kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija:
John Madden
scenario:
Jonathan Perera
uloge:
Jessica Chastain, Mark Strong, Gugu Mbatha-Raw, Jake Lacy, Alison
Pill, Michael Stuhlbarg, John Lithgow, Sam Waterson, Michael Cram,
David Wilson Barnes
Ne
volimo političare. Ne verujemo im, sa dobrim razlogom. Oni su nam
nametnuti lažni izbor, a svi ionako rade isto i sa isključivim
ciljem preživljavanja do sledećih izbora. Iako zavise od naših
glasova, oni uvek rade za nekog drugog, za one kojih ih plaćaju. A
ako je neka grupa omraženija od političara i korporativnih njuški,
onda su to posrednici u toj koruptivnoj raboti, lobisti. Ta kasta
ljudi je možda evoluirala od toga da vuče dužnosnike za rukav po
hodnicima hotela i institucija (onako genijalno blatantno prikazano u
Spielbergovom Lincolnu), ali suština njihovog posla je ostala
ista: nema tu mesta za ideale i uverenja, važno je samo pobediti,
odnosno proterati svoj proizvod. Tim svetom se sa neskrivenim otrovom
bavi Miss Sloane.
Protagonistkinja
Elizabeth Sloane (Chastain) je najbolja od najboljih, hladna kao
špricer, bez ikakvih moralnih skrupula, inteligentna, sklona
strateškom razmišljanju, spremna na sve da bi pobedila. Čak ni
njeni saradnici ne znaju njene poteze dok se ne nađu u centru
akcije. Takođe, ona nema ni natruhe privatnog života, ne spava,
tajno uzima tablete nepoznatog učinka, ali uspeh u karijeri ima
svoju cenu.
Utoliko
više čudi njena odluka da odbije ponudu od uticajnog oružanog
lobiste i pređe u manju, idealistički ustrojenu, ali siromašnu
lobističku firmu koja pokušava da progura inicijativu o pooštrenim
kontrolama prilikom izdavanja dozvola. Nju će pratiti neki od
saradnika, dok će ostali, među njima i njen rival za rukovodeći
položaj (Stuhlbarg) i prva pomoćnica (Pill), ostati u staroj firmi
kod konzervativnog šefa (Waterson) i učiniti sve kako bi je
uništili.
Nova
firma ne nudi ni toliko glamura ni manevarskog prostora za prljave
trikove poput ucenjivanja i špijuniranja koje je Elizabeth koristila
kako bi se našla na vrhu. Novi šef (Strong) shvata vrednost takvih
poteza, ali ih ne odobrava, a advokat (Barnes) se plaši šta bi se
moglo dogoditi kada se oružani lobi sa svojim političkim vezama
sruči na nju i na firmu. Čak ni najidealističnija članica tima,
Esme (Mbatha-Raw) koja je i sama preživela školsku pucnjavu, ne
veruje u pobedu, ali Elizabeth ima druge planove. Je li slučajno
pronašla davno izgubljenu savest? Ne bih se kladio na to.
Ono
što je nekim kritičarima zasmetalo je činjenica da motivi naše
protagonistkinje nisu dovoljno jasni, ali meni je to došlo kao
osveženje. Uostalom, ima li bolje motivacije u kompetitivnom svetu
poput politike i lobiranja od nemoguće misije i slasti eventualne
pobede u takvom okruženju? Istina je da Elizabeth zbog toga više
deluje kao kolekcija karakternih osobina poput zajedljivosti,
malicioznosti, manipulativnosti i ne tako sitnih ekscentričnosti,
nego kao osoba od krvi i mesa, ali tu na scenu stupa Jessica
Chastain. Ona možda ulogu nosi kao nekakvu masku, ali je nosi
savršeno i ludo se zabavlja. Od nje se očekuju emocionalne dubine i
ona uspeva da ih pronađe i ovde, protiv svih šansi.
Ostatak
glumačkog ansambla je prati u stopu. Mark Strong sjajno igra pomalo
drvenu nelagodu, što je trik za kojim često poseže. Gugu
Mbatha-Raw je pravi izbor za ulogu lobistkinje s dovoljno
sposobnosti, ali i plemenitim ciljem. Michael Stuhlbarg polako
postaje sinonim za filmskog ljigavca. Jake Lacy ima nekoliko
pamtljivih scena kao žigolo i kao, začudo, jedina moralno postojana
osoba u celom filmu. John Lithgow je u principu uverljiv negativac,
ovde u formi korumpiranog senatora koji vodi istragu protiv
Elizabeth, što je i okvirna priča celog filma, a Sam Waterson po
običaju živopisno igra ljigavog šefa i konzervativnu političku
figuru.
Istini
za volju, scenario je pomalo problematičan. Sama priča na više
mesta deluje kao dobronamerna, ali nategnuta konstrukcija koja
pokušava da spoji žanrovske standarde političkog i procesnog
trilera sa elementima etičke rasprave, kako o oružju i američkoj
zaljubljenosti u isto, tako i o netransparentnosti i prljavštini
politike koja ni u kom pogledu ne zastupa interese građana. Kako se
radi o manipulacijama, ima tu i nešto mehanike “caper” trilera,
uključujući i velika, ali prilično neverovatna otkrića.
Pohvalno
je to što scenarista Jonathan Perera vlada pravnom naukom i
terminologijom i što je greške u postavci priče moguće ispraviti
u režiji, što John Madden i čini rutinerski i neprimetno toliko da
se za 130 minuta filma nećemo mnogo pitati o logičkim rupama, nego
ćemo pustiti film da nas vozi. Madden zna s čim ima posla i
savršeno žonglira sa masom tema, upravljajući našom pažnjom i
ističući sve one detalje o prirodi lobističkog posla. Na koncu,
uspeva da nas vozi po dve linije priče, od kojih je ona “sudska”
problematična, a da se to ne oseti na ritmu i tempu filma.
Drugi
problem scenarija su njegovi dijalozi u kojima se jasno vidi uticaj
Aaorna Sorkina i, još više od toga, želja da ga se emulira. To ne
uspeva uvek jer Perera nije pisac tog kalibra, pa taj ping-pong
prožet povremenim duhovitostima i sarkazmom deluje i pomalo
usiljeno. Neke druge replike su klasično filmske, vrlo teško
slušljive u stvarnom svetu i zapravo su namenjene da savršeno zvuče
na foršpanu. Začudo, ovde rade posao i u samom filmu, verovatno
zahvaljujući Maddenovom režijskom umeću da ih proda.
Miss
Sloane je baš “filmski” film, komad
političko-sudsko-trilerske zabave starog kova i to mu je i najbolja
preporuka. A u kontekstu trenutnog političkog trenutka u Americi i
drugde postaje još zanimljiviji. U suštini, možemo mi urlati na
političare, lobiste i ostale mutivode, ali njihova igra se odvija
daleko od naših očiju i na kraju smo mi ti koji bivamo nasamareni.
Još uvek mislite da je Trump spontan? Pogađajte ponovo.
No comments:
Post a Comment