2015.
režija:
Benjamin Dickinson
scenario:
Benjamin Dickinson, Micah Bloomberg
uloge:
Benjamin Dickinson, Nora Zehetner, Alexia Rasmussen, Dan Gill, Reggie
Watts, Gavin McInnes, Paul Manza
Ono
što ume da iznervira kod filmova je to da je ideja često zlata
vredna, a da je izvedba loša ili u slučaju indie
SF-drame-komedije-satire Creative Control neujednačena i
varira od sjaja do očaja. Tema ovog filma čija je radnja smeštena
u ultra-hipsterski Brooklyn bliske budućnosti, možda kakvih desetak
godina od sad, je odnos između apsolutne i virtuelne realnosti u
svetu veoma nalik na današnji s tim da su informacione /
komunikacione tehnologije toliko uznapredovale i, ako je moguće, još
prisutnije u našem životu. I to je sjajna udica.
Naš
(anti-)junak je David (Dickinson), direktorčić nižeg do srednjeg
nivoa u marketinškoj firmi, stalno stresiran, pripit od viskija i
natabletiran produktom najvažnijeg klijenta, koji konačno dobija
priliku da napreduje kada mu šef (osnivač Vice magazina Gavin
McInnes) poveri kampanju za novi uređaj virtuelne realnosti spakovan
u hipsterske naočare. Sa kampanjom ide i testiranje istog, što je
Davidu idealna prilika da pobegne od stvarnog života i ne baš
najsrećnije veze sa svojom devojkom, eko-osveštenom i
anti-kapitalistički nabrijanom razmaženom instruktorkom joge iz
situirane familije Juliette (Zehetner) i da fantazira o “vrućim”
susretima sa Sophie (Rasmussen), serijski varanom devojkom svog
najboljeg prijatelja Wima (Gill). Koliko god mu muvanje u stvarnom
životu loše išlo usled šeprtljavosti, toliko mu u virtuelnom u
kojem on ima potpunu kontrolu ide sjajno. Ali šta se dešava kada se
ta dva sveta isprepliću i počnu da utiču toliko jedan na drugog da
je teško povući granicu?
Ključ
problema sa Creative Control leži u scenariju koji potpisuju
Dickinson (koji i sam ima pozadinu u marketingu) i tonac i mumblecore
scenarista Micah Bloomberg. Autori postavljaju važnu temu koju
pokušavaju da tretiraju kroz duhovitu alegoriju, ali više skreću
na teren komedije apsurda, što se posebno oseća u dijalozima.
Glavni štos, to da su likovi više isprazni avatari nego živa bića,
je uspeo jer je u skladu sa temom filma, ali Dickinson i Bloomberg
verovatno kupujući minutažu pokušavaju da sprdački poentiraju na
samim zicerima, poput ovisnosti, tehnologije, brooklynskog
hipsteraja, joge i sukoba između inačica Occupy pokreta i pouzdanih
korporativnih botova. Problem nije u tome da te stvari nisu legitimna
meta sprdnje u stvarnom i današnjem svetu, već njihova očitost i
tek ovlašna povezanost sa glavnom, zanimljivijom temom.
Drugi
problem je tretman te same virtuelne realnosti koju nam reditelj
prodaje kao nešto potpuno novo i revolucionarno, a ipak posve
zamislivo sa iskustvom života u sadašnjem vremenu. Ako je to portal
u svet fantazije, zašto ljudi ne bi zamišljali da su, recimo,
filmski super-heroji, diktatori sa neograničenom moći, vozači
Formule 1 ili milijarderi? Umesto toga imamo ono najočitije i
najbanalnije, seks, i to ne u nekoj perverznoj i fetišističkoj
varijanti, nego u onoj standardnoj jedan-na-jedan muško-ženskoj
koju se može prakticirati i u realnom svetu. Onda nije ni čudo da
je naš direktorčić prepustio kreativnu kontrolu oko kampanje
Reggieju Wattsu koji igra samog sebe dok on virtuelno ljubuje sa
curom svog buđavog ortaka.
Neujednačenost
se ogleda i na planu estetike. Iz dorađenog vizuelnog identiteta
sveta u kojem se film kreće i izbora klasike provučene kroz deblje
ili tanje filtere na sintisajzeru, jasno se vidi uticaj Kubricka, pre
svega A Clockwork Orange. Dickinson pokušava da ostvari
efekat te “style over substance” kinematografije koju neki zovu
ozbiljnom ili apsolutnom, i pojedina rešenja su tu na mestu, ma kako
bila tipska, recimo da je realnost crno-bela, a virtuelni likovi u
boji. Nevolja je, međutim, u tome što Dickinson nije Kubrick, pa
podbacuje na oba polja. Supstanca ostaje na nivou ideje sa tek
ovlašnom narativnom razradom, a ni stil nije toliko impozantan, što
Creative Control čini frustrirajućim iskustvom, filmom koji
ne dobacuje do svog potencijala.
No comments:
Post a Comment