2016.
scenario
i režija: Matthew Ross
uloge:
Michael Shannon, Imogen Poots, Michael Nyqvist, Emmanuelle Devos,
Justin Long, Rosanna Arquette
Frank
(Shannon) je kuvar koji još uvek radi po tuđim restoranima. Lola
(Poots) je friško završila školu za modne dizajnere, ali ima
nesreću da su u njenom gradu pojam mode štikle za striptizete i
kostimi Elvisa. Njih dvoje su u turbulentnoj vezi. Mesto radnje je,
pogađate, Las Vegas, ali Frank & Lola nije modernizacija
Leaving Las Vegas, priča o ljubavi i beznađu u prekarnim
uslovima, već psiho-seksualni neo noir u kojem pratimo igrice između
lakoničnog, stoički nastrojenog muškarca i femme fatale u vidu
temeljno sjebane devojke.
Priča
će nas vozikati od Las Vegasa do Pariza i nazad, jer je Pariz mesto
u kojem su naši protagonisti obitavali, svako svojim poslom, pre
nego što su se upoznali. Frank se tamo školovao u praksi, ali to
malo znači u svetu u kojem su ljudi “zaboravili da jedu, pa stalno
izvoljevaju neke salate bez glutena”. Lola je tamo živela sa
svojom hiper-seksualiziranom majkom (Arquette) i njenim ljubavnikom
(Nyqvist) i kasnije studirala, a iz tog perioda vuče određene
traume, stvarne ili izmišljene.
U
suštini, njihova veza je toksična i nema svetlu budućnost, ali je
Frank toliko ograničen svojim macho kodeksom da ne shvata odakle mu
preti opasnost, trenirajući stav prvo na Lolinom novom ljigavom šefu
(Long), a zatim planirajući osvetu ostarelom ljubavniku. Lola je
privlačna, ali sluti na nevolju. Ili je to možda dovoljno da bi
muškarci gubili glavu za njom? Ni ime nije izabrano slučajno, a ako
nam je promaklo – neko od jednokratnih epizodista će je nazvati
Lolitom, pa film možemo posmatrati u nekom kubrickovskom ključu,
naročito uz poveznice pojedinih pasaža sa Eyes Wide Shut.
Sad,
inicijalna priča je dovoljno intrigantna, a scenaristička razrada
je svakako pomalo amaterska, ali je nekadašnji novinar i veteran
kratkometražnih filmova Matthew Ross vispren makar toliko da se od
dve varijante odluči za sigurniju i koristi se klišeima i
trikovima, ma koliko oni oprobani bili. Obrata je malo previše i
izvijaju logiku do neprepoznatljivosti, ali makar čuvaju tempo i
podižu napetost, i to u sasvim zgodnom formatu od 87 minuta. Režija
je takođe solidna i proračunata, Ross se oslanja na atraktivnu
fotografiju, asocijativnu montažu i vrhunsku glumu kako glavnog
para, tako i nadahnutih epizodista. Nyqvist je zaista mračno
prisustvo, Long ljigav i šmokljav u isto vreme, Rosanna Arquette
izvlači maksimum iz jedne scene koliko ukupno ima.
Odlični
su i Michael Shannon kao čovek od malo reči, ali sa jasnim motivom
i Imogen Poots kao sjebana zavodnica. Čak uspevaju nekako da prođu
kao par, ne samo kontra svim očekivanjima glede tipologije likova
kakve obično igraju, već i uprkos izlizanosti romanse između
sredovečnih muškaraca i dvadesetak godina mlađih cura. Na tome ne
treba čestitati samo njima, glumci su, to im je posao, a oni su
svakako u tome dobri, već i reditelju koji je sa tim izborom
rizikovao i pogodio u centar.
Međutim,
problem koji obara ceo film i šalje ga u smeru interesantnog
promašaja su sami Frank i Lola, odnosno likovi. Ne samo da im fali
suvisle motivacije za takvo prkošenje logici, Ross se tu uvek može
izvući na nepisana pravila noira koja nisu uvek u skladu sa istom,
nego su nekako hladni, distantni i uvereni u to da su cool da ih je
teško kupiti svakog ponaosob, pa onda i njihov odnos. U suštini,
nije nas briga za njih, hoće li opstati ili će se usput spotaknuti.
O nekoj identifikaciji i navijanju ne treba ni trošiti reči.
Ross
se batrga i hvata psihoanalize sažvakane da svakom idiotu bude jasno
(eksplicitno) ili ostavlja praznine koje valja popuniti jedinim
mogućim učitavanjem tog istog (“implicitno”), sve se nadajući
da se film neće raspasti njemu u rukama, a nama pred očima. Slaba
vajda. Frank & Lola u svojoj emulaciji Kubricka pogađa
ono najslabije, pop-psihologiju i atmosferu koja ipak nije dovoljna
da zameni pripovedanje, a ne dostiže zanatsku ispoliranost i
inovativnost tog nivoa. Zapravo, šteta priče i šteta glumaca.
No comments:
Post a Comment