2016.
režija:
David F. Sandberg
scenario:
Eric Heisserer (prema istoimenom kratkom filmu Davida F. Sandberga)
uloge:
Teresa Palmer, Maria Bello, Gabriel Bateman, Alexander DiPersia,
Billy Burke
Horor
je žanr straha, a strah od mraka je jedan od najlegitimnijih,
najučestalijih i najzgodnijih za razna tumačenja. Toliko da nam
dođe da se zapitamo koliko se horora time zapravo bavi u prvom
planu. Valjda zbog straha od etikete blatantnosti i banalnosti, taj
strah često biva preformuliran u nešto drugo. Sa te strane, Lights
Out je osvežavajuće direktan i neuvijen: opasnost zaista vreba
iz mraka kao takvog.
Zapravo,
istoimeni trominutni film istog autora je u tom smislu apsolutno
direktan, osim straha od mraka tu nema ničeg drugog, ni razvoja
likova, ni pred-istorija, čak ni dijaloga. Drugo je pitanje može li
se tako nešto genijalno jednostavno i bazično razvući na dugi
metar. Lights Out se tu nije naročito dobro pokazao, ne
toliko zbog problema šta ćemo samo sa mrakom i uplašenima, koliko
zbog poštapalica iz drugih filmova: nadnaravnih entiteta, šablonske
razrade i retrogradnog konteksta.
Prvi
kliše je dete u nevolji. On je Martin (Bateman), otac (Burke) mu je
poginuo, a majka Sophie (Bello) je u depresiji i komunicira sa
prijateljicom Dianom koju mali nikad nije video, ali zbog koje ne
može da spava. Zato se Martin obraća za pomoć svojoj polu-sestri
Rebecci (Palmer) čija je prva ideja da ga makne iz lude kuće. Kako
to nije moguće iz legalnih razloga, Rebecca odlučuje da uz pomoć
svog dečka (DiPersia) obračuna sa Dianom koja je obeležila i njenu
prošlost i koja nije samo košmarni san.
Sa
pozitivne strane, Lights Out uspeva ono što retko kojem
hororu polazi za rukom: da bude strašan oslanjajući se skoro
isključivo na “jump scare” momente. Razlog za to je poprilično
bistra ideja da se monstrum plaši svetla kojim mu je moguće i
nauditi kada ga se zarobi, te da se kreće po senkama i mračnim
ćoškovima kojih je kuća puna. Na stranu tupa pozadinska priča
snimljena uz obavezno kliktanje projektora sa kojeg se vrti super-8
film, Diana je prilično “scary” monstrum već time što nas može
u svakom trenutku iznenaditi.
Lagani
problem je što su svi likovi osim nje koju u ljudskom obliku i ne
vidimo na ekranu zapravo tanki i prozirni kao celofan. Pa sad, radilo
se tu o uplašenom klincu, dečku-mamlazu koji je spreman na sve kako
bi isterao nešto svoje, depresivnoj i stoga beskorisnoj majci ili
devojci koja je probleme ranije rešavala bežanjem. To glumce
ostavlja u nezavidnom položaju, što se najbolje oseća u slučaju
inače karakterne glumice Marie Bello koja je imala u svojoj karijeri
nekoliko pamtljivih uloga, ali i u slučaju Terese Palmer koja je
sposobna za bolje, ali ovu prelomnu fazu karijere provodi u
svaštarenju.
Mnogo
veći problem je kontekst. Čak i ako pustimo da prođe ideja da je
malo alternativniji stil života, poput oblačenja u crno, slušanja
žestoke muzike i furanja na pseudo-umetnost propraćen strahom od
vezivanja nešto strašno i kao takvo verovatno izraz duboke traume,
problem ostaje tretman depresije i monstruozno ponuđeno rešenje za
taj problem. Kontekst postaje problematičniji kada se u obzir uzmu
brojke: Lights Out nije neki opskurni filmčić, nego
hollywoodski horor koji je zaradio ozbiljne pare, nekih 18 puta veće
od svog budžeta.
No comments:
Post a Comment