2016.
režija:
Steve Carr
scenario:
Chris Bowman, Kara Holden, Hubbel Palmer (prema romanu Jamesa
Pattersona i Chrisa Tebbettsa)
uloge:
Griffin Gluck, Lauren Graham, Alexa Nisenson, Thomas Barbusca, Andy
Daly, Adam Pally, Isabella Moner, Efren Ramirez, Retta, Rob Riggle
Ono
što Amerikanci zovu “middle school”, a što bi kod nas bili viši
razredi osnovne škole, često su zaista najgore godine u odrastanju
neke individue. Sa jedne strane, tu je sistem koji je rigidniji nego
u nižim razredima i klinci su na akademskom nivou prepušteniji sami
sebi i svojim sposobnostima. Sa druge, počinje da se formira
pritisak grupe i uniformnost izgleda, ponašanja i stavova postaje
vrlo važan faktor. Sa treće, imamo pubertet i psiho-fizičke
promene nad kojima imamo vrlo malo ili nimalo kontrole.
Međutim,
Middle School: The Worst Years of My Life, film štancera
gluposti Stevea Carra po motivima “young adult” romana iz
serijala koji zajednički potpisuju autor krimića James Patterson i
Chris Tebbetts, ne bavi se skoro ničim od navedenih problema.
Zapravo, šteta je da takvu šansu propušta imajući u vidu vrlo
specifične godine protagoniste i u suštini retko prikazano
“prirodno” okruženje škole u kojoj on provodi dobar deo dana.
Čak je i u naslovu prevara: niti vidimo da je baš taj period života
posebno loš, niti lošost dolazi kao posledica godina, već sasvim
drugih stvari, niti su u pitanju baš godine, već period od možda
dva meseca.
Film
prati dečaka Rafea (Gluck) koji je nadaren za crtanje i posvećen
svojim stripovima toliko da ne spava noću, ali je takođe i sklon
ekscesima i u večitom problemu sa autoritetima u novoj školi. Tamo
železnom rukom vlada direktor Dwight (Daly) koji se u svakom
trenutku poziva na set pravila iz knjige koju učenici moraju znati
napamet. Kada mu direktor oduzme i uništi svesku sa skicama, Rafe
priprema osvetu tako što će prekršiti svako pravilo iz knjige. U
tome mu direktno pomaže jedini drugar Leo (Barbusca), a indirektno
prva simpatija (Moner) i jedini nastavnik koji nije opsednut
pravilima i standardizovanim testovima (Pally).
Stanje
nije ništa veselije ni kod kuće. Familija još uvek žali za
gubitkom srednjeg brata. Sestra (Nisenson) je u redu (koliko mlađa
sestra može biti), ali njen interes gravitira oko psa. Prezaposlena
majka (Graham) ima dovoljno ljubavi, nežnosti i razumevanja za
Rafea, ali pored toga što nema uvek vremena, ima i novog dečka
kojeg deca zovu Medved (Riggle), a koji je samoljubiv, glasan,
nepristojan, u njenom prisustvu ljigav, a u odsustvu otvoreno
neprijateljski nastrojen prema klincima. Dakle, u svakom slučaju
sranja ne manjka.
Ako
obuzdamo nevericu glede tehnikalija i uopšte izvedivosti tih akcija,
moramo priznati da su spačke kreativne i zabavne. Teško je
poverovati da bi jedan ili dvoje klinaca za noć oblepili celu školu
šarenim papirićima, ili namestili da zvono prdi, ili sagradili
akvarijum oko vitrine za trofeje, ili šta god već, ali zamišljati
tako nešto je svakako zabavno. Pritom je protivnik atraktivan, Andy
Daly ga igra sa žarom, a zamenicu mu igra komičarka Retta. Takođe,
Efren Ramirez (Pedro iz Napoleo Dynamite) je neprocenjiv kao
domar.
U
kućnim scenama Medved uglavnom podiže dinamiku, ali to čini
udarajući po jednim te istim štosevima. Nasuprot njemu, majka je
dosta potrošena kao lik, sestra do odsudnog trenutka prilično
statična i ograničena klišeima, a ni pas nije zabavan kao što bi
se očekivalo od filmskog ljubimca. Scena uništavanja automobila se
može čitati kao zgodna posveta klasiku Ferris Bueller’s Day
Off na koji Middle School... u teoriji liči.
Na
kraju, ostaju stripovi, odnosno animacije koje se pojavljuju uvek u
pravo vreme kao nešto što ćemo pamtiti kod ovog filma. One su
savršeno zabavne i, ma kako štos bio isfuran, razmrdavaju film baš
kada je to najpotrebnije. Inače opterećen klišeima, od obaveznog
siledžije, pa do obrata na kraju, te često karikaturalnim likovima,
Middle School... je plitak i predvidljiv film, premda pitak i
pratljiv. Ali dobro odglumljen i školski režiran, ne samo da je
verovatno najbolje Carrovo ostvarenje, nego je i prilično pristojna
zabava.
No comments:
Post a Comment