2016.
režija: Peter Berg
scenario: Matthew Michael Carnahan, Matthew Sand
(prema članku Davida Barstowa, Davida Rhodea i Stephanie Saul)
uloge: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Gina
Rodriguez, John Malkovich, Kate Hudson, Ethan Suplee
Televizijski i filmski producent i reditelj Peter
Berg očito voli da uzima istinite događaje kao inspiraciju za svoje
filmove. Njegov prethodni film Lone Survivor (sa sve “spoilerom”
u naslovu) bavio se stvarnim incidentnom u Afganistanu, naredni
Patriots Day se bavi bombaškim napadom tokom maratona u Bostonu.
Negde između se udenuo, možda čak i neplanirano (barem kada je reč
o režiji za koju je bio viđen J.C. Chandor) Deepwater Horizon koji
se bavi nesrećom na naslovnoj naftnoj platformi iz 2010. godine i u
manjoj meri ekološkom katastrofom koja je usledila i zbog koje su i
platforma i kompanija u čijem je ona bila vlasništvu, British
Petroleum, izašle na loš glas.
Odmah da razbijem prevelika očekivanja. Ako
mislite da se radi o detaljnoj doku-drami koja tematizira i
poslovanje kompanije i propuste usled kojih je do nesreće došlo i
samu katastrofu i njene posledice po eko-sistem ili ekonomiju
priobalnog pojasa i sudski epilog celog sranja, na krivom ste tragu
jer Berg nije takav tip reditelj. Ovo je film katastrofe u dva čina,
sa ne baš potrebnim prologom koji uvodi tehnički žargon koji
dominira prvim činom i nakalemljenim epilogom u kojem autor(i)
pokušava(ju) sažeti sve posledice sa neizbežnim fotografijama
stvarnih aktera i događaja, te karticama teksta. Između prologa i
epiloga stoje dve veće celine: 1) upoznavanje sa situacijom i
likovima, te 2) sama katastrofa i borba za preživljavanje likova
koje smo prihvatili kao naše.
Naš protagonista je Mike Williams (Wahlberg), šef
održavanja elektronike na platformi kojom upravlja Jimmy (Russell)
koji je, pak, u stalnom sukobu sa predstavnikom kompanije Vidrineom
(Malkovich). Stvar je u tome da ispitivanje terena kasni, a kompanija
gleda da “iseče krivine” i uštedi koji dolar, što dovodi do
katastrofe usled nedostatnih testova pritiska. Osim toga, upoznaćemo
nakratko još ponekog od zaposlenika na platformi od kojih ćemo
možda zapamtiti poneko TV lice (odnosno njušku koju smo verovatno
videli u nekoj seriji) i Ginu Rodriguez koja igra jedinu ženu u
inače muškoj škvadri i to samo zbog očitog razloga. Osim toga,
imamo i Mikeovu ženu Feliciu (Hudson) koja, osim što služi da
pokaže kako naš junak ima i normalan život van platforme, jednom
kad se eksplozija dogodi ide okolo kao muva bez glave i zove
policiju, vatrogasce i obalsku stražu da bi primila loše vesti.
Wahlberg koji je odigrao i glavnu (naslovnu) ulogu
u Bergovom prethodnom filmu, ima ono nešto da može postati
generički “naš čovek”: deluje dovoljno žilavo, a opet nije
sirovima, dovoljno pametno, a opet ne kao mudroser, i dovoljno je
“hollywoodski” zgodan, a opet nekako običan. Koliko bi Jimmy bio
zanimljivi lik za praćenje i zbog svoje pozicije i zbog zabeleženog
smisla za humor i fascinantne radne etike, toliko je i Kurt Russell
bolji glumac od Wahlberga, ali Jimmy ostaje tek nešto više od
obične epizode. Jedina intervencija u klasičan izraz filma
katastrofe je to što osim stihije imamo i ljudskog negativca kojeg
sa guštom igra John Malkovich (doduše nikako ne uspevajući da
“ubode” južnjački akcenat koji ostaje u svakom trenutku
karikaturalan), ali kad se katastrofa dogodi, on potpuno ispada iz
fokusa. Šteta dobrog negativca.
Sama katastrofa i ono što sledi, pa, ima svoje
momente, da tako kažem. Za pohvalu je odustajanje od CGI efekata
čija bi inflacija izgledala verovatno tragikomično. Berg se umesto
toga odlučio za staru dobru pirotehniku i dizanje verne replike
platforme u zrak. On to voli, to ga zabavlja i to, hajdemo reći, ume
da napravi, pa su mu eksplozije i ovde jača strana. Inače,
dramaturgija u toj situaciji je klasična, junak spasava ostale
demonstrirajući skoro super-herojske moći. Berg ne doprinosi
ugođaju skoro nimalo, oslanjajući se na ludački brzu montažu i
hektični “shaky-cam” u čemu se gubi i ono malo karaktera što
je u prvom činu nabačeno likovima.
Druga stvar za pohvalu nema baš puno veze sa
filmskim stvaralaštvom. Berg, naime, zauzima stav i ne boji se da ga
demonstrira, pa čak i da upre prstom na krivca i da osnovano
pretpostavi zašto je to tako. Čestitke, iako nam time ništa novo
ne otkriva. Samo, to je smer u kojem je Deepwater Horizon kao film
mogao krenuti, a nije zbog umetničkih ograničenja svog autora.
Deepwater Horizon je mogao biti ekspoze na set povezanih, a važnih
tema, ali je samo film katastrofe. Možda je fanovima i to dovoljno,
ali meni nešto fali, pa fali...
No comments:
Post a Comment