2015.
režija:
Elmo Nuganen
scenario:
Leo Kunnas
uloge:
Kaspar Velberg, Kristjan Ukskula, Maiken Schmidt, Peeter Tammearu
Godine
1977. Sam Peckinpah je potpuno promenio paradigmu kada se radi o
filmovima na temu Drugog svetskog rata. Njegov Cross of Iron
je bio radikalan rez od jednostranog diskursa u kojem se
podrazumevalo koja je strana trpela, a koja nanosila patnju ratnih
nedaća. Prateći četu nemačkih vojnika koja se povlači s ruskog
fronta i pritom se ne suočava samo sa brojčano nadmoćnijim
neprijateljem na terenu, nego i neprijateljem ljudskosti na svojoj
strani u vidu oficira u pozadini spremnih da ratuju za odlikovanja do
poslednje kapi tuđe krvi, “Krvavi” Sam je uprizorio najveću
anti-ratnu izjavu na filmu i izrekao belodanu istinu o tome da su
obični vojnici na bilo kojoj strani samo ljudi i pre svega ljudi sa
svojim vrlinama i manama, ljudi lojalni svojim prijateljima i ljudi
koji čeznu za toplotom svoga doma.
Novi
ratni spektakl svestranog dramskog umetnika (umetnički direktor
pozorišta, glumac poznat po ulozi komšije Margusa u
gruzijsko-estonskom kandidatu za Oscara pre koju godinu Tangerines i
reditelj, autor estonskog filma rekordne nacionalne gledanosti Names
Engraved in Marble) Elma Nuganena 1944 ostaje na sličnom
kursu, iako mu fokus nije univerzalni koliko lokalni. Nuganenova teza
je tragedija Drugog svetskog rata za Estonce partikularno, za one
koji su kao topovsko meso u globalnim odnosima moći naterani da se
bore jedni protiv drugih za račun dve zle imperije čijom je
zajedničkom okupacijom Poljske i počela narečena klanica.
Mala
istorijska digresija. Estonci su svoju istoriju proživljavali
stešnjeni između Nemaca i Rusa i pre rata su, doduše nevoljko,
pucali jedni na druge kada bi rat izbio, poslednji put za vreme Prvog
svetskog rata. Kako je usred rata izbila Oktobarska revolucija, a
Estonci su optirali za “bele”, kao i njima bratski finski narod,
kraj rata im je pružio priliku za ostvarenje sna o nacionalnoj
državi. Ona je bila kratkog veka, Sovjeti i Nemci su tačku na nju
stavili paktom Ribbentrop-Molotov kojom su centralnu i istočnu
Evropu podelili na interesne sfere, a Estonija je ostala u
sovjetskoj. Sovjeti su još pre famoznih deportacija izvršili
mobilizaciju i digli preko 50 hiljada momaka u Crvenu Armiju. Kada je
pakt pukao i nemački nacisti umarširali u Estoniju, oni su digli
još 70 hiljada mladića i dečaka i poslali ih u SS jedinice,
teritorijalnu odbranu i još neke formacije.
Godina
je 1944. i Crvena Armija se približava estonskoj granici. Isprva
film gledamo iz perspektive estonskih trupa koje se bore pod nemačkom
zastavom. Među našim momcima se izdvaja Karl Tammik (Velberg) koji,
pišući pisma neimenovanoj ženskoj osobi, postaje i naš narator. O
njemu saznajemo da mu je familija poslana u Sibir, te da je to njegov
jedini razlog za pridruživanje Nemcima. Hitler, ideologija i
nacistička propaganda su za njega, kao i za ostale u grupi vojnika
koja se iz dana u dan smanjuje, potpuno deplasirane stvari, ili su to
makar postale za tri godine ratovanja. Sliku Vođe nije moguće
zameniti ni za paklicu cigareta...
U
sceni bitke na otvorenom polju Karl gine, a naša perspektiva se
prigodno, ali svejedno elegantno menja u “crvenu”. Karlov ubica,
Juri Jogi (Ukskula) postaje naš narator i nosilac pisama za koja se
ispostavlja da su namenjene Karlovoj sestri Aino (Schmidt). Juri
dostavlja pisma i zaljubljuje se u nju, što postaje problem na više
nivoa. Jurijev otac, komunistički agitator, je imao prste u
deportacijama, a i veza sa “klasnim neprijateljem” ne izgleda
dobro u političkoj biografiji budućeg oficira čiju karijeru gura
nemilosrdni staljinista kapetan Kreml (Tammearu).
U
nastavku i dalje imamo svedočanstva o patnji, mlade vojnike koji
stradavaju, manipulacije i ostale užase snimljene digitalnom kamerom
sa ponekim hektičnim shaky-camom i generalno solidne produkcijske
vrednosti. Nuganen se trudi i uspeva mu da ostane na jednakoj
distanci od oba politička pola, često pojednostavljujući, a ređe
izvrćući utvrđene istorijske činjenice. 1944 nema
pretenzija da bude doku-drama, iako se dosta oslanja na
naturalističku ratnu klanicu i sveopšte razočaranje sa njom
povezano. Sličnost između likova-naratora i njihova veza preko Aino
govori tome u prilog.
Ono
što je delimično problematično je logika proznog pisca kojom se
scenarista, bivši oficir i pisac Leo Kunnas vodi. Nuganen uspeva da
prevede priču sa jednog na drugog protagonistu, ali govorenje ideja
kroz likove i neujednačena karakterizacija koja neke od likova svodi
na statiste sa zadatkom i nekoliko rečenica, a druge na
karikaturalne kreature ostaju primetni, što na filmu deluje
šlampavo, a na papiru bi izgledalo stiliziranije. Takođe, 1944
upadljivo igra “na domaćem terenu”, stranim gledaocima će za
objašnjenje služiti kartice teksta, što mu donekle smanjuje
komunikativnost i čini ga idealnim filmskim štivom za
istoričare-amatere sa fokusom na egzotične frontove u Drugom
svetskom ratu i ljude koje iz nekog razloga zanima Estonija kao
takva. Inače, 1944 nije ni bolji ni gori od prosečnog
savremenog ratnog filma.
No comments:
Post a Comment