2016.
režija:
Peter Berg
scenario:
Peter Berg, Matt Cook, Joshua Zetumer
uloge:
Mark Wahlberg, John Goodman, Kevin Bacon, J.K. Simmons, Jimmy O.
Yang, Michelle Monaghan, Themo Melikidze, Alex Wolff, Melissa Benoist
Ne
znam jeste li primetili trend da se skratilo vreme između nekog
događaja, najčešće tragedije, i filma po tom istom istinitom
događaju, vrlo često patriotski nadahnutog. Sam Peter Berg je
uradio tri takva filma, sva tri sa Markom Wahlbergom u glavnoj ulozi,
uzastopce, od patriotskog guslanja sa spoilerom u naslovu, Lone
Survivor, preko Deepwater Horizon do Patriots Day.
Poslednja dva su iz prošle godine. Kao i Eastwoodov Sully i
13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi Michaela Baya.
Jasno,
život nam se ubrzao, pa smo kondicionirani da informacije
procesiramo na taj način, a ne smemo ni odbaciti logiku filmskih
studija da što efikasnije profitiraju na našim osećanjima, ma
koliko nam ona delovala lešinarski. Međutim, skraćivanjem vremena
za refleksiju sužava se i prostor za filmsku obradu takvih događaja
koja varira od manje ili više otvorene propagande onoga što bi
trebalo biti naše mišljenje ili sentiment do relativno šture
faktografije i hronike bez nekog šireg, a kamo li kompletnog
socijalno-političkog konteksta u kojem se takve stvari događaju.
Patriots
Day, film naslovljen po prazniku u slavu početka Rata za
nezavisnost koji se u Bostonu obeležava, između ostalih stvari, i
čuvenim maratonom, igra na obe ove karte i u tome zna biti vrlo
efektan i efikasan često na inovativne načine. Kroz istinitu priču
nas vodi jedini fiktivni lik, policajac Tomy Saunders (Wahlberg),
zapravo kompozit više bostonskih policajaca, što nam omogućava
kakvu-takvu identifikaciju, a autorima smanjuje brigu oko inflacije
zapravo potrošnih likova. Druga dobra rediteljska odluka je mešanje
igranog materijala sa dokumentarnim, snimljenim kamerama na ulici. Ti
snimci su dobro umontirani, pa nam je jasno da se Berg potrudio da
pronađe prave glumce, promeni im lični opis i uputi ih kako treba.
S
tim u vezi, njegova potpisna koda na kraju sačinjena od fotografija,
snimaka i izjava stvarnih aktera više ne služi toliko za kurčenje,
pa je i malo nepotrebna u naglašavanju očitih emocija. Činjenica
stoji da je bombaški napad na bostonski maraton medijski dobro
propraćen događaj, da nije teško izvući podatke o počiniocima,
kao i sentimente preživelih i neposrednih svedoka tog događaja, pa
nam na tom planu Berg ne nudi ništa novo. Takođe, doku-drama koja
pokušava da priču sagleda iz što je moguće više uglova je
pristup koji ovde solidno radi svoj posao, što se jedino prekida
akcijom i eksplozijama koje reditelj jednostavno voli da radi, pa
neka mu. Čak i kad su preterane, to je na onaj filmski način.
Berg
se, međutim, iskazao u uvođenju likova u priču. Znamo da su neki
neizbežni, poput dvojice čečenske braće, narcisoidnog fanatika
Tamerlana (Melikidze) i manično-depresivnog Džohara Carnaeva
(Wolff) i Tamerlanove intrigantne žene, preobraćenice u Islam
Catherine (Benoist), te aktera na drugoj strani, policijskog komesara
(Goodman) i FBI agenta koji vodi istragu (Bacon). Ali naročito je
zgodan štos da su neki likovi sa nama od samog početka, kao recimo
kineski imigrant (Yang) ili šerif iz obližnjeg gradića (Simmons),
a da sa samim maratonom nisu imali veze, nego tek kasnije ulaze u
priču. Time se stvara napetost i kasniji “aha efekat” kada
otkrijemo njihovo mesto u poznatoj priči.
Naravno,
taj štos ima svoje naličje u smislu toga da likovi kada “završe
svoj posao”, a on je vrlo često herojski, patriotski ili makar
odgovoran, jednostavno nestanu iz daljeg toka filma i ne vidimo ih do
rekapitulacije. Glumci ih sa svoje strane igraju solidno, ne i
impozantno jer za to nemaju dovoljno prostora, već se vode po
relativno striktnim napucima koje im Berg daje na osnovu stvarnih
ličnosti i događaja.
Uz
povremenu sentimentalnost i igranje na kartu emocija, najveći
problem ovog inače solidnog filma je upravo nedostatak konteksta.
Jer kao što znamo dobro iz vesti, taj teroristički napad je imao
svoju psihološku, religijsko-fanatičnu, ali i političku pozadinu,
te je sastavni deo konteksta post-WTC Amerike i savremene digitalne
anarhije koja svojim delovanjem stvara šum i radikalizira podložne
elemente. Berg tu i tamo pokušava da ubaci poneki svoj komentar,
recimo portretirajući braću ili u trenutku kad policija dobije
nalog od FBI, a ovi verovatno od Domovinske Sigurnosti, da se
osumnjičenima ne čitaju prava prilikom privođenja. To je snažan
simbol, naročito u kontekstu Guantanama i uopšte zadržavanja
sumnivaca bez podizanja optužnice, i Berg pokušava da ga akcentira,
ali u nedostatku vremena kroz to samo protrči.
Patriots
Day je solidan film koliko se to može očekivati od nečega što
potpisuje relativno plitak autor Bergovog kalibra i većina njegovih
problema je plod ishitrenosti produkcije. Prosto, da je film snimljen
kasnije, sa većom distancom i bistrijim pogledom, verovatno bi bio i
bolji. Istini za volju, izgubio bi na aktuelnosti, ali nije baš uvek
ni sve u tome.
No comments:
Post a Comment