2014.
scenario
i režija: Gerard Barrett
uloge:
Jack Reynor, Toni Collette, Will Poulter, Michael Smiley, Harry Nagle
Ne
baš duhoviti stari štos veli da neki piju od radosti, neki od tuge,
a neki od jutra. Iako vrlo dobro znamo visine u koje nas alkoholna
euforija može dići i nizine u koje nas posledično spušta, neki
svejedno piju. Čak i kad znamo psihičke i fizičke posledice.
Mehanizam ovisnosti je jedna vrlo jebena stvar.
Da
se odmah razumemo, nisam nikakav čistunac, svetac ili zdravstveni
fašista, shvatam i poštujem čari alkohola i povremeno im se
odajem, kad prilike dopuste. Pijem u ponekad u društvu, ponekad sam,
ponekad da nešto proslavim, ponekad da se rešim neke neugodne
situacije i frustracije. Iako tvrdim da imam mere, ponekad me ponese,
pa se sašijem i sutradan žalim, što zbog možebitnih gluposti koje
sam onako pijan izvalio, što zbog fizičke komponente mamurluka.
Onda obećam da više neću piti i toga se držim. Do prve zgodne
prilike.
Glassland
je film o alkoholizmu i njegovim posledicama, kako na individuu koja
alkohol konstantno i neumereno konzumira, tako i na njenu najbližu
okolinu. Jasno, ovakvih filmova smo već imali, koš i još, što bi
se reklo, i Glassland makar na nivou sadržaja i nekakve
poruke, pa čak ni glede stila, tu ne donosi nista ekskluzivno novo.
Ali to što nešto nije novo, ne znači da nije dobro, pravilno
izvedeno i efektno na emotivnoj razini.
Naš
protagonista je taksista John (Reynor), čovek koji nema ne znam šta
od života. Noćne smene u kojima vozi sumnjivu klijentelu,
polu-retardirane dnevne bleje sa polu-retardiranim ortakom Shaneom
(Poulter), povremene posete bratu Kitu (Nagle) koji pati od Downovog
sindroma i egzistenciju u kući koju deli sa majkom alkoholičarkom
Jean (Collette). Nju prvi put vidimo obeznanjenu na kauču sa facom u
rigotini i pitamo se je li živa ili mrtva. Johnu očito to nije prvi
put, nagledao se takvih scena, pa mu je reakcija rutinirana: baci
nešto u kljun, strpa majku u auto, pa u bolnicu na ispiranje.
Saznajemo da je Jean potrebna nova jetra i da će je verovatno
dobiti, samo ako preživi dovoljno dugo da dođe na red. Saznajemo
takođe i da tempom kojim ona pije, za tako nešto nisu baš sjajne
šanse.
Na
kraju će, posle borbe, pregovaranja, nagovaranja i ucenjivanja, Jean
pristati i na lečenje i na odlazak na seanse grupne terapije. Za
ozbiljno lečenje je potreban i ozbiljan novac, a familija iz
sumornog predgrađa Dublina tako nešto nema. Prosto, Jean bi to sve
ekspresno konvertirala u alkohol, a John ne uspeva da zaradi toliko.
John će, požrtvovan i dobar sin kakav je, sa tek ponekim besnim
ispadom pred nepoznatim ljudima, pokušati na sve načine da se
domogne potrebnog novca...
Ima,
međutim, nešto u ovom filmu što prevazilazi granice samo
korektnog, ljudski i socijalno osveštenog uratka na temu zavisnosti
koja razara familiju i društvo. Nije to ni stil, iako je savršeno
pogođen sa verité kamerom iz ruke (tek ponekad drmusavom) i
utišanim, gotovo prirodnim osvetljenjem tmurnih dublinskih dana.
Nije to čak ni gluma koja je savršena što se tiče Reynora na
čijem licu i u čijim postupcima vidimo nemoć da pomognem osobi do
koje mu je stalo, pa čak ni kameleonska transformacija Toni Collette
u ulozi bez šminke i bilo kakvog glamura, iako je možda baš ovo
njena najupečatljivija uloga. To se takođe ne može tvrditi ni za
kraj koji deluje nakalemljeno, a posebno za skretanje prema
krimi-priči pred sam taj kraj koje ostaje na pola puta između
objašnjenja i apstrakcije, pa zbog toga nekako pati.
Reč
je o iskrenosti i životnosti preko “kitchen sink” miljea i
“plašilica” na kakve nalećemo u brošurama o štetnosti
alkohola. Radi se o razlogu zašto ta neapologetski tužna i sjebana
žena pije. Tako nešto je toliko teško izmisliti i deluje toliko
neverovatno i autentično. Možda je to samo jedan monolog i u njemu
samo jedna rečenica, ali tako nešto se ne viđa svaki dan po
filmovima.
No comments:
Post a Comment