kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
režija:
Denis Villeneuve
scenario:
Eric Heisserer (prema kratkoj priči Teda Chianga)
uloge:
Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg
Narativ
po kojem od vanzemaljaca očekujemo napad i osvajanje se perpetuira
kroz kinematografiju zato što nam je iskustveno blizak. Ljudska
istorija je puna geografskih otkrića i osvajanja novih teritorija uz
porobljavanje tehnološki manje razvijenih civilizacija od strane
onih naprednijih. Tako je bilo od antike, tako će biti i u
budućnosti, samo će se mehanizmi možda menjati. Osvajački narativ
je toliko sveprisutan da nam se onaj ublaženi, fokusiran na
komunikaciju poput onog viđenog Close Encounters of the Third Kind
ili The Contact automatski čini neobičnim, nestandardnim,
inteligentnim ili čak filozofskim. Jedan od takvih inteligentnih SF
filmova je i Arrival koji se od premijere susreće sa veoma
pozitivnim kritikama (uz retke disonantne tonove) i oduševljenjem
kino-publike.
U
pitanju je priča o profesorici lingvistike koja nosi ličnu traumu
gubitka deteta Louise Banks (Adams) koja postane deo američkog
vladinog tima za proučavanje i komunikaciju sa vanzemaljcima koji su
prizemljili svoje letelice na dvanaest lokacija na Zemlji. Tim vodi
pukovnik Weber (Whitaker), a u njemu su, pored ostalih, fizičar Ian
Donnelly (Renner) i sumnjivi agent Halpern (Stuhlbarg). Pitanje svih
pitanja je ko su posetioci, kakvom tehnologijom vladaju, šta žele
i, najvažnije, dolaze li u miru.
Za
razliku od mnoštva naslova na sličnu temu, gde vanzemaljci ili
odmah govore nekim “ljudskim” jezikom (makar matematičkim
formulama kao u Zemeckisovom Contactu) ili ispaljuju nemušte foneme
nalik ljudskim glasovima ili muzičke melodije, ovi imaju svoj jezik
i svoje ne-fonetsko pismo koje treba rastumačiti. Štos je u tome da
je logika njihovog jezika i pisma potpuno drugačija od naše,
nelinearna, pa je i njihova percepcija vremena takva. Što će reći,
onaj ko ovlada njihovim jezikom, u ovom slučaju Louise, dobiće
neverovatne mentalne sposobnosti. Međutim, kako izbeći greške u
komunikaciji koje mogu dovesti do sukoba sa nesagledivim posledicama.
Arrival
je predivno snimljen i vešto režiran film koji uspeva da spoji ono
duboko lično i intimno sa takozvanim velikim saznanjima. Villeneuve
je promenio svog direktora fotografije, tako da umesto prekaljenog
Rogera Deakinsa sada možemo uživati u radu mladog i perspektivnog
Bradforda Younga (A Most Violent Year, Ain’t Them Bodies Saints,
Selma) koji svoj potpisni stil traži savršeno emulirajući
dostignuća prethodnika. Na ovom filmu možemo prepoznati i Deakinsa,
ali i Lubezkog iz saradnje sa Malickom, na šta neodoljivo podsećaju
flashback momenti kojima film obiluje. Što se muzike tiče, nju
potpisuje Villeneuveov stari saradnik Johann Johannsson i njegov
“score” je ovde diskretniji i orkestralniji nego što je to bio
slučaj u Sicariu čiji je pumpajući soundtrack diktirao dinamiku
filma.
Villeneuve
je, ako ćemo iskreno, ne samo ponajbolji reditelj mlađe-srednje
generacije u Hollywoodu danas, nego i verovatno najbolja stvar koja
se posustaloj kreativnoj industriji utopljenoj u formule moglo
dogoditi. Kanadski autor se često mora boriti sa uvreženim klišeima
i formulama, zaobilaziti ih i ublažavati, te od slabih do prosečnih
scenarija (u Hollywoodu nije dobio priliku da sam napiše nešto)
stvarati dobre filmove. Arrival tu nije izuzetak, a Villeneuve uspeva
da nam savršeno “proda” trik na kojem je Nolan polomio zube na
Interstellaru: da nas “izvozi” po skrivenim krivim tragovima i
zameni nam uzroke i posledice tako da ceo film ima smisla uprkos tome
ili baš zbog toga. Sva je prilika da ćemo uživati u dolazećem
nastavku Blade Runnera, čak i najveći skeptici među nama.
Glede
izbora glumaca i same glume, sve oči će biti uprte u Amy Adams,
glumicu koja je često na listi nominiranih za zlatne kipiće, ali
koja na dodeli često nema sreće. Da stvar bude čudnija, ove godine
Amy Adams ima ne jednu, nego dve kompleksne, “oscarovske” uloge,
osim Arrivala, ne treba zaboraviti ni ulogu u Nocturnal Animals Toma
Forda, pa ćemo videti hoće li joj kumulacija ići u prilog. Kako se
podigao “hype”, izglednije su joj šanse sa Arrivalom u kojem je
ostvarila ulogu bez greške, oslonjenu na mikro-glumu, mimiku i
minimalnu gestikulaciju i gde praktično nosi ceo film.
Problem
s tim je da drugi glumci ne dolaze do izražaja sa uglavnom tipskim
likovima koji su svedeni na narativna oruđa i “štake”. Međutim,
teško da je to problem Jeremyja Rennera ili Foresta Whitakera ili
Denisa Villeneuvea, koliko je to nedostatak scenarija koji potpisuje
Eric Heisserer, čovek čija je najozbiljnija referenca Hours,
osrednji ili blago natprosečni film katastrofe sa Paulom Walkerom
koji u njemu zapravo glumi, a ne izvodi akrobacije sa automobilom ili
bez pred “green screenom”.
No,
lako za protraćene glumce ili tipske sentimentalno-patetične
premudre replike dijaloga i monologa. Ovakav scenario zapravo koči
Arrival da bude zaista inteligentan SF film koji tera na
razmišljanje. Dok se bavi lingvistikom i psihologijom i filozofijom
jezika i komunikacije, on to zaista i jeste, ali koncepti koje
prodaje pod sveža otkrića, poput mira u svetu i nužnosti
komunikacije pre posezanja za nasiljem, stara su barem 70-ak godina i
manje ili više uspešno primenjena u praksi.
Nekima
će zasmetati i klišei po kojem je “slobodan svet” predvođen
Amerikom skloniji nenasilju od autokratija poput Rusije, Kine, Sudana
ili Venecuele koji su svakako anahroni, ali nisu potpuno neistiniti
iz prizme ličnih i građanskih sloboda. Uostalom, kroz veći deo
filma i scenarista i reditelj nude odmak, bilo kroz
jajarsko-špijunsko držanje agenta, bilo kroz onaj incident sa
“alt-right” komentatorom i zatupastim vojnicima.
Međutim,
u skladu sa tiradom o miru u svetu, možemo na sve to gledati iz ugla
kojoj je publici Arrival namenjen: običnoj kino-publici koja se
možda neće ni setiti toliko puta ponovljenih filozofskih konepata
ili će joj se oni učiniti tek lagano poznatim odnekle. Takvoj,
hajdemo reći površnoj publici, Arrival deluje kao vrhunska mudrost
i to u pravom trenutku kada se čini da (poznati) svet odlazi
dovraga. Međutim, kada pređemo preko frustracije da Arrival nije
baš toliko mudar i cerebralno učinkovit kakvim se predstavlja,
ostaje nam činjenica da je reč o tehnički savršenom, inteligentno
postavljenom i režiranom filmu o čijim ćemo nekim idejama ipak
raspravljati.
No comments:
Post a Comment