2015.
režija:
Anton Corbijn
scenario:
Luke Davies
uloge:
Robert Pattinson, Dane DeHaan, Joel Edgerton, Ben Kingsley,
Alessandra Mastronardi
Naslov
je pretenciozan do bola, ali nisam siguran da je bilo moguće
izbunariti bolji. Mislim, film je o životu, barem jednako kao i
svaki drugi, ali naslov nema veze sa tim, već se odnosi na poznatu
reviju. Nevolja je u tome što film nema ni neke naročite veze sa
narečenim magazinom, iako je centralni momenat jedna ikonička
fotografija objavljena u njemu. Na njoj je James Dean, glumac pred
kojim je u tom trenutku stajala svetla budućnost, na Times Squareu u
New Yorku, manje od godinu dana pred smrt. Fotografiju je, kao i
ostale u tom profilnom članku, snimio Dennis Stock i to ga je
propeliralo od slobodnjaka koji lovi zvezde po crvenim tepisima do
cenjenog i nagrađivanog fotografa sa umetničkim aspiracijama.
Kada
uzmemo u obzir da je Anton Corbijn karijeru počeo kao fotograf, pre
nego što je počeo da režira video-spotove i filmove, zapravo čudi
da film nije o toj fotografiji ili fotografiji kao
umetnosti/zanatu/postupku uopšte, koliko je o čudnom i neočekivanom
prijateljstvu dvojice nesnađenih ljudi. Neke se poveznice ipak mogu
povući kroz celokupnu Corbijnovu karijeru, recimo fokus je opet pre
svega na raspoloženju, a ne na radnji ili nekoj konkretnoj ideji, a
ovim filmom Corbijn opet pokazuje osećaj za pop-kulturnu
ikonografiju koji je demonstrirao u svom prvencu Control,
takođe nestandardnom biografskom filmu o Ianu Curtisu, tragično
preminulom sastava Joy Division.
Tragedija
se oseća i u svakom kadru Lifea. Za očekivati je da će se
to odnositi na Jamesa Deana (DeHaan), znajući njegovu potonju
sudbinu, ali tu tragediju još izrazitije nosi Dennis Stock
(Pattinson). Mladi glumac se u to doba probijao od statiste i
televizijskog štancera u legitimnu zvezdu (radnja filma se odvija
pred premijeru East of Eden, koji ga je i lansirao u zvezde i
u doba kada je upravo dobio svoju najbolju ulogu u Rebel Without a
Cause) i, ma koliko se pripremao, nije baš mogao da se nosi sa
tim statusom koji uključuje život pod reflektorima i budnim okom
producenata, studijskih glavešina oličenih u Jacku Warneru (kojeg
Ben Kingsley sa uživanjem igra kao negativca) i njihovih lakeja koji
mu uređuju raspored.
Sa
druge strane, fotograf se takođe nalazio na prekretnici, odnosno u
rascepu između svojih i tuđih želja, sa karijerom u leru, propalim
brakom iza sebe i lošim odnosom sa sinom. On je pametno anticipirao
visine do kojih će se James Dean uskoro vinuti i foto-priča o njemu
bi mogla poslužiti obojici. Upravo je ona uticala na obe karijere,
pre svega na Deanovu koji je postao simbol pobune mladih, posleratnih
generacija, iako sam glumac zapravo nije bio pobunjenik sa razlogom
ili bez, već osetljiva dušica koja se branila ironijskom distancom
i čiji je neposluh bio bazična mentalna higijena. Prijateljstvo
dvojice ljudi nastalo iz interesa vodilo ih na put od Los Angelesa,
preko New Yorka do Indijane u kojoj je Dean odrastao, ali ih je
povelo i na put spoznaje samih sebe.
Life
je, bez sumnje, vizuelno ispoliran film. Izbor lokacija diktira
određenu nelagodu, od Los Angelesa ne vidimo idilične plaže, već
enterijere, lepljive noći i još lepljivije dane, New York je
upadljivo siv, a ruralna Indijana pokrivena snegom. Corbijn, međutim,
pokazuje posebnu strast za pojedine kadrove koje majstorski
uokviruje. Dobrom osećaju doprinose i vrsne glumačke izvedbe kako
nešto uspešnijeg Roberta Pattinsona koji se, čini se, “oprao”
od reziduala Twilighta, tako i DeHaana koji još nije dostigao
nivo koji zaslužuje, uglavnom usled ne baš sjajnog odabira uloga.
Njegova izvedba Jamesa Deana ni u kom slučaju nije imitacija i
ističe njegov nemali talenat u prvi plan.
Problem
je, međutim, što nije baš moguće odgovoriti na pitanje o čemu je
Life zapravo i kuda to ide. Biopic nije, jer ne preispituje
život i dostignuća svoje dvojice protagonista, kao ni ono što su
oni ostavili čovečanstvu u amanet. Nije ni rasprava o slavi,
karijeri, umetnosti i životnim izborima. Na oba plana je film slične
tematike The End of the Tour Jamesa Ponsoldta bio uspešniji i
koncizniji. Opet, ako je Life argument da James Dean bio pre
svega veliki glumac i nekakav mislilac, pa tek onda gotovo slučajno
simbol ili čak žrtva korporativnog studijskog sistema, plašim se
da Corbijn i scenarista mu Luke Davies nisu izneli dovoljno
argumenata za tu tezu.
No comments:
Post a Comment