2016.
režija:
Fede Alvarez
scenario:
Fede Alvarez, Rodo Sayagues
uloge:
Stephen Lang, Jane Levy, Dylan Minnette, Daniel Zovatto
Sa
jedne strane, Don’t Breathe je revolucionaran film. Počinje
od poznate premise “home invasion” trilera u kojem grupa
provalnika, ovog puta nešto profiliranija od standardnih baraba,
upada u kuću slepog vojnog veterana (Lang) koji navodno leži na
stotinama hiljada dolara. U pitanju je, naravno, onaj poslednji posao
koji će im doneti dovoljno novca kako bi ispunili svoj primarni cilj
i zbrisali iz napuštenog, razvaljenog Detroita za sva vremena.
Međutim, ne samo da žrtva nije toliko bespomoćna, veteran čak i
ne prihvata ulogu žrtve, nego postaje osvetnik, već on nije čak ni
moralno neupitan...
Cilj
autora Fede Alvareza (remake Evil Dead) je da nam se negde na
trećini filma promeni strana za koju navijamo. Jer provalnici
zapravo nisu (svi) barabe, koliko su ljudi sa svojim ciljevima i
potrebama. Vođa bande Money (Zovatto) je svakako karijerni
kriminalac, ali on ionako prvi gine (spoiler!) u toj gunguli, što
nam olakšava da drugo dvoje vidimo kao ljudska bića. Njegova
devojka Ricky (Levy) samo želi novi početak za sebe i svoju
sestricu daleko od detroitskog sivila i bede, a njen wannabe dečko
Alex (Minnette) je osetljiva dušica koja koristi posao svog oca kako
bi svoju izabranicu pratio do kraja sveta.
Čak
i ako ne zaboravimo da su oni okreni-obrni ipak kriminalci barem
sudeći po njihovim postupcima, drugi razlog zbog kojeg možemo
navijati za njih (ili film barem napeto pratiti iz neutralne
pozicije) je podređeni položaj u kome se nađu. Naprosto, slepi
veteran i njegov opasni pas se bolje snalaze u mračnom lavirintu od
kuće nego što se u toj situaciji snalaze nepripremljeni uljezi.
Dodajmo na to njegove sadističke psihopatske tendencije i veliku
tajnu koju krije, pa Don’t Breathe postaje borba za život i
napeta klackalica, iako se prva, uvodna scena može smatrati
spoilerom i neveštim okvirom da se skoro cela radnja odvija u
flashbacku.
Razloge
za takvu efikasnost možemo naći u pametnoj režiji koja se oslanja
na atipično strpljivu montažu bez oštrih rezova i pokušaja
plašenja prepadima. Nasuprot tome, imamo duge, neprekinute vožnje
kamerom koju potpisuje Pedro Luque koje nam ponešto govore o
topografiji, kako vanjskoj, tako i unutrašnjoj. Takvim snimanjem,
pokreti likova dobijaju na značaju, tišina postaje esencijalna, a
nagužvana, lagano propala kuća sa pripadajućim klaustrofobičnim
podrumom i tavanom se pretvara u pravo bojno polje.
Stephen
Lang je izuzetno strašna pojava koju bez problema možemo zamisliti
kako svoj hendikep okreće u svoju korist, Jane Levy koja je sa
Alvarezom već radila na Evil Dead nastavlja tradiciju
“kraljica vriska”, iako nije, niti može biti prava “final
girl”, dok se Dylan Minnette odlično snalazi kao “najslabija
karika” bande koja ipak uspeva da pruži žestok otpor iz razloga
svoje odanosti.
Osim
nepotrebnog, ma kako isprva atraktivnog okvira, problem donekle mogu
biti i retrogradni pod-tonovi po kojima se veteranova psihopatija
objašnjava njegovim napuštanjem Boga (iako je situacija po svoj
prilici obratna: Bog je odavno napustio i njega i te nesrećne mulce
i nekadašnju prestonicu američke auto-industrije). Međutim, ono
što zapravo smeta je inflacija obrata koji ruše unutarnju logiku
pojedinih postupaka i detalja u priči. Jasno, zbog njih napetije
pratimo, ali otvaraju se ne tako male i neprimetne rupe u
kontinuitetu.
Ali
i pored toga, Don’t Breathe predstavlja osveženje za
potrošeni pod-žanr, što je prepoznato i od strane publike i od
strane kritike. Bojazan ipak postoji u smislu da će najavljeni
nastavak (za očekivati ga je s obzirom na zaradu filma) devalvirati
jedan više nego pristojan komad filmske zabave.
No comments:
Post a Comment