2016.
režija: Tate Taylor
scenario: Erin
Cressida Wilson (prema istoimernom romanu Paule Hawkins)
uloge: Emily Blunt,
Haley Bennett, Rebeca Ferguson, Justin Theroux, Luke Evans, Edgar
Ramirez, Allison Janney, Laura Prepon, Lisa Kudrow, Darren Goldstein
Najavljivan kao
triler godine i nastavak trendova koje je postavila Fincherova
ekranizacija Gone Girl, The Girl on the Train je
razočaranje na svakom nivou. Za producente možda i nije, prodajući
muda pod bubrege oni su uspeli da ušestostruče uloženi novac i
namaknu publiku u kino-dvorane. Uostalom, ko jebe loše kritike tih
nekih zakerala kada film nudi sve što čoveku treba da se isključi
na dva sata i da osvane srećan sa spoznajama da pod a) i bogati
plaču; i pod b) tim uplakanim bogatašima je njihov dosadni
predgradski život sjebaniji nego njemu, sinjem kukavcu.
Zezam se ja malo,
ali tako to biva kada se u filmu igra na sigurno, a The Girl on
the Train je “safe” od početne ideje do kraja. Izvorni roman
je best-seller i zapravo deluje kao “aerodromska” varijanta Gone
Girl sa naizgled sličnom potkom i glede psihološkog trilera i
glede sociološkog horora, pa i rasprave o feminizmu (može li žena
biti monstrum eto tako?), a napeto čitanje je osigurano više
menjanjem perspektiva tri naratorke čiji su životi isprepletani
toliko da se jedne kod drugih u pričama pojavljuju kao likovi nego
li klasičnim “who done it” pristupom. Izabrani glumci i glumice
zvuče dovoljno kompetentno. Prebacivanje radnje iz Londona u New
York, pak, vrlo vešto cilja američku publiku, a relativna vernost
izvornom materijalu privlači fanove knjige. Konačni utisak ne samo
da je bezukusan, dakle ni prineti Gone Girl, nego se The
Girl on the Train skoro raspada na sitne komade.
Što se priče tiče,
film ne odstupa mnogo od romana. Rachel, razvedena žena koja ima
problem sa pićem (Blunt) svakodnevno putuje vozom na posao i prolazi
pored dve za nju značajne kuće. Jedna je njena bivša adresa na
kojoj živi njen muž Tom (Theroux) sa svojom novom ženom Annom
(Ferguson) i bebom. Druga je kuća u neposrednom susedstvu u kojoj
živi mladi bračni par, Megan (Bennett) i Scott (Evans) koji Rachel
romantizira u svojim pripitim mislima. Ispostavlja se da Megan radi
kao dadilja kod Toma i Anne, te da njen brak sa Scottom nije toliko
stabilan, kao uostalom i njen život, te da posećuje psihijatra
(Ramirez). Međutim, kada Rachel jednog dana vidi Megan sa drugim
muškarcem, a ona kasnije te večeri nestane dok Rachel pijano baza
po starom kraju, naša alkoholičarka će se naći u centru misterije
koja skriva laži, prevare i možda ubistvo...
Kao psihološki
triler, The Girl on the Train pada zato što su motivacije
likova plošno prenesene iz romana, bez udubljivanja i dalje razrade.
Zapravo, svi likovi deluju kao kartonske figure, pogotovo muški, pa
su pogodni jedino za šetanje po zapletu. Obrati su učestali, ali
nema tu neke velike misterije, pa ni otkrića, a i napetost je
ugušena skakanjem iz melodrame u triler i nazad. Slabo napisani
likovi podrivaju i sociološke opservacije o besmislu života u
predgrađu, pa se one čine kao nekakav ničim izazvani dodatak koji
nam o toj pojavi ne otkriva ama baš ništa novo. Takođe, i
feministička ravan je u velikoj meri obesmišljena i svedena na
svoju suprotnost: žene u filmu ne samo da su antipatične, nego su i
slabe, nisu nikakvi pokretači radnje, koliko su ovisne od muškaraca
u njihovim životima. U poređenju sa njima “no bullshit”
detektivka koju igra Allison Janney u svom prepoznatljivom maniru
deluje izuzetno osvežavajuće.
Međutim, najveći
problem je u pričanju priče. Najveća vrednost romana su upravo
nepouzdane naratorke iz čijih se uporednih izlaganja slaže mozaik,
čak hologram koji zavisi od naše trenutne tačke gledišta. Toga
nema u filmu, odnosno svedeno je na ispod minimuma. Annina tačka
gledišta je skoro isključena, dok je Megan zadužena skoro
isključivo za svoje flashback momente pre nego što su se ona i
Scott doselili, pa tako ostaje jedino Rachel i The Girl on the
Train postaje njen film. Umesto mozaika, imamo malo petljanja i
skakanja kroz vremenske linije, ali priča postaje dosadnjikavo
linearna. Onda “who done it” postaje presudan za film, što je
problem u prilično uskom izboru likova: nije čak ni potrebno neko
veliko iskustvo da bi se prostom eliminacijom došlo do zlikovca.
Loše pisanje i
kilava režija koja se oslanja jedino na vizuelizaciju, bez osećaja
za ritam i tempo, uzimaju svoj danak i na planu glumačkih
ostvarenja. Zapravo ne shvatam sve te hvalospeve Emily Blunt koja iz
uloge u ulogu deluje mutavo, ali lako za nju. Haley Bennett i Rebeca
Ferguson bi možda bile bolje ako bi zamenile uloge, pošto je
Bennettova neuverljiva kao zavodnica u problemu, a Fergusonova sa
svojom ulogom zapravo nema šta da radi. Justin Theroux je pristojan
kao ljigavac, Luke Evans preglumljuje sirovinu kratkih živaca, a
Edgar Ramirez u suštini samo izgovara rečenice u ulozi psihijatra
čije bosansko ime i psovanje na španskom čak nisu ničim
objašnjeni. Osveženje donekle predstavljaju prepoznatljive
epizodistkinje, osim pouzdane Allison Janney imamo i dve ostarele TV
zvezde, Lisu Kudrow (Friends) kao Rachelinu nekadašnju
poznanicu i Lauru Prepon (That 70’s Show) u ulozi Racheline
trezvene cimerice.
Iskreno, nije The
Girl on the Train impozantno loš film. Da je, možda bi bio i
zanimljiviji. Koketiranje sa trashom bi ga možda spasilo, a svakako
bi mu dalo jednu novu dimenziju. Problem je u tome što je
razočaravajući, u suštini dosadan i prazan. Slika i prilika da se
ziheraštvo i igranje za publiku koja guta kokice i zvera u telefone
u bioskopu ne isplati, makar na planu kvaliteta filma. Repriziranje
Gone Girl se čini kao pametnija ideja.
No comments:
Post a Comment