2016.
režija:
Matt Johnson
scenario:
Matt Johnson, Josh Boles
uloge:
Matt Johnson, Owen Williams, Josh Boles, Jared Raab, Andrew Apelle,
Krista Madison
Evo,
u relativno kratkom vremenskom razdoblju već drugi film na temu
lažiranja sletanja na Mesec (što i nije toliko čudno, znajući
rasprostranjenost raznih teorija zavere) , te već drugi mockumentary
film na temu problema u Houstonu, što je već nešto što se ne može
zanemariti. Za razliku od Houston, We Have a Problem Žige
Virca koji se zapravo bavi odnosom mita i pamćenja i na taj način
se poigrava sa našom percepcijom prošlosti, Operation Avalanche
je fokusiran na druge, tehničke i meta-filmske stvari.
Godina
je 1967. i Hladni rat je na vrhuncu. Ostalo je još samo dve godine u
toku kojih treba ispuniti obećanje pokojnog predsednika Kennedyja da
će se američka zastava pojaviti na Mesecu. Program kasni, modul za
spuštanje nije spreman, a da stvar bude gora, KGB gotovo ima krticu
u NASA-i, pa i Sovjeti znaju u kakvom su problemu Amerikanci, a pride
mogu da im pokradu i nešto tehnologije. Na snagu stupa operacija
Zipper, CIA-in plan da pošalje lažnu dokumentarnu filmsku ekipu
sačinjenu od svojih agenata nižeg nivoa kako bi, nesumnjivi zbog
svog štreberskog izgleda i sa dobrom maskom, makar pronašli krticu.
Međutim,
kada umesto toga otkriju probleme u tehnološki najnaprednijoj
ustanovi u zemlji, jedan od njih predlaže operaciju Lavina, odnosno
lažiranje sletanja na Mesec. Ono što počinje sa slow-motion
snimcima iz pustinje ubrzo postaje snimanje puno tehnikalija, u
kojem, a da to i ne zna, ulogu ima i Stanley Kubrick, odnosno njegova
tehnika projekcije i snimanja upotrebljena na 2001: A Space
Odyssey. Mislili ste da je “One small step for man, one giant
leap for the mankind” spontana izjava, a ne skriptirana? Ha ha.
Međutim, CIA ima i rezervni plan da ukloni sve one koji su u
operaciji učestvovali i sve one koji su za nju znali...
Sa
jedne strane, Operation Avalanche je čista genijalština.
Recimo ideja da se materijal snima digitalno, pa prebacije na film od
16 mm, pa opet nazad na digitalni format je apsolutno briljantna.
Zatim, ceo styling 60-ih bez retro-glamura i hippie varijante je
potpuno u skladu sa profilom likova – nižih agenata CIA-e. Pa i
finta sa Kubrickom genijalna jer ono verglanje o tome kako je on
snimio lažno sletanje prvo sjajno priprema, pa onda i izvrće na
nešto novo, neočekivano, a potpuno u skladu sa internom logikom.
Matt
Johnson i kompanija takođe zaslužuju pohvalu za drskost jer su
zapravo snimali u NASA-inim prostorijama bez dozvole, odnosno sa
lažnom dozvolom za snimanje edukativnog dokumentarca. Ne samo da su
sa tim uspešno lažirali 60-te, već je film dobio još jedan
meta-nivo u činjenici da snimatelji lažnog dokumentarca igraju
snimatelje lažnog dokumentarca.
Ali
smo zato na nekim drugim mestima u ozbiljnom problemu sa filmom.
Ideja o zaveri u zaveri unutar zavere je dobra, ali je njena izvedba
loša. Scenario nema strukturu i deluje kao da je ad hoc slagan, što
ostavlja poveće rupe.To se naročito oseća prema kraju kada ta
zavera koja se direktno tiče naših junaka nikako da “ukači”,
bez obzira na jedne od najboljih scena jurnjave automobillima u
poslednje vreme. A ni lažirano sletanje na Mesec ne dolazi na dnevni
red negde do 40 % filma.
Još
više su zabrinjavajući drugi detalji koji samim svojim postojanjem
ruše one briljantno osmišljene. Recimo, zašto imamo found footage
snimak zakopavanja materijala koji će biti naš found footage
“dokumentarac”? Kako je to uopšte moguće? I nisu li posteri
kultnih art-filmova iz 60-ih polepljeni po prostoriji u kojoj je
smeštena ekipa dokumentarca malo suviše “on the nose”? Iskreno
sumnjam da bi filmaši tako nešto nosili sa sobom i lepili za
inspiraciju na terenu.
U
konačnici, Operation Avalanche može biti solidna zabava i
prava je poslastica za zaluđenike za filmskom tehnikom. Međutim, sa
nedorađenom pričom i nespretnom pripovedačkom tehnikom, teško da
može biti ne znam kako dobar film. Opet, ušvercati se u instituciju
poput NASA-e je podvig koji zaslužuje aplauz, mada, budimo iskreni,
i nešto slično tome smo već videli u Escape from Tomorrow
koji je potpuno gerilski snimljen u Disneylandu.
No comments:
Post a Comment