2015.
scenario
i režija: Stephen Cone
uloge:
Cole Doman, Joe Keery, Pat Healy, Elizabeth Laidlow, Daniel Kyri, Meg
Thalken, Patrick Andrews, Francis Guinnan, Kelly O’Sullivan, Mia
Hulen
Scena
kojom Stephen Cone, sin evangelističkog pastora, indie reditelj i
humanista, otvara film je za pamćenje jednom kada prevladate
čuđenje. Nakon prvih par kadrova pod uglom od 90 stepeni daju nam
dvojicu mladića koji razgovaraju o ženskama, svojim školskim
drugaricama. Kada Cone raširi plan, otkrivamo da njih dvojica leže
u istom krevetu i pod istim pokrivačem. Kako priča o ženskama
postaje sve seksualnija, njih dvojica se bacaju na masturbaciju.
Svako svoj, ali opet scena zrači homoerotikom.
U
nekom drugom svetu, obojica bi mogli poslati pismo sadržine “Moj
najbolji drug i ja zajedno drkamo ispod pokrivača, doduše
razmišljajući o curama. Jesmo li svejedno pederi?” i za barem
jednog od njih bi to moglo biti spasonosno u smislu otkrivanja i još
više od toga mirenja sa vlastitom seksualnošću. Ali u svetu u
kojem su naslovni junak i slavljenik (Doman) je pastorov sin, a Gabe
(Keery) je njegov najbolji drug iz crkve, pa će incident prećutati,
sići zajedno na doručak i sa ostatkom Henryjeve porodice, ocem
Bobom (Healy), majkom Kat (Laidlow) i sestrom Autumn, svi se uhvatiti
za ruke i pomoliti pre obroka.
Ostatak
radnje odvijaće se u toku dana i večeri i u slavljeničkom
okruženju. Dolazi društvo iz škole i iz crkve i između njih se
uspostavlja skoro striktna segregacija. Posebnu ulogu u toj podeli
zauzima crni dečko Logan (Kyri), “sumnjiv” i zbog svoje rase i
zbog svog držanja iz kojeg se može pročitati seksualna
orijentacija. Dolazi društvo odraslih iz kongregacije, udovica i
njen manično-depresivni sin, tip koji izgleda kao nadzornik u
hrišćanskom kampu i njegova lagano trudna žena. Dolazi familija,
žovijalni deda, takođe sveštenik, baba koja mrači prepričavajući
vesti sa televizije i mlada tetka koja bi drage volje išla sa
mladima u bazen, ali kao zakovana sedi sa strcima. Autumn dovodi
svoju drugaricu koja baca farove na Gabea, ali se nepozvan pojavljuje
i njen bivši dečko.
Mladi
se zabavljaju, stari čavrljaju, hrana se smenjuje kao na tekućoj
traci. Čak se i vino toči u šoljice za čaj i kafu. Kada baba
zgranuto shvati šta je unutra, svima upućuje prekorne poglede. Deda
lakonski odgovara da je i Isus pio. Majka očito pati zbog nečega,
ali pred masom ljudi namešta svoje najbolje lice... Zabava, opet,
nije lakomislena i besmislena, veselje se ritmično smenjuje sa
melanholijom i nedoumicama, a sve ostaje u granicama relativne
pristojnosti: i sreća i tuga i spetljavanje i razmimoilaženje.
Henry
je na pragu da otkrije nešto o sebi što će iz temelja poljuljati
njegov svet u kome se mrzi greh, a voli grešnika. Iako je to
“njegov” film, ni ta spoznaja nije propraćena izjavom, već
prolazi u relativnoj tišini, zbunjenosti i kontemplaciji. To važi i
za ostale brojne pod-zaplete koji češće otvaraju pitanja nego što
daju odgovore koji, opet, i kad ih ima, nisu baš konkluzivni. Svaki
lik je tretiran dostojanstveno, svaki je kompleksan i svaki će
dobiti svoj par minuta krupnih kadrova.
Stephen
Cone ima osećaja za detalje. Tako ćemo videti znak krsta na vrlo
otkrivajućem bikiniju jedne “crkvene” curice, a među poklonima
koje Henry dobija će se naći i hrišćanski priručnik za život i
ploča Duran Durana kao softiciranog pop-sastava sa
hiper-seksualiziranim tekstovima, pa i DVD sa filmom Gregga Arakija.
Henry Gamble’s Birthday Party bi mogao biti uparen sa nekim
filmovima iz opusa ovog autora, najviše sa Kaboom, što zbog
miljea, što zbog perceptivnosti autora.
Samo
što im je filozofska perspektiva drugačija, pa umesto Arakijevog
nihilizma imamo Coneov humanizam. To nema veze toliko sa religijskom
orijentacijom filma, koliko sa temom koja zaokuplja Conea kroz
karijeru: odnos dogme, Biblije i propovedanja o moralu kao teorije i
karnalnih želja kao prakse. To čak nema toliko veze ni sa
seksualnom orijentacijom pojedinačnih likova, jer je telesnost (pa
kakva god) na udaru dogme. Sa time se, videli smo, muče po
filmovima, pa kako neće klinci.
Sve
u svemu, Henry Gamble’s Birthday Party je film koji poteže
zanimljive teme i tretira sa posvećenošću. Što se samog filmskog
jezika tiče, to je već stvar ukusa. Odsustvo velike teme će nekome
smetati, ali nije ništa neobično za indie kinematografiju da
filmovi budu “slice of life”. Preporuka.
No comments:
Post a Comment