2016.
režija:
Kiyoshi Kurosawa
scenario:
Kiyoshi Kurosawa, Chihiro Ikeda (prema romanu Yutake Maekawe)
uloge:
Hidetoshi Nishijima, Yuko Takeuchi, Teruyuki Kagawa, Masahiro
Higashide, Haruna Kawaguchi, Ryoko Fujino
Društvo
ucepljuje strah od nepoznatog iz milion i jednog razloga, ali glavni
je to da su jedinke koje obitavaju u grupicama, uskoj lokalnoj
sredini i familijama predvidljivije i docilnije. I to važi bez
izuzetka za svako društvo. U anglofonom svetu postoji rimovana
mantra “stranger danger”, jer zlikovac nikad nije neko od naših,
nego slučajni prolaznik, retardirani nadničar ili onaj sumnjivi u
kišnom mantilu. E, pa, krivo, zlikovac je retko preplašeni imigrant
ili tip koji je došao na kvantaš da proda paprike, nego je to
upravo neko iz familije, komšiluka, s posla ili iz crkve, neko koga
poznajemo, kome verujemo, ko se čini ili potpuno normalnim ili makar
bezopasnim, neko ko se drži po strani ili po svaku cenu hoće da nam
se svidi. I to je jezivo. Creepy.
Tu
lekciju će na teži način naučiti bivši policijski profajler i
profesor kriminalističke psihologije Takakura (Nishijima). A
verovatno je imao prilike i ranije, ali je bio uveren u svoju
nepogrešivost. Nakon incidenta u policiji usled njegove loše
procene, Takakura je ranjen, pa nakon oporavka menja i karijeru i
mesto boravka. Sa ženom Yasuko (Takeuchi) se seli u predgrađe i
prihvata poziciju na univerzitetu.
Ali
čak i kad policajac izađe iz policije, neće policijski posao iz
policajca, pa će oberučke prihvatiti ponudu mlađeg bivšeg kolege
da se pozabavi slučajem od pre nekoliko godina kada je troje članova
jedne familije nestalo bez traga, a jedina preostala kćer, sada već
odrasla Saki (Kawaguchi) nema nikakva sećanja šta se dogodilo. I
dok se Takakura opsesira oko slučaja, njegova žena po svaku cenu
pokušava da se sprijatelji sa komšijom Nishinom (Kagawa) koji već
na prvi pogled deluje čudno. Drži se po strani, ali za to ima
opravdanje: brine se o bolesnoj ženi i o kćeri (Fujino) školske
dobi. Međutim, stvari postaju alarmantne kada se kćer poveri
Takakuri da Nishino nije njen otac... Kako to obično u trileru biva,
dve radnje će se naći negde...
Iako
vas naslov može navesti na krivi trag, Creepy nije horor, iako ima
horor-elemenata, naročito kada se u potpunosti otkrije Nishinov
psihološki profil. I u tom segmentu je Kurosawin film izuzetno
efektan jer nas pušta da uživamo u jezi i grozi, a ne seče nas
besmislenim “jump scare” momentima. Takođe, Nishino je sjajan
negativac, jedan od boljih i detaljnije urađenih u poslednje vreme,
a Teruyuki Kagawa ga igra sa guštom.
Nažalost,
baš kada počinje horor, tako se triler izmiče kontroli, postaje
prigodan, slučajan i rupičast, što u principu ne valja. Ali treba
razumeti Kurosawu (nema veze sa velikim Akirom), njegovu poetiku i
ambicije. On je možda samo na početku čisto žanrovski autor, da
bi najkasnije od The Cure (1997) spajao žanrovski i arthouse
izraz, ubacujući čak elemente festivalskih drama. I to često radi
posao i na tom planu se Creepy solidno drži.
Ključ
za razumevanje treba tražiti i u Kurosawinom filmu Tokyo Sonata
(2008) sa kojim deli tematsku preokupaciju razgradnje porodice i
zajednice. Dok je u prethodnom filmu u kojem upravo Kagawa igra
glavnu ulogu “pater familiasa” kriza porodice posledica krize
naširem društvenom nivou, ovde su razlozi potpuno interni. Kagawin
Nishino je porodični čovek, čak i na silu, malevolentni autoritet
i kao takav, dok je Takakura toliko opsednut sobom i svojim uspehom,
pa mu i rešenje beži isped nosa i ne primećuje patnju svoje skoro
pa utamničene žene.
Kada
ga provučemo kroz taj filter, Creepy je sasvim solidna fuzija
žanrovskog filma i ozbiljne, slojevite drame o potencijalno važnim
temama. I naslov ne laže, dovoljno je jeziv.
No comments:
Post a Comment