2016.
scenario
i režija: Puk Grasten
uloge:
Samira Wiley, Michael Potts, Marquise Gary, Maria Dizzia, Jamie
Harrold, Evan Fine, Thomas Kopache, Lucy Martin, Sophia Lillis, Don
Puglisi
Ubistvo
Kitty Genovese 1964. godine u rezidencijalnom naselju Kew Gardens u
Queensu primer je akta nasumičnog nasilja, ali je i slučaj koji je
potakao brojna bihevioralna i socijalno-psihološka istraživanja.
Naslov filma koji tom stvarnom slučaju prilati iz ugla fikcije i
reimaginacije odnosi se na napis lista The New York Times o broju
ljudi koji su ubistvu navodno svedočili, a da nisu našli za shodno
sprečiti ga, čak ni pozvati policiju. Tekst se s vremenom pokazao
kao neopravdano “pravednički besan” i senzacionalistički: niko
nije svedočio celom toku događaja, već je možda desetak ljudi
(nikako 37!) videlo ili čulo različite delove istog, a policija je
pozvana, samo joj je trebalo vremena da dođe na mesto događaja. U
odbranu Kittynih komšija na koje je nepravedno bačena ljaga, zvuci
i krici koji su dolazili sa ulice su jednako tako lako mogli biti
porodična svađa ili ulični incident nižeg intenziteta, nešto za
šta se ne zove policija.
Danska
glumica i autorica Puk Grasten se ipak više drži urbane legende
nego kasnije ustavnovljene faktografije i zanima ju zašto tih
desetak (ne baš 37-oro) ljudi nije pomoglo susedi u nevolji, odnosno
čime su bili preokupirani da ne preduzmu nešto. Tako imamo crnačku
familiju (Wiley, Potts, Gary) koja se tek doselila u zgradu i zapravo
se bavi svojom unutarnjom dinamikom: otac i majka imaju različite
metode odgoja sina i različite poglede na svet, pa su zaokupljeni
svojom svađom. Slično važi i za belačku porodicu (Dizzia,
Harrold, Fine) gde se majka bavi kažnjavanjem neposlušnog sina
(koji usput brije na vanzemaljce) i ne primećuje da se muž sprema
da je ostavi ili da krije još nešto osim porno-časopisa. Baba i
deda (Kopache, Martin) koji žive sa autističnom unukom (Lillis) su
Jevreji koji gledaju da se oporave od neobjašnjenog šoka koji im je
priredila kćerka, a takođe su meta surovih zajebantskih telefonskih
poziva. Puk Grasten se u svojoj priči dotiče i zgubidana (Puglisi)
koji iz straha nije reagovao, te čudnih sestara-bliznakinja koji ni
sa kim ne govore. Sama Kitty Genovese je tu sporedan lik, ovlaš
povezan tek sa autističnom devojčicom i zgubidanom.
Problem
je u pristupu koji se svodi na nevešto izmontirane priče iz
komšiluka koje pritom nisu povezane, pa 37 izgleda kao mozaik
kratkih filmova. To ne treba da čudi jer je ovaj dugometražni film
izvučen iz istoimenog kratkometražnog koji se bavio samo jednim
stanom iz susedstva. Čak bi verovatno bilo delotvornije izložiti
radnju kroz odvojene priče po sistemu omnibusa, jer se njihovim
mešanjem, a opet bez dovoljno poveznica da bi se to moglo nazvati
hyperlinkom, zapravo ništa ne postiže.
37
zapravo ne dostiže svoj potencijal. Čak i ne deluje kao da ima
nameru da objasni psihologiju ili socijalnu uslovljenost izostanka
reakcije, koliko pokušava da ukaže na neka od društvenih kretanja.
Tako vidimo senke holokausta kao globalne traume, ali i klicu
“kurcobolje” generacija rođenih posle rata kojima je to jednako
legitimna tema za šalu kao i sve druge. Vidimo odjeke
malograđanštine i kulta porodice koja se drži skupa. Vidimo i
pitanje rasizma na i ispod površine, te kako on utiče na svoje
žrtve koje (više) nisu u neposrednoj opasnosti, ali svejedno ceo
svet tumače u tom ključu.
Šteta
da Puk Garsten ima talenta i discipline taman toliko da te teme
prepozna i uvede ih u priču, ali ne i da ih smisleno razradi.
Stvarni slučaj koji još uvek podiže interes javnosti, pristojna
gluma uglavnom televizijskih glumaca i nešto atmosfere na tragu
savremenog arthouse horora nisu dovoljni da smetnemo sa uma da 37
kao filmska celina ne vodi nikamo.
No comments:
Post a Comment