2016.
režija:
Alex Lehmann
scenario:
Mark Duplass
uloge;
Mark Duplass, Sarah Paulson, Clu Gulager
Znate
ono kada ne ostavite prošlost za sobom, pa vas ona sustigne.
Neugodan osećaj. Ili još gore, mislite da ste je ostavili za sobom,
ali zapravo niste, pa vam ona upravlja životom preko nevidljivih
niti i na kraju vas sustigne i smlavi. Jasno, svi se mi kajemo zbog
nečega ili žalimo i pitamo se šta bi bilo kad bi bilo i to
uglavnom činimo na svoju štetu. U formi opuštene šetnje i
razgovora a la Linklater i Before trilogija, scenarista / glavni
glumac Duplass i direktor fotografije / reditelj Lehmann nam nude
živu demonstraciju toga sa Blue Jay.
Jim
(Duplass) i Amanda (Poulson) su za vreme srednje škole bili par i
nisu se videli dvadesetak godina dok slučajno ne nalete jedno na
drugo u supermarketu u njihovom rodnom gradiću koji su oboje
napustili. Slučajnost je htela da Jim treba da preuredi kuću svoje
odnedavno pokojne majke, a Amanda da pomogne svojoj trudnoj sestri
baš u isto vreme. Ostatak filma je razgovor između njih dvoje na
lokacijama iz njihove zajedničke prošlosti: u jednom od retkih
gradskih kafića, u radnji u kojoj su kupovali pivo (gde će se
pojaviti i Clu Gulager kao jedini epizodni lik, prodavac), na jezeru
gde su kao klinci blejali, u Jimovoj kući i naročito Jimovoj sobi,
na verandi i u prikolici pick-upa... Polako ćemo se zapitati i
otkriti zašto njihovi životi nisu baš savršeni kako su oni
zamišljali, shvatiti da su oni jedno drugom bili ona velika ljubav,
kao i zašto su se razišli i zašto im je to bilo traumatično.
Taj
obavezni deo je nekako i najslabije izveden iz više razloga. Prvo,
Mark Duplass je solidan improvizacijski mumblecore glumac i autor
(što se i ovde vidi na opštoj ležernoj improv atmosferi i hemiji
između njih dvoje), ali je previše napisao svoj lik tako da ne može
dovoljno dobro da ga odigra u trenutku kada se očekuju jake emocije,
pa klizi u afekt. Drugo, i ta struktura odmotavanja klupka do
neprijatne istine i samo to saznanje su zapravo tipski i u toj
tipskosti pseudo-pametni i u priličnoj meri moralizatorsko
preseravanje. Tu se vidi ko je zapravo imao više kontrole nad filmom
i da to nije najbolje rešenje.
Međutim,
sa svoje strane se snimatelj i debitant u ulozi reditelja Alex
Lehmann potrudio u onim aspektima koji su mu ostavljeni na volju.
Ideja da film bude snimljen u crno-belim tonovima je briljantna i kao
isticanje nostalgije kao centralnog sentimenta u filmu i u smislu
portreta gradića koji nije ni zabit, ni provincijalan, ni prepun
zla, ni ružan, samo je dosadan i neinspirativan mladoj osobi koja
gotovo instinktivno oseća da mora pobeći odatle. Takođe, i
iskrenost sa kojom je oslikana kuća kao sasvim obična predgradska
kuća natrpana stvarima, a ne delo arhitektonske pornografije, te
soba kao prava vremenska kapsula, tinejdžerska soba iz 90-ih, su za
svaku pohvalu.
Za
pohvalu je i vrhunska gluma koju demonstrira Sarah Paulson. Ona
sjajno hvata “hintove” koje joj Duplass podigrava i nastavlja se
improvizacijski na to, kreirajući jedan realističan i nijansiran
lik iz slabije napisanog. Gluma je svakako jedna od jačih strana
filma, možda i prvi razlog za pogledati čak i kad niste naročiti
ljubitelj mumblecore “parlaonica”. Ograničenja izraza i pisanja
ipak ne mogu pokvariti uživanje u ležernoj glumačkoj
improvizaciji.
No comments:
Post a Comment