2016.
scenario
i režija: Attila Till
uloge:
Zoltan Fenyvesi, Szabolcs Thuroczy, Adam Fekete, Monika Balsai, Lidia
Danis, Dušan Vitanović
Mađarski
film je u usponu. Tu ne govorimo samo o art-sceni koja ima dugu
tradiciju koja nam je dala Szaba, Jancsa i Tarra i čiji je novi
vrhunac Oscar za strani film dodeljen Šaulovom sinu Laszla
Nemesa koji se profilira kao naslednik te priče. Daleko od toga da
je on jedini, recimo filmovi Kornela Mundrucza su redovna pojava na
filmskim festivalima A kategorije. Nije tajna da filmski fond ima
rezultate uprkos relativno diktatorskoj politici Andyja Wajne koji se
pita za sve, da privlači strane filmske i televizijske produkcije i
da se ta sredstva u nekoj meri preusmeravaju i domaćim autorima.
Opet, Palfyjeve morbidne ekstravagance (Taxidermia,
Szabadeses) su uglavnom samofinansirane i van tog sistema, ali
je makar za pohvalu to što postoji sve obimnija domaća produkcija
filmova bliskih žanrovskom pristupu.
Onim
što dođe na festivale u našoj regiji možemo svakako biti
zadovoljni. Urbana romantična komedija Iz nekog neobjašnjivog
razloga Gabora Reisza je svojom varijacijom na temu klasičnog
Woodija Allena osvojila publiku i kritiku u Puli pretprošle godine.
Godinu dana ranije glavnu nagradu na Grossmannu je odnela Nebeska
smena Marka Bodszara, crnohumorna drama napetog ritma smeštena u
milje radnika budimpeštanske hitne pomoći i po izrazu bliska
klasicima (post-)jugoslovenskog filma. Prošlogodišnji motovunski
naslov Ubice na točkovima nastavlja taj trend na vrlo dobar
način.
Premisa
o dvojici besciljnih i smorenih tinejdžera sa fizičkim hendikepom
koji se slučajno i upoznaju i udružuju sa prekaljenim kriminalcem,
plaćenim ubicom takođe u invalidskim kolicima može otići u dve
krajnosti. Sa jedne strane, tu je inspirativna drama o težini života
i nužnosti teškog rada na savladavanju prepreka u stilu pokojnog
Hallmark kanala, a sa druge, film može otići ka sferama morbidnog
crnog humora sa primesama akcije, negde između nemaštovitih Guy
Ritchiejivih klonova koji niču Istočnom Evropom kao gljive posle
kiše i Palfijevih šokantnih bizarnosti. Srećom, Attila Till bez
većih problema uspeva da nađe svoj izraz koji možemo nazvati
akcionom komedijom sa dušom i drži ga se od početka do kraja,
pazeći na detalje i naročito dobro tempirajući akciju i
relaksaciju, humor i dramu.
Stripovski
urađenu špicu treba shvatiti kao najavu tona u kojem će film
operirati, naročito u slučaju lika ubice Rupaszova (Thuroczy) kojeg
upoznajemo pred izlazak iz zatvora. On je jednostavno stripovski cool
lik, sposoban stići i uteći (koliko se može u datim okolnostima),
duhovit i sa dobrim srcem koje skriva pod maskom opasnog momka koji
radi za srpsku mafiju. Stripovska mu je i pozadinska priča koja se
kroz film razrađuje i najavljuje romansu sa medicinskom sestrom Evi
(Danis) koja je pred udajom. Stripovski deluje i njegov šef Radoš
(Vitanović), brbljivi sadista večito okružen čoporom ubojitih
pasa, pa su stoga stripovski i njegovi zadaci.
U
stripovskoj hijerarhiji, tinejdžeri Zoli (Fenyvesi) i Barba (Fekete)
koji žive u internatu, smaraju se školom i terapijom i rekreiraju
sitnim vandalizmom bili bi u najboljem slučaju pomagači,
“sidekicks” kako bi se to reklo, i njihov odnos sa Rupaszovom
počinje kao takav, da bi se razvio u konkretno prijateljski. Oni su
njegov preko potrebni kontakt sa izgubljenom dobrotom, on je njima
ulaznica u svet avanture, daleko od bola i dosade svakodnevnog
života. I pravo je zadovoljstvo njih trojicu gledati u ovom napetom,
uvrnutom i humornom filmu.
Ono
čime se Ubice na točkovima mogu pohvaliti je apsolutno
sjajna autorska kontrola koju Till demonstrira u svakom segmentu
filma. Szabolcs Thuroczy je jedini profesionalni glumac od glavnog
trija i uspeva da privuče pažnju i preuzme teret na sebe kako bi u
zajedničkim scenama olakšao Fenyvesiju i Feketeu, izuzetno
talentovanim amaterima koji imaju stvarne hendikepe kojih se ne da
odigrati. Sva trojica imaju sjajnu zajedničku hemiju, momci
apsolutno uživaju na snimanju i to se vidi, a Till ih iz rediteljske
fotelje sjajno usmerava. Mafijaš iz bivše Jugoslavije je postao
“trope” u modernoj kinematografiji, toga su svesni i Till i
glumac mu Vitanović, pa se oslanjaju na danske klasike žanra i
tamošnje glumce Zlatka Burića i Dejana Čukića.
Till
sjajno vodi i priču, nalazeći onu finu liniju između čovečnosti,
humora i patetike. Recimo, jeste li ikada zamislili kako to izgleda
bežanje sa mesta zločina u invalidskim kolicima uzbrdo? Ili
šipčenje kroz močvaru na pecanje u istoj formaciji? Ili šta se
dešava kada se akumulator od električnih kolica isprazni? Ili kad
vežbe ne rade svoj posao? Tillov humor nikada nije suviše
očigledan, nema namigivanja ni podgurivanja i, najvažnije od svega,
poštuje svoje subjekte, a i nas kao gledaoce. To ne znači da se on
neće putem dobro zezati i poigravati se sa našim očekivanjima,
koketirati sa patetikom, pa to odbaciti.
Ono
u čemu film briljira je obrat na samom kraju koji celu viđenu priču
daje u novom svetlu. Krupan je to zalogaj čak i za verzirane
žanrovske autore, treba se poigrati sa gledaočevom percepcijom i
očekivanjem, biti originalan, uraditi nešto što se do sada nije
radilo i, najvažnije od svega, na taj način da priča štima i pre
i posle toga. Tillov obrat je bez svake sumnje šlag na torti i
dodatni razlog da Ubicama na točkovima zacementira status
žanrovske poslastice.
No comments:
Post a Comment