2016.
scenario
i režija: Jason Lew
uloge:
Boyd Holbrook, Elisabeth Moss, Octavia Spencer, Stephen L. Grush,
Waleed Zuaiter
Postoji
ta neka izvrnuta koncepcija da su “unutra”, u zatvoru, zapravo
neshvaćeni i mučeni ljudi, bilo da su osuđeni za nešto što su
učinili ili leže potpuno nevini, a da je spoljni svet prepun
nasilnika i ludaka među kojima prednjače čuvari reda i zakona.
Shodno tome, koliko god bilo teško i brutalno bilo unutra, makar su
pravila jasna, a manevarski prostor je sužen, dok pravi izazovi
počinju napolju, odnosno na slobodi.
Jedan
od tih robijaša je Martin Lundy (Holbrook), momak koji je u zatvor
već stigao sa reputacijom, a tamo ju je održavao sve dok nije
primio islam i postao Mohamed, prorokov smireni ratnik. Kako je
nevino osuđan robijao 15 godina, jednom kada se konačno nađe na
slobodi je nesnađen, suočen sa nepoverenjem spoljnog sveta,
policajcima koji love svaku njegovu grešku i unutarnjom traumom. Ima
sreće utoliko da radi sa psima u azilu kod Linde (Spencer) koja kao
da i sama shvata izazove izlaska iz zatvora.
Frka,
međutim, nastaje kada se u azilu pojavi prvo prebijeni pas koji nema
puno šansi da preživi, a zatim i njegova prebijena vlasnica Doris
(Moss). Njih je prebio isti čovek, policajac, a sva je prilika da ga
je Doris smaknula onako kako to tučene žene urade kad im prekipi.
Mohamedova reakcija je više instinktivna nego promišljena, on je
uzima sa sobom i, kako se između njih razvija prvo prijateljstvo, a
onda i ljubav, svesno skriva od sveta. Pritisnuti okolnostima, njih
dvoje će odlučiti da pokušaju da pobegnu skupa.
Jasno
kao dan, The Free World je jedan od onih konfekcijskih
festivalskih indie naslova koji pokušavaju da nerazrađene, sirove
ideje prodaju pod iskrene i nepatvorene emocije. Ovde je to teško
kupiti, ne samo zbog tendencioznog nepoznavanja pravne prakse, nego i
zbog temeljnog nepoznavanja emocija kao takvih. Zbog toga ljubavna
priča deluje generički i usiljeno, a promena tempa i dinamike sa
skretanjem prema trileru na dve trećine filma kao očajnički
pokušaj da se oživi inače mrtav film.
Ima
tu i solidnih strana, izgled filma nije karikaturalno “southern
gothic”, iako se kreće u tom pravcu, to su ti bezvezni stanovi u
kojima žive nesrećni ljudi, tu je taj osećaj teskobe pred moćnim
protivnikom, tu su i očajnički potezi i varljive nade, retki zraci
toplote u inače mračno i hladno portretiranom ambijentu. I glumačka
hemija je zadovoljavajuća, bez obzira na tek ovlaš skicirane
likove. Boyd Holbrook nakon brojnih epizodnih uloga se konačno
suočava sa izazovom da iznese ceo film i to vrlo uspešno, dok je
Elisabeth Moss jednostavno izuzetna glumica, istovremeno sposobna da
emotivno produbi svoj lik i potpuno saradljiva sa kolegama, bez
potrebe da se dokazuje i preuzme film.
Na
kraju, The Free World je jedan od onih najnezahvalnijih
filmova za pisanje, nešto što se može pogledati, a zapravo ne
mora. Ima tu nešto tog južnjačkog lepljivog šarma, ali sa glupim
idejama i hodom po utabanim stazama festivalske konfekcije, to ne
dolazi do izražaja. Bolje reprizirati Ain’t Them Bodies Saints.
No comments:
Post a Comment