2016.
scenario
i režija: Kelly Reichardt (prema kratkim pričama Maile Maloy)
uloge:
Laura Dern, Jared Harris, Michelle Williams, James Le Gros, Sara
Rodier, Rene Auberjonois, Lily Gladstone, Kristen Stewart
Svojim
osebujnim stilom Kelly Reichardt je obezbedila da se njeno ime nađe
pri vrhu lista američkih nezavisnih i art autora, a njeni filmovi na
dugim festivalskim turnejama koje počinju na Sundance festivalu, pa
dalje po Americi i Evropi. Reč je o niskobudžetnim dramama
postavljenim u uzak krug likova i malu sredinu koje dubinski ispituju
odnose među ljudima i ljudsku psihu. Certain Women je njen
najnoviji i najambiciozniji film koji istovremeno predstavlja i
kontinuitet i diskontinuitet sa njenom dosadašnjom karijerom.
U
pitanju je ekranizacija kratkih priča Maile Maloy za koju je Kelly
Reichardt napisala scenario prvi put bez pomoći Jonathana Raymonda.
Takođe, milje filma nije potpuno isti kao u njenim prethodnim,
umesto unutrašnjosti Oregona sada smo istočnije, dublje u američkom
kontinentu, u ruralnoj Montani, ali “Smalltown, USA” je u suštini
isti milje, nalazio se on istočnije, zapadnije, severnije ili
južnije od neke zadate tačke.
Neke
druge autorske odluke su ostale na kursu ranijih radova. Kelly
Reichardt se ponovo odlučuje za više linija radnje, ovde u formi
blago povezanog triptiha (reći “hyperlink” bi bilo preterivanje
jer su poveznice skoro slučajne i bez nekih posledica). Takođe, ona
sama montira svoj materijal. A fotografija Christophera Blauvelta sa
kojim se sarađivala na svoja prethodna dva filma je izrazito
sugestivna u svojim prirodnim, smeđe-sivkastim tonovima.
Tema
filma su naslovne izvesne žene i njihova usamljenost i neostvarenost
u maloj sredini. Prvo upoznajemo lokalnu advokaticu Lauru (Linney) u
post-koitalnom “motelskom” kadru: ona leži u krevetu, a njen
ljubavnik se tušira na drugom kraju kadra, između njih je zid. Veza
je osuđena na propast (potvrda za to će uslediti uskoro), a ni na
poslovnom planu stvari ne stoje bolje: klijent (Harris) nikako ne
uspeva da shvati da su ga terminalno zajebali i da nema osnova za
tužbu. Kada mu to kaže njen muški kolega iz većeg grada, on će
privremeno odustati, toliko da Laura kontemplira koliko bi joj život
bio lakši da je slučajno rođena kao muškarac, ali nije sve tako
jednostavno. Posebno kad razočarani muškarac reši da uzme taoca
bez jasne ideje šta bi i kako bi.
Druga
priča počinje sa Ginom (Williams) koja trči po prirodi, pre nego
što se vrati u šator na proplanku. Ispostavlja se da je ljubavnik
iz prve priče njen nezadovoljni muž Ryan (Le Gros) i da ona vodi
glavnu reč u domaćinstvu, čemu on pruža samo pasivni otpor.
Kćerka-tinejdžerka je po tom pitanju malo tvrđi orah, a odnos
snaga je nekakva večita pat-pozicija pasivne agresivnosti i
ignoriranja. Ginina trenutna opsesija je da od starog i lagano
senilnog gospodina (Auberjonois) iskamči redak kamen za vikendicu
koju želi izgraditi. Iako se gospodin ne želi toga rešiti iz
sentimentalnih razloga, Gina je spremna da ide daleko u pogađanju,
čak po cenu moralno sumnjivih postupaka.
Treća
priča prati bezimenu rančericu (Gladstone) koja živi usamljeničkim
životom, družeći se samo sa konjima i psom. Jedini kontakt sa
ljudima su posete kursevima u večernjoj školi u malom i zabitom
mestu. Kada slučajno završi na času prava u prosveti kod jednako
usamljene i nesnađene sveže diplomirane pravnice Elizabeth
(Stewart), ona će razviti opsesiju s njom. Opsesija može biti čisto
socijalne prirode, čoveku je potrebno društvo s vremena na vreme,
ali prisutni su i romantični pod-tonovi pošto rančerica sa svakom
posetom odlazi korak dalje. Šta će se dogoditi kada Elizabeth
pogrešno pročita njene signale ili ih ne pročita uopšte?
Ma
koliko te tri priče bile tematski odvojene, sentiment u njima je
sličan. U tom smislu, poveznice, ma koliko bile artificijelne, imaju
u sebi nešto elegancije, emocija i smisla u filmskom pogledu.
Certain Women je u određenim delovima i slojevima čisto
zadovoljstvo za gledati, od fotografije, preko ambijenta do glume
koja je savršeno dozirana i vođena sigurnom autorskom rukom.
Zanimljiva je i perspektiva iz koje se posmatra tema filma, koja ni u
jednom trenutku ne postaje agitatorska ili aktivistička, kako to već
obično biva po filmovima, već ostaje duboko lična.
Certain
Women, međutim, pati i od nekih problema koji se ponavljaju u
opusu Kelly Reichardt. Sve počinje sa neujednačenošću segmenata,
od kojih se srednji može nazvati čak i pomalo banalnim. U skladu sa
tim, celi epilog se čini usiljenim (premda ima svoje momente). Drugi
problem je nešto što može karijeru ove autorice usporiti i
ograničiti: Certain Women ima probleme sa tempom prilično
slične kao njen prethodni film Night Moves, odnosno od
početka do kraja pada u tempu, što uzrokuje i pad u dinamici. Ovde
se to posebno odražava na poslednjoj priči koja je zamišljena kao
emotivni vrhunac, ali nam to može pobeći usled anesteziranosti
presporim tempom. Iako film nudi dosta toga za uživanje, posmatranje
i analizu, tanka je linija između metodičnog izlaganja i
“downright” smaranja. A smaranje nije neka naročita umetnost.
No comments:
Post a Comment