2016.
režija:
Kieran Darcy-Smith
scenario:
Matt Cook
uloge:
Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Emory Cohen, Alice Braga, Felicity
Price
Ime
i “setting” obećavaju western. I zaista, dešava se u Teksasu,
na meksičkoj granici, u fiktivnom, prašnjavom, čudnom i nasilnom
gradiću, ima i konja i dvoboja (doduše ne revolveraških, ali
svakako osebujnih), pominju se Indijanci i skalpiranje, u razgovoru
izleti poneko sećanje na Građanski rat, kao i na onaj
Meksičko-američki koju dekadu ranije. A, da, ima i Meksikanaca, čak
se može reći da stoje u centru zapleta filma kao u silnim
westernima od 60-ih naovamo. Pa ipak, osim po površinskim
karakteristikama, The Duel nije western.
Zaplet
više nalikuje nekakvom “period piece” trileru ili krimiću.
Nakon uvodne i ubedljivo najefektivnije scene duela gde učesnici u
jednoj ruci imaju nož, dok su drugom rukom vezani za protivnika, sin
poginulog, sada već teksaški rendžer David (Hemsworth) dobija
osetljiv zadatak da ode u odsečeni grad kojim vlada suludi
Propovednik i ispita slučaj nestanka brojnih Meksikanaca čiji se
leševi periodično pojavljuju u rukavcu reke. U principu, za
nesrećnike ne bi niko brinuo da jedan od nastradalih nije generalov
nećak, a jedna od nestalih njegova sestra. “Ratovi su započinjani
i za manje”, kaže Davidov nadređeni i u pravu je.
Akcija
sa vojskom i rendžerima nije moguća iz neodređenog ili nedovoljno
ubedljivog razloga (traži suspenziju neverice, ali hajde), pa naš
junak mora biti diskretan i oprezan. Pogađamo i upravu smo,
propovednik imena Abraham (Harrelson) je isti onaj religiozni ludak
koji je priklao njegovog beskorisnog oca, što Davidu daje i lični
osvetnički motiv. Druga problematična scenaristička odluka je da
se na put zajedno s njim sprema i njegova žena (Braga) sa prilično
kompleksnom i u krajnjoj liniji nebitnom pozadinskom pričom, bez
dobrog razloga osim da bi služila kao dodatno sredstvo pritiska na
njega. (Pojačajte suspenziju neverice, čisto sumnjam da bi kauboj
dozvolio da žena ide s njim na opasnu misiju, ma koliko im brak bio
u krizi.)
Dobrodošlica
koja im je priređena u gradiću nije najtoplija, posebno od strane
Abrahamovog karikaturalno zlog sina Isaaca (Cohen). Izbor imena nije
slučajan, relgijska, odnosno anti-religijska nota se provlači sve
vreme, što takođe nije naročito uverljivo za period. Ali Abraham
je prijateljskije nastrojen, a za pretpostaviti je da nešto smera.
Sva je prilika da on zamajava Davida dok petlja oko njegove žene,
koja se prvo iz neobjašnjivih razloga razboli, da bi posle bez
ikakvog suvislog objašnjenja pala na njegov “šarm” koji bi se
najpre mogao uporediti sa onim šarlatanima od sektaških
propovednika. Ako nismo ukapirali, imamo i scenu sa zmijama u crkvi.
David,
međutim, ne časi ni časa i predano istražuje teritoriju oko
grada. U tom smislu mu nije ni preterano potrebna pomoć ostarele
irske kurve zlatnog srca (rediteljeva žena Felicity Price), ali
njena sudbina je dovoljan okidač da naš vrli šerif krene protiv
suludih aktivnosti meštana. I eto nama obračuna jednog protiv
mnoštva, zakona protiv ludila i kako to već ide. Naravno, biće tu
još duela, a repriziraće se i onaj sa noževima, sve u nadi da će
simbolika biti dovoljna da prikrije da ni scenarista ni reditelj baš
ne znaju šta bi.
Osnovni
problem je scenario koji ne poštuje paradigmu kako u smislu žanra,
tako i u smislu perioda. Nije ništa loše spojiti western i triler,
cela ta “backwoods” priča je upravo to, ali treba znati kako.
Suština problema je što Matt Cook, čije smo škrabotine morali da
pretrpimo u Tripple 9, razmišlja mentalnim sklopom čoveka
XXI veka kada piše o XIX. Čak i kad zanemarimo ordinarne gluposti i
nedorečenosti, kao i inflaciju likova bez posledica po priču,
moramo da ostanemo zbunjeni nekarakterističnom naknadnom pameću
poput u to doba nemoguće osude rasizma i jednako nemoguće osude
tretmana žena.
Naprosto,
ne ide ni sa vremenom ni sa žanrom u formulaciji koju Cook koristi.
Omanji spoiler: povrh svega, konstrukcija po kojoj bogati,
ekscentrični turisti dolaze u vukojebinu kako bi lovili ljude je čak
i u današnjem svetu tek limitirano moguća, a u filmu potrošena
negde između prvog i drugog Hostela. Šteta, jer je sam Cook
ponudio izlaz i ključ još na početku: umesto tautološke mantre “i
Meksikanci su ljudi”, mnogo bolje bi pasala činjenica da i
Meksikanci imaju vojsku koja može svaki čas uleteti preko
nebranjene granice.
Režija
Kierana Darcy-Smitha nije ni dovoljno smela ni promišljena da bi
prekrila rupe u scenariju. Usuđujem se reći da australski reditelj
i bivši glumac ni jednog trenutka ne uspeva da pozicionira ton
filma, šetajući ga između kompletnog trasha, krvavog nasilja i
neuverljive drame. Jednu stvar Darcy-Smith uspeva da ukači kako
treba: poprilično daskasti Liam Hemsworth i ekspresivni Woody
Harrelson odlično izgledaju jedan protiv drugog. Za Harrelsona smo
znali, negativci mu leže, a ni Hemsworth ne iskače iz svoje zone
ugodnosti, samo ovde to ispada prilično efektno. Međutim, suviše
drugih stvari radi protiv filma da bi i ovo otkriće moglo da ga puno
popravi. Frustrirajuće je to što je The Duel mogao biti
mnogo bolji i to da je samo za nekoliko nijansi jednostavniji.
No comments:
Post a Comment