kritika originalno objavljena u časopisu Identitet
2015.
autor:
Želimir Žilnik
Još
i pre uspostavljanja i zvaničnog imenovanja balkanske rute, zemlje
Balkana su postale tranzitne za reke izbeglica i migranata u potrazi
za sigurnošću i pristojnim životom na zapadu Evrope. Istočna i
podsaharska Afrika, Libija, Sirija, Irak, Afganistan su zemlje odakle
ljudi masovno i sve masovnije odlaze i to se neće promeniti
restriktivnom politikom i zatvaranjem granica. Broj migranata se,
međutim, samo povećao što zbog eskalacije sukoba u Siriji, što
zbog humanog, ali logistički košmarnog poziva određenih zapadnih
zvaničnika da su izbeglice dobrodošle. U tom smislu, Žilnikov film
snimljen 2014. godine ne slika današnje stanje stvari u Srbiji i
drugde na izbegličkoj ruti, ali itekako pogađa suštinu.
Zvuči
kao zvanična propaganda, ali je zapravo sušta istina: Srbija je
sigurno među najugodnijim stanicama na toj izbegličkoj ruti,
incidenti sa domaćim stanovništvom su retki, a državni organi
nesrećnike tretirauju sa zvaničnom distancom, ali i sa poštovanjem.
Tri su razloga za to. Prvi, Srbija je samo usputna stanica i toga su
svi svesni, od zvaničnih organa reda, preko domaćeg stanovništva
do samih izbeglica.
Drugi,
i domaće stanovništvo je neretko i samo imalo svojih izbegličkih
iskustava iz ratova 90-ih ili čak iz Drugog svetskog rata, pa prema
ljudima iz Azije i Afrike oseća mešavinu ljubopitljivosti i
solidarnosti, dodatno pojačanu uverenjem ili projekcijom da i Srbi i
izbeglice imaju istog “neprijatelja” - zapadni svet. To što
Afrikanci, Sirijci i ostali tom neprijatelju hrle u zagrljaj je
takođe racionalizirano srpskim gastarbajterskim iskustvima: i jedni
i drugi to rade zbog novca, ali im je “duša” na drugom mestu.
Treći
razlog za to je činjenica da je sistem prihvatilišta i azila jedan
od retkih državnih sistema koji je zapravo funkcionalan, u kome su
pravila ponašanja, prava i obaveze jasne i razumljive stvari i gde
nema korupcije i prespore birokratije. Uostalom, kroz taj sistem su i
ranije prolazile izbeglice sa raznih strana (najčešće iz bivšeg
Istočnog Bloka, takođe na putu u bolji život na Zapadu), pa je on
relativno uhodan. Problem je samo u tome što je on projektovan za
manju frekventnost ljudi koji kroz njega prolaze, pa nema uvek mesta
za sve, a postoji i neka rigidnost kao i u drugim državnim sistemima
koja ne mari mnogo za pojedinačne ljudske sudbine, kao što je to
slučaj kada neko krene dalje, pa bude zaustavljen i prisiljen da se
vrati.
To
sve, naravno, ne znači da je sve banja, naprotiv. Izbeglicama je
jasno da uslovi života glede ekonomije, posla, kvaliteta
infrastrukture i slično nisu mnogo bolji od onih koje su ostavili za
sobom u Africi i Aziji. Slični su i svakodnevni problemi, pa zbog
toga valjda i ne planiraju da se tu duže zadržavaju. To čine samo
retki (indikativna je analogija rata u Siriji sa onim u Jugoslaviji),
verovatno i sami umorni od lutanja. A sad, to što nema agresivnog
rasizma u institucijama i glavama ljudi, ne znači da nema i
pojedinaca upitnog morala spremnih da zarade na tuđoj nesreći ili
onog “casual”, “pozitivnog” rasizma u smislu toga da su
primećeni gde god se pojave, što takođe zna biti naporno i ne baš
prijatno.
Veteran
dokumentarnog i igranog filma Želimir Žilnik sve to pažljivo
snima, prebira materijal, ostavlja samo najfilmičnije momente (poput
osebujnog upravnika jednog od azila, fudbalske utakmice ili sekvence
na vašaru) i slaže ga u jedan efektan i zanimljiv pregled još uvek
aktuelne teme. Izraz je režiran i doku-dramski, na tragu filma
ceste, ali je misija čisto dokumentarna. U tome se Žilnik vešto
služi trikovima i pušta svoje subjekte i članove ekipe da tu i
tamo odigraju kakav komad škakljivog materijala koji nije mogao biti
snimljen uživo. Pritom nema inputa i manipulacije od strane samog
Žilnika ili članova njegove ekipe, sve što vidimo je iskreno i
etično prema ljudima koje se snima.
Neka
vas ne prevari ton filma koji je pozitivan i pun nade za te ljude.
Čelična volja i nada su najčešće jedino što im je, uz nešto
novca, ostalo. Možemo im samo poželeti sreću, za ostalo će se
snaći. Kad su stigli do Balkana, stići će i tamo kamo su se
namerili. Ni to što je film koncipiran i snimljen pre vršnog vala
ne menja puno na stvari: princip je isti, ostalo su nijanse. Potrebno
nam je više ovakvih toplih i iskrenih priča da se podsetimo da smo
svi zajedno u ovom našem svetu.
No comments:
Post a Comment