2015.
scenario
i režija: Matt Sobel
uloge:
Logan Miller, Robin Weigert, Richard Schiff, Josh Hamilton, Azura
Skye, Elizabeth Franz, Ursula Parker, Ashley Gerasimovich
Familijarna
okupljanja mogu da budu košmar, a verovatnoća za to raste sa
masovnošću istih. Oni koji se uklapaju u normu i prosek tih stvari
će izdržati bez frke, sedeći, klepećući i žderući, uglavnom
neskrećući pažnju na sebe. Ali kako će se provesti osetljivi
momčić, koji je btw otvoreno gay kod majčine familije koja je
seljačka? Take Me to the River zaslužuje pohvalu što taj
standardni “set-up” ne troši onako kako bi to većina filmova
učinila, krećući se u standardnom aktivističko-didaktičkom
kalupu.
Centar
zajeba, dakle, nije ničija seksualna orijentacija ili deklaracija /
ne-deklaracija iste. Glavni junak Ryder (Miller) je upozoren da o
svojoj seksualnosti ne govori i da se za vikend drži po strani. On
se, međutim, pojavljuje u kratkim hlačama jarko crvene boje i
majici sa V izrezom, te sa plastičnim, retro naočarima za sunce
koje ne skida nikad. Familiji je toliko čudan kao pojava da ga slepa
tetka pipa po nogama, a ostatak rodbine na farmi u Nebraski ga čak i
ne pita je li peder ili je samo iz Kalifornije. Ali tako neobičan će
postati magnet za sve devojčice i za njih će pokazati i strpljenje
i interes koji možda čak i nije fingiran.
Frka
nastaje kada sa jednom od njih, Molly (Parker) ode u ambar. Ono što
sledi nećemo videti na ekranu, ali posledica je tu: Molly krvari u
predelu međunožja. Možda je to posledica nekakve povrede usled
pada, ili posekotina, ili čak preuranjena menstruacija, ali će njen
otac Keith (Hamilton) Rydera optužiti za pokušaj silovanja. Momak
će, logično, pomisliti da bi njegov “coming out” skinuo sumnju
s njega, ali ga otac (Schiff) i naročito majka (Weigert) savetuju da
igra po pravilima familije i skloni se dok bura ne prođe.
I tu
onda dolazimo do prave snage filma: ta bura emocija će proći, ali
će osećaj neugode i iščekivanja novog sranja opstati i usput će
na površinu isplivati silne porodične tajne. Debitant Matt Sobel
nam ih, suprotno očekivanjima vezanim za osnovnu dihotomiju
napredno-urbanog i nazadno-ruralnog, ne baca u lice, već nas tera da
sve vreme čitamo između redova i budemo u nesigurnosti jesmo li
ispravno pročitali. Znači, nije tu toliko reč ni o tome ko je
napustio dom i zašto, te ko se zbog toga oseća izdanim, koliko o
otrovu koji familijom teče godinama i nije bitno kroz koje
trivijalije se manifestuje. Keith će Rydera i njegove stalno držati
u šahu, a kalifornijska familija iz situacije neće izaći ni trunku
pametniji, srećniji ili ostvareniji, dok je pitanje hoće li Keith u
potpunosti uspeti u svojim namerama.
Take
Me to the River je apsolutno sjajan kao film raspoloženja i
atmosfere kojoj je podređeno sve, od kompetentne režije, pa do
oštre montaže i fotografije koja ističe strahotu idile: polja i
šume su divna i impozantna slika, ali se čovek u njima može
izgubiti i utopiti. Takođe, sve pohvale zaslužuju i glumci. Mladi
Logan Miller sjajno kanalizira tinejdžersku zbunjenost u situaciji
čije sve uglove ne poznaje. Versatilni Josh Hamilton je prilično
strašna pojava. Devojčice Ursula Parker i Ashley Gerasimovich (obe
su inače igrale kćer Louisa C.K. u seriji Louie) ne samo da
su uverljive kao sestre, već su u svojoj igrivosti i zagonetnosti
pomalo i sablasne. Međutim, ulogu za pamćenje je odigrala Robin
Weigert kao majka koja se pravi da je sve u redu, a zna da nije i da
je delom i sama odgovorna za to.
Neprijatan
kakav je, film je od svoje premijere i tokom prikazivanja oštro
delio kako kritiku, tako i publiku. Nije to ništa čudno, pod-tonovi
su uznemirujući, a dramaturgija zasnovana na pretnji u ne-horor
okruženju čak i prilično nestandardna. Međutim, sve je tako fino
odrađeno i pažljivo dozirano da zaslužuje moju preporuku. Čak sam
spreman da podelim i komadić mudrosti: Ako ne poznajete dobro svoju
familiju, za to postoji dobar razlog, čak i kad ga vi ne znate.
No comments:
Post a Comment