kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Daniel Espinosa
scenario:
Rhett Reese, Paul Wernick
uloge:
Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson, Ryan Reynolds, Ariyon Bakare,
Hiroyuki Sanada, Olga Dihovičnaja
Ako
vam je išao na živce intelektualizam nedavnih hollywoodskih SF
“teškaša”, bilo da je uspeo kao što je slučaj u Arrival,
ili da nije, kao u Passengers, onda Life može biti
pravo osveženje sa svojom jednostavnom premisom. Neće tu biti
zamaranja vijuga sa vremenskim petljama, lingvističkim zavrzlamama,
filozofskim i etičkim pitanjima, već ćemo biti svedoci akcije i
borbe za preživljavanje. Zapravo jedino pitanje, čak vrlo
konkretno, ima li života na Marsu dobija odogovor odmah na početku.
Ima, napredan je i ne želi nam dobro.
Takođe,
ako vam se premisa o astronautima koji su pokupili paket i u njemu
živi organizam, najpre jednostavan, jednoćelijski, potom
fascinantno napredan, a na kraju ubilački raspoložen, učini
poznatom, na dobrom ste tragu. Life je Alien klon od
glave do pete, a promene su po pravilu kozmetičke. Recimo, naš
Marsovac kojeg đaci u “publicity stuntu” nazovu Calvin, nije
osmi, nego sedmi putnik, a astronauti nisu na brodu u dubokom
svemiru, već na svemirskoj stanici Mir tik iznad Zemlje. Takođe,
Calvin nema “mobilnu čeljust”, već preferira drugačije načine
ubijanja.
Na
zanatskom nivou, Life se drži solidno. Akcija je kinetična
i, ako se apstrahira priča i njena predvidljivost, čak i zabavna u
svojim detaljima. Ključni faktor je bestežinsko stanje koje je
simulirano pomoću žica i deluje fluidno i uverljivo. Druga bitna
stavka je osećaj klaustrofobije, posuđen ne samo od Aliena,
nego i od plejade drugih filmova u kojima se poentira na kontrastu
između ograničenog životnog prostora i neograničenog, beživotnog
svemira oko njega u kojem “niko neće čuti vaš vrisak”. Sve to
je uhvaćeno okom kamere Seamusa McGarveya (Nocturnal Animals),
a kao uzor je svakako poslužio rad Emanuela Lubezkog na filmu
Gravity. Takođe, dizajn zvuka je više nego solidan, naročito
kada se radi o Calvinu i njegovom pretećem prisustvu i kretanju, dok
muzika uglavnom samo služi da iritira.
Štos
je što to svejedno nije impresivno i stoga nije ni izbliza dovoljno
da od klona napravi delo za sebe. Deo problema je svakako u režiji
Daniela Espinose koja ne odiše inspiracijom ili makar ambicijom,
koliko osećajem štanceraja. To u principu i ne treba da čudi od
reditelja kojem je pošlo za rukom da veže jedan hitičan
skandinavski triler (Snabba cash) i solidan internacionalni
proboj (Safe House), da bi već sa svojim sledećim filmom
(Child 44) pokazao da mu ne smeta da režira na auto-pilotu i
po diktatu studija, čak i kad je to što radi potpuna kretenarija.
Utešno je to da Espinosa makar ume da izgradi i proda obrat na kraju
filma, što je možda čak i vrhunac za Life.
Mnogo
veće razočaranje je scenario koji potpisuju Rhett Reese i Paul
Wernick, duo koji je napisao onako poletnu i inovativnu
super-herojsku zezalicu Deadpool. Ovde nema ni meta-humora, ni
razbijanja četvrtog zida, a i reference su uglavnom mlakušne. Ono
čime scenario obiluje je bogus-naučni i bogus-tehnološki žargon i
replike poput “Niko se nije spremao za ovako nešto”, dok su
likovi ostali nerazrađeni dalje od po dve-tri karakteristike
uglavnom vezane za njihovo mesto u komandnom lancu, što glumce tera
da se i oni ponašaju kao da su na auto-pilotu. Opet, za pohvalu je
“redosled nestanka” kojim likovi bivaju ubijeni koji nije ni
klišeiziran njihovom tipologijom ni zvučnošću njihovih imena.
Vratimo
se na kraju na Aliena i fenomen njegovog uspeha. Tu se radilo
i o vizuelnoj doteranosti (ko god da je dizajnirao Calvina, nije
Gieger), i o rasturanju dramaturških klišea po kojima je žena u
problemu najčešće beskorisni uteg, ali pre svega o inovativnosti
spoja SF-a kao straha od života sa hororom kao strahom od smrti u
istom, klaustrofobičnom i pesimističnom “used future”
okruženju. Bilo je pokušaja da se ta fuzija napravi i ranije sa
kojekakvim čudovištima iz svemira, ali ti filmovi nisu dobacivali
dalje od B produkcije ili su otvoreno bili trash. Life je, kao
i većina klonova, mnogo bliži toj odrednici nego nečemu
revolucionarnom. Čak i da vam ne ostane u sećanju kao loš film,
sigurno neće ni kao sjajan. Zapravo, bilo bi čudo da ne izvetri
nekoliko minuta nakon gledanja.
No comments:
Post a Comment