziranim publikacijama, tako i u onima koje nisu
vezane za žanr. Donekle je razumljivo zašto, Flanagan je detaljan,
retko ide linijom manjeg otpora, ali svejedno poznaje granice žanra
i njegov jezik. Problem je u tome što na primeru njegovog prethodnog
filma Ocullus i Hush (Before I Wake se još
čeka) ne vidim potencijal za više od te solidnosti, za nešto
zaista novo, zaista dobro i zaista originalno. Kao da od pojedinih
detalja i visprenih rešenja on ne vidi širu sliku i celu priču. A
to je šteta.
No comments:
Post a Comment