kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija:
Morten Tyldum
scenario:
Jon Spaihts
uloge:
Chris Pratt, Jennifer Lawrence, Laurence Fishburne, Michael Sheen
Ako
The Passengers ima ikakav značaj, onda je to kao pokazatelj da
nijedan hollywoodski glumac nije garant ne samo kvaliteta, nego i
finansijskog rezultata filma. Do sada je Jennifer Lawrence bila
magnet za zaradu, iako je igrala sve lošije napisane uloge u sve
lošijim filmovima. Ako je Serena u kojoj joj je partner bio Bradley
Cooper bila samo ekstrem, The Passengers je upozorenje za možda i
najbolju glumicu svoje generacije da mora pažljivije birati uloge
ako želi ponoviti svoje najveće uspehe koje je postigla sa Winter’s
Bone i Silver Linings Playbook.
Inače,
ovaj ambiciozno zamišljena i izdašno finansirana “inteligentna”
SF-romansa sa filozofskim pod-tonovima je polomija na većini nivoa,
ponajviše upravo na filozofskom, kako u logičkom, tako i u etičkom
smislu. Istini za volju, film je vizuelno impresivan kako u običnoj,
tako i u 3D varijanti, dorađen sa okom za detalje i osećajem za
citat (u čemu dominiraju citati velikih dela Stanleya Kubricka, ne
samo tematski bliska 2001: A Space Odyssey, nego i The Shining), a
glumačka hemija uglavnom radi. Ali sa katastrofalnim scenariom, sav
taj trud je uglavnom uzaludan.
Osnovni
problem je u strukturi od tri čina koji kao da pripadaju različitim
filmovima, pa su providnim trikovima, žanrovskim konvencijama i
dramaturškim pomagalima spojeni u jedan. Prvi čin najviše podseća
na “brodolomničke” filmove. Naš svemirski brodolomac je Jim
(Pratt), inženjer i jedan od putnika na kolonističkom svemirskom
brodu koji se probudio iz hibernacije nekih 90 godina prerano. To
znači da on dolazak na odredište gotovo sigurno neće dočekati, pa
je osuđen na život u samoći, gde mu jedino društvo pravi
androidski šanker (Sheen) i njegove otrcane self-help fraze.
Međutim,
naš Jim je grozno usamljen, pa je bacio oko na prelepu uspavanu
spisateljicu znakovitog imena Aurora (Lawrence). U njemu se nešto
lomi: usamljenost postaje neizdrživa, ali sme li on nekog drugog
osuditi na smrt samo zato što je usamljen? Tu dolazimo do prve od
dramaturških konvencija, nije preveliki spoiler reći da će je on
ipak probuditi, jer takva su pravila žanra, i neće joj to reći iz
istog razloga, a ona će to otkriti opet iz istog razloga. Uostalom,
da li bi neko angažirao Jennifer Lawrence da leži u kapsuli i igra
u flashback scenama?
Dakle,
golupčići se zaljubljuju iako nisu iz istog miljea. Film ne
kapitalizira dovoljno na klasnim razlikama između njih dvoje, kao ni
na njihovim različitim motivima za svemirsku emigraciju, pa ceo taj
momenat podseća na reciklažu Titanica. Na tom kursu je i ceo
svemirski brod, nekvarljiv onoliko koliko je Titanic bio nepotopiv, a
na tom kursu će biti i njihova svađa i mirenje usled katastrofe
koju možda anticipiramo od samog početka, a koja je ovde samo
pokušaj da se treći čin ubaci u akcioni modus i time se zamulja
problematična ljubavna priča, te da se nekako progura njihovo
pomirenje koje po elementarnoj logici ljudskih emocija ne bi bilo
moguće nigde van Hollywooda. Uostalom, ako već niste ukačili
referencu, Aurora će u jednom trenutku reći da su oni na brodu koji
tone i da će, ako on gine, poginuti i ona.
Takvo
poimanje ljubavi i emocijama se može smatrati romantičnim, ali je
etički upitno, usuđujem se reći i mizogino. Istini za volju, ona
će se u njega razočarati i ostaviti ga da pati, a ponovo će se u
njega zaljubiti zbog njegove požrtvovanosti i čovekoljublja, ali je
li to dovoljno da ona oprosti svom ubici? Pa makar bila napisana kao
“sirota mala bogatašica”, a ne kompleksno ljudsko biće? Pa
makar bila najveća mazohistička glupača? Njihov odnos je toliko
uvredljiv da se pitam kako to nekome od nadležnih nije upalilo
lampice ranije.
Dobro,
ima ideološki zloćudnih, a uprkos tome dobrih filmova, ali ovde to
nije slučaj. Nije tu stvar ni u inflaciji šablona, ni u često
užasnom dijalogu koji glumce ponekad tera u histeriju i afektiranje,
pa čak ni u režiji Mortena Tylduma (Headhunters, The Imitation
Game) koji se trudi da ta ograničenja u scenariju premosti. Stvar je
u sveopštem nedostatku bilo kakve logike i neverovatne lenjosti u
pisanju. Utisak je da autor nema šta za reći, pa vrti kliše za
klišeom, bez obzira koliko oni kontradiktorni bili međusobno. U tom
smislu, jedno zgodno rešenje na samom kraju može razoriti ceo tok
priče negde od početka i to je slika i prilika ove katastrofe od
filma katastrofe.
Vredi
li ga uprkos tome gledati? Možda. Rekoh, vizuelno je impresivan, ona
scena sa nestankom gravitacije u bazenu je prelepa, dinamična i
uzbudljiva, dok od svemirskog prostranstva zaista zastaje dah. Možda
i zbog glumaca koji su zajedno simpatični i ležerni, posebno u
drugom činu, ma koliko se Chris Pratt pre toga ne snalazio sam na
ekranu (naprosto, nije glumac tog kalibra, bar ne još uvek), a
Jennifer Lawrence posle toga afektirala i padala u histerije (nije
ona kriva, tako joj je lik napisan). Možda zbog Laurencea Fishburnea
u ulozi kapetana koji je možda nevoljna referenca na Event Horizon,
još jedan užasni film sa svemirskom katastrofom u prvom planu.
Možda kao prilično obimna lista stvari koje ne valjaju u
Hollywoodu. Postupite po svojoj savesti i na svoj rizik.
No comments:
Post a Comment