2017.
režija:
Rupert Sanders
scenario:
Ehren Kruger, Jamie Moss, William Wheeler (prema mangi Shirowa
Masamunea)
uloge:
Scarlett Johansson, Pilou Asbaek, Juliette Binoche, Takeshi Kitano,
Michael Pitt, Peter Ferdinando, Anamaria Marinca, Danusia Samal, Chin
Han
Ghost
in the Shell je deo globalnog kulturnog nasleđa. Čim se pojavio
u Japanu krajem 80-ih, strip je postigao kultni status koji je
podignut na nivo globalnog fenomena 1995. godine sa animiranim filmom
u režiji Mamorua Oshiija. Ključan pojam za razumevanje je cyberpunk
žanr na čijoj je razmeđi Ghost in the Shell stajao: pre
toga smo imali Terminatora, Blade Runner i Total
Recall, kao i gomilu B filmova, da bi nakon toga usledio fenomen
zvani Matrix na koji je Ghost in the Shell itekako
uticao.
Ne
smemo zaboraviti ni generalnu paradigmu 90-ih u kojima je distopija
zamišljana kao trenutak kada se korporacije uzdignu iznad zakona i
država, a mašine dostignu ili prestignu ljude koji su ih stvorili u
koju se Ghost in the Shell i Matrix savršeno uklapaju.
Globalni svet, post-rasni i post-nacionalni, već tada je bio
zamisliv, a Ghost in the Shell je svemu dao distinktivno
japanski šmek.
Zato
je već sama najava hollywoodske igrane verzije dočekana sa skepsom
od strane fanova mange i animiranog filma. Dug period priprema,
scenaristi koji su se izmenjivali kao na pokretnoj traci da bi
konačna brojka došla do tri imena i izbor Ruperta Sandersa za
reditelja čija je najzvučnija karijerna referenca pre toga bila
hollywoodska tezga Snowhite and the Huntsman tu su skepsu
dodatno pojačali. Ali izbor Scarlett Johansson za glavnu glumicu
fanove je, ni manje ni više, nego razjario. Povele su se, ne bez
veze, rasprave o “izbeljivanju”, odnosno namernom dodeljivanju
uloga ne-belaca belim glumcima radi očekivano većeg komercijalnog
uspeha, a drugi su pod sumnju doveli i glumičine sposobnosti kao
takve.
Dok
raspravu o rasi treba ostaviti po strani jer, fanovi ne bi to smeli
zaboraviti, tu se radi o kiborgu, dakle ne o u prirodi egzistirajućem
biću, a i animirana cura je bila ne-japanski visoka i plavooka, o
glumi Scarlett Johansson se da raspravljati. Njen lep izgled i
sračunato prijatnu, a opet nekako distanciranu personu su sjajno
usmeravali i koristili indie i arthouse reditelji, između ostalih i
Sofia Coppola i Woody Allen, ali to nije umanjilo špekulacije o
Scarlett Johansson kao glumici koja najviše glumi svojim telom,
odnosno izgledom. Glumica se u poslednje vreme odlučila za radikalnu
strategiju, a to je da skoro uopšte ne igra ljudska bića. U Her
je glasom odigrala kompjuterski operativni sistem, u Under the
Skin skoro bez reči vanzemaljku koja prvo “konzumira” ljude,
da bi kasnije shvatila i doživela ljudske emocije koje nije imala, u
Lucy naslovnu junakinju čije se super-moći neverovatno brzo
razvijaju, a na to treba dodati i ulogu Black Widow u Marvelovom
univerzumu. Dakle, kada se radi o akciji i entitetima koji nisu
standardno ljudski, što sve u teoriji Ghost in the Shell je,
sa Scarlett Johansson smo u sigurnim rukama.
Problem,
dakle, nije u glavnoj zvezdi filma. Uglavnom nije ni u ostatku
glumačke ekipe. Danski glumac Pilou Asbaek sasvim je efikasan kao
“hard-boiled” snagator, Michael Pitt je vrlo efektan kao
negativac, odnosno cyber-terorista, a sa Takeshijem Kitanom Sanders
odaje počast ne samo glumačkoj i redateljskoj vedeti, već i celom
japanskom žanrovskom filmu. Juliette Binoche igra taman toliko da
naplati honorar, ali svejedno izgleda kao da je zalutala iz filma
drugog profila, dok Peter Ferdinando nije dovoljno jak glumački da
odigra korporativnog ljigavca za pamćenje, ali je ipak dobacio do
nivoa probavljivog.
Problem
nije ni u efektima koji jesu CGI, ali su urađeni sa stilom i stavom.
Utisak upotpunjuju simpatično japanski, odnosno manga / anime
detalji vrlo vešto istaknuti Sandersovom režijom, poput robo-gejši,
pauka-tenka i robo-pauka koji se u jednom trenutku uplašeno povlače
uza zid. Vizuelni identitet prepun je referenci i asocijacija na
druge filmove, od cyberpunk klasika Blade Runner koji ide
dotle da se namerno u kadru vidi neonska reklama za ugašenu
avio-kompaniju Pan-Am, preko Matrixa, pa do art-filma
maskiranog u blockbuster, Inception, i ekstravagance Lost
in Translation (takođe sa Scarlett Johansson u jednoj od glavnih
uloga).
Primetili
ste da nisam napisao ni slova o radnji, i neka tako i ostane. Oni
koji znaju radnju – znaju, a oni koji je ne znaju – i bolje da je
ne znaju zbog ugođaja jednom kad film počne. Poznata priča je
ispričana korektno, sa akcentom na vizuelnu komponentu i na akciju
do te mere da se čini da je svaka priča između akcionih scena tu
samo kako bi ih nekako povezala. U prve dve trećine filma je akcija
toliko napeta da to čak i ne smeta.
Zasmetaće,
međutim, tek u poslednjoj trećini i tako otkriti svojevrsnu
prazninu u centru ovog zanatski više nego korektnog filma. Ghost
in the Shell je od početka do kraja komercijalni projekat do te
mere da mu je i logika takva, franšizna. Nema tu neke velikog
otkrića ili velike istine, a i ono što ima je tu više reda radi,
pa se čini da su se scenaristi zapletom i njegovim rasplitanjem
bavili više u smeru ostavljanja prostora za nastavke (dalje
dešavanje sa našom protagonistkinjom nakon što je saznala svoj
pravu prošlost) i pred-nastavke (odnos sa majkom i dečkom), odnosno
za novu franšizu koja može i ne mora imati veze sa izvornim
stripovskim materijalom.
Za
nauk može poslužiti i ne baš slavna sudbina animiranog nastavka,
kao i pravilo da su franšize uspešnije ako nastaju spontano, nego
ako se po svaku cenu forsiraju. Ghost in the Shell bi bio
bolji film da se o franšizi mislilo kasnije, a da su pisci i
reditelj našli makar minimum prostora za iskrenu emociju koja se
mogla iščitati u originalnom animiranom filmu. Ovako je reč o
korektnom filmu, zabavnom za jedno gledanje, ali ne boljem od toga.
No comments:
Post a Comment