2016.
režija:
Andre Ovredal
scenario:
Ian Goldberg, Richard Naing
uloge:
Bryan Cox, Emile Hirsch, Ophelia Lovibond, Michael McElhatton, Olwen
Kelly
Ima
li logičnijeg mesta za horor od mrtvačnice? Mislim, “setting”
sa zamrzivačima u kojima su tela pokojnika, stolovima sa truplima i
organima u teglama je jeziv sam po sebi. Dodajmo na to nešto urbanih
legendi i zdravu dozu grobarskog humora i eto sjajnog mesta za
susret. Obdukcija se, međutim, više koristi u drugim žanrovima,
recimo proceduralima, ali i ona se kao postupak savršeno uklapa u
okvire telesnog horora. Kao šlag na torti, u The Autopsy of Jane
Doe narečena mrtvačnica je dodatno jeziva zbog toga što
nije savremena, bolnička i sterilna, već upadljivo retro, iz 50-ih
godina i u porodičnom vlasništvu spojena sa krematorijumom u
nekakav grobarski biznis.
Radnja,
međutim, počinje u nekoj drugoj kući u polu-ruralnom okruženju.
Nastradao je stariji par, smrt je nasilna, a policija je ispod kuće
otkrila napola zakopano telo mlade žene bez vidljivih tragova
traume. Iako nadležni već imaju teoriju ko bi mogao biti kriv,
hitna odbukcija bi morala odagnati svaku sumnju. Taj će posao
obaviti otac i sin, Tommy (Cox) i Austin (Hirsch) tokom jedne noći
baš kada se otac spremao da zatvori radnju, a sin da izađe u grad
sa svojom znatiželjnom devojkom Emmom (Lovibond).
Ispostaviće
se da Nepoznata (Olwen Kelly u sjajnom, nepomičnom izdanju zbog
kojeg je prošla rigorozni trening joge i meditacije) nije sasvim
običan leš, pa čak ni ordinarno čudan, jedan od onih koji vrsnim
patolozima otkrije svoje tajne ako dovoljno duboko kopaju. Ne, reč
je o telu koje daje kontradiktorne informacije o uzroku smrti na
svakom koraku, čak i o onim stvarima koje se prvo utvrde, poput
vremena smrti jer neki znaci ukazuju na jednu, a neki na drugu
mogućnost. Nije da se Tommy i Austin sa svoje strane neće
potruditi, ali obdukcija postaje sve čudnija i čudnija.
Kroz
svoja prva dva od tri čina u ekonomičnom formatu od ispod 90
minuta, The Autopsy of Jane Doe je vrlo efektan horor,
naročito u svojim detaljima. Uzmimo za primer zvonce oko noge jednog
od pokojnika u zamrzivaču koje prvo upoznajemo kao urbanu legendu i
starinsku praksu, da bi se kasnije pojavilo u sasvim drugom kontekstu
pretnje. Ne samo da je dramaturgija izvedena izvrsno, po modelu one
famozne čehovljevske puške i sa maksimalnom naplatom, već otvara
nivo tradicionalnog i modernog, odnosno sujeverja i egzaktne nauke.
Takođe
se i glumačka podela igra sa našim očekivanjima. Bryan Cox i Emile
Hirsch ne samo da imaju pred sobom uverljive, trodimenzionalne
likove, već i hemiju od posla otvrdlog oca i nežnog sina koji možda
i nije za taj posao, dok je podatak o pokojnoj supruzi / majci ne
samo komad informacije u njihovoj pozadini, već je dignut na nivo
duha koji lebdi nad njima. Takvi likovi i, što je važnije, takvi
glumci nam daju osećaj sigurnosti, doduše ne naročito čvrst, da
ipak neće završiti kao hrana za monstruma kada se jednom probudi. A
ni monstrum se zapravo ne budi, već sve oko njega klizi u nasilni
haos.
Problem
nastaje u trećem činu, na nivou otkrića, objašnjenja i raspleta.
Čak i kad zanemarimo posvađanost sa internom logikom onoga što smo
do tada videli, rešenje je nekako “na silu” i neuverljivo, kao
pokušaj da se sve brzo zapakuje i otpremi dalje. Žicanje nastavka
na samom kraju je standardna praksa koja, generalno gledano, mora
prestati što pre. Problem tu nije u Ovredalovoj (Trollhunter)
režiji, on ipak zna prodati i “jump scare” i napraviti efektnu
scenu, koliko u scenariju dvojca Goldberg-Niang koji očito ne zna
šta da napravi sa zanimljivom pričom i likovima nakon postavke i
bazične razrade.
Nažalost,
to nije redak slučaj sa savremenim hororom. Ali ovde baš sjebava
očekivanja i kvari dojam.
No comments:
Post a Comment