kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Zach Braff
scenario:
Theodore Melfi (prema priči Edwarda Cannona)
uloge:
Michael Caine, Morgan Freeman, Alan Arkin, Ann-Margaret, Christopher
Lloyd, Matt Dillon, John Ortiz, Peter Serafinovitz, Joey King, Maria
Dizzia, Siobhan Fallon Hogan
Može
li običan čovek, vredan radnik, dobar otac i sve što već ide
ostariti dostojanstveno? Na postati predmet sprdnje mlađim, tehnički
pismenijim, snažnijim i izdržljivijim generacijama? Ne biti na
teret društvu jer je za života ipak zaradio dovoljno? Ne biti žrtva
prevare i pohlepe? Lečiti se od bolesti i mentalnom kondicijom se
izboriti protiv demencije? Odgovor na sva ta pitanja u današnjem
trenutku bio bi: teško. Ali je zato moguće otići u velikom stilu,
učiniti nešto, opljačkati (lopovsku) banku, obezbediti sebe za
života i potomke posle smrti. Jer šta star čovek može izgubiti
kada zatvor znači besplatan smeštaj, hranu i zdravstvenu zaštitu?
Going
in Style televizijskog glumca i povremenog reditelja Zacha Braffa
je priča o trojcu takvih staraca koji nemaju šta da izgube. U
pitanju je “remake” istoimenog filma iz 1979. godine u režiji
Martina Bresta i sa, sada već odavno pokojnima, Georgeom Burnsom,
Artom Carneyem i Leejem Strasbergom u glavnim ulogama, odnosno oba
filma su ekranizacije iste priče Edwarda Cannona. Trio penzionera
ovde igraju Michael Caine, Morgan Freeman i Alan Arkin, dok se u
sporednim ulogama pojavljuju jednako vremešni Christopher Lloyd i
nekadašnja lepotica Ann-Margaret. Jasno, glumačka postava je i
najjači adut filma.
Problemi
se, međutim, skrivaju drugde. Za film sa takvim naslovom,
ispostavlja se da problem nije toliko u odlasku koliko u polasku, jer
nas scenarista Melfi i reditelj Braff tokom prve polovine filma
isključivo upoznaju sa likovima, njihovim karakterima, obiteljskim i
socijalnim situacijama, trudeći se iz petnih žila da nam dokažu
kako oni nisu i nikada nisu bili kriminalci, već obični, pristojni
ljudi koje je sistem sažvakao i ispljunuo. Nakon toga se taj
socijalni aspekt priče zamenjuje komičnim, upoznavanjem sa
profesionalnim kriminalcem u svojstvu konsultanta (Ortiz), jednom
prilično nesmešnom pljačkom prodavnice i montažnom sekvencom
pripreme na pljačku banke.
Njih
trojica su simpatični sami po sebi. Joe (Caine) izdržava kćerku i
unuku, a zbog gubitka penzije može izgubiti kuću, pa je pokretač
akcije. Willie (Freeman) novac želi kako bi pred smrt mogao češće
posećivati svoju familiju koja živi daleko od Brooklyna. Arkinov Al
je njegov klasičan lik starog cinika čiji je motiv jedino osveta
onima koji su ga prevarili, dok u privatnoj sferi Annie
(Ann-Margaret) prilično brzo topi njegovu ledenu fasadu. Najbolji i
najzabavniji deo filma su upravo prepucavanja između njih trojice u
kojima nema šala o viagri, kakvoći stolice ili tehnološkoj
nepismenosti, već im Melfi svojim pisanjem čuva dostojanstvo. Šteta
da nemamo i više takvih scena.
Takođe,
i stil je, makar pristojan, daleko od savršenog. Razlog tome je
hollywoodsko igranje na sigurno i “feel-good” osećaj do te mere
da film postaje i ostaje prilično “vanilla”. U tome ne samo da
se gubi oštrica socijalne kritike i pozadinski detalji koji bi
potencijalno bili zanimljivi (recimo, otkud to da je Britanac Joe
radni vek proveo u brooklynskoj čeličani), nego i likovi poput
Annie, senilnog Miltona (Lloyd), Joeovog “niškoristi” bivšeg
zeta (Serafinovitz) ili konobarice Mitzi (Fallon Hogan) ostaju
nerazvijeni dalje od naglašene ekscentričnosti. Takođe, “caper”
zaplet sa pljačkom je prilično standardan, premda Matt Dillon
sasvim solidno igra federalnog agenta koji ih juri, a detalj sa “Rat
Pack” maskama je simpatičan.
Od
Theodora Melfija smo na ovu temu možda više očekivali nešto
provokativniji, a opet relativno topli tretman kakav smo videli u
njegovom St. Vincentu, ali njegov hollywoodski stav je sasvim
u skladu sa njegovim poslednjim filmom Hidden Figures koji je
i pokupio nekoliko nominacija za Oscare. Sa druge strane, Zach Braff
nije jak autor i teško može iskočiti iz televizijskog miljea u
kojem je kao glumac ponikao. Rad sa glumcima mu je jača strana, ali
od manirizama iz sveta “sitcoma” teško može pobeći.
U
konačnici, Going in Style je pristojan i umereno zabavan film
koji ne dobacuje do svog potencijala. Možda nije fer, ali je
neizbežno uporediti ga sa originalom iz 70-ih. Razlika je u tome da
nam Brest nije “nabijao” koliko su starci pošteni i pokušao da
nas po svaku cenu razgali. Njegovo polazište je bilo drugačije,
trio se upustio u pljačku banke da prekrati dosadu i pobegne od
života kao čekanja na smrt, da bi usput ukazao i na probleme
starenja, ali i sve težu socijalnu situaciju u Americi. Melfi i
Braff kreću od toga i ne idu dovoljno u dubinu. Za utehu nam je da
smo barem gledali dobre glumce, da su nas oni počastili svojim
prisustvom i talentom iako bi, za razliku od svojih likova, mogli
komotno uživati u penziji.
No comments:
Post a Comment