kritika originalno objavljena na Monitoru
2016.
scenario
i režija: Kelly Fremon Craig
uloge:
Hailee Steinfeld, Haley Lou Richardson, Blake Jenner, Woody
Harrelson, Kyra Sedgwick, Hayden Szeto, Alexander Calvert
Nepažljivom
oku i uhu će možda takav detalj promaći, ali scena u kojoj se naša
protagonistkinja, ružnjikava, sociofobna i zbog svoje
neprilagođenosti ekstremno nadrkana tinejdžerka Nadine (Steinfeld)
upoznaje uživo sa svojom simpatijom, zločestim dečkom Nickom
(Calvert) propraćena je pesmom Spandau Balleta, koja je potpuno
izvan savremenog konteksta filma. To je nedvosmislena posveta filmu
Sixteen Candles Johna Hughesa i njegovom delu na polju teen
drama sa komičnim tonovima uopšte. The Edge of Seventeen,
rediteljski prvenac Kelly Fremon Craig, zapravo je “update” te
Hughesove gorko-slatke formule za vreme sadašnje, obeleženo brzom i
šturom komunikacijom, površnim odnosima, egocentrizmom, osećajem
neuspeha, solipsizmom i samosažaljenjem.
Jer
je Nadine, osoba koja ima jednu jedinu prijateljicu, tek nešto bolje
prilagođenu Kristu (Richardson), koja se oblači kao cirkus iz
namere ili nemara, koja sluša staru muziku i gleda stare filmove,
čvrsto uverena da se ne snalazi u svom vremenu i da bi se u nekom
drugom, prošlom, snašla bolje. Što je greška verovatno usled
verovanja u formule iz tih istih filmova i muzike po kojem se ružno
pače tek tako pretvori u labuda kada samo od sebe shvati kako neke
stvari stoje. Nadine zapravo veruje u “hughesovski” kraj, a da ne
mora učiniti ništa po tom pitanju, i pritom ne shvata da su svi
pritisnuti nekom svojom mukom, te da njena spada u klasičnu
tipologiju tinejdžerskog “angsta” nastalog usled previše
mozganja oko tako ličnih, a tako banalnih problema.
U
kratkom flashbacku sa njom kao naratorkom ćemo shvatiti da ona ima i
više nego solidne razloge da se oseća odbačenom i osuđenom na
propast. Prvo, tu je majčino (Sedgwick) temeljno nerazumevanje ili
prosto pomanjkanje strpljenja za gluposti koje Nadine izvodi još od
detinjstva. Zatim, imamo rivalstvo između nje i godinu dana starijeg
brata Dariana (Jenner) koji je “rođeni pobednik”, zlatni dečko
i popularan u školi. Onda pubertetske nesigurnosti i smrt oca koji
je jedini mogao da je uteši i oraspoloži. Na kraju, tu je Kristina
“izdaja”, odnosno petljanje sa Darianom, od svih.
Nadine
nezainteresovanom profesoru istorije (Harrelson) izlaže da želi da
se ubije i debatira način da to prođe najbrže i nabezbolnije. On
je hladno otkačinje izmišljanjem svoje oproštajne poruke koja
uključuje užasno odevenu curu koja ga gnjavi za vreme pauze za
ručak. Sarkazam, svakako. Neosetljivost, verovatno ne, svakako ne
više od onoga što ispoljava Nadine. Profesorov odgovor je temeljen
na iskustvu: “pas koji laje ne ujeda”, probleme koje ima Nadine
se prevazilaze, ni najgluplja ćurka se ne bi zbog toga ubila, a
Nadine nije glupava, pa će posle sarkastičnog komentara odskočiti,
odgovoriti i nastaviti da živi, pa makar u inat celom svetu.
Uostalom, kako kaže njena majka, svima je život sranje, samo se
drugi foliraju bolje.
Rešenje
možda čeka iza ugla, možda u vidu do ušiju zaljubljenog drugara
iz razreda, Erwina (Szeto), jednako čudnog i štreberastog, koji se
nalazi u sličnoj nepopularnoj poziciji, samo to bolje prihvata.
Samo, kada bi Nadine to znala, tako opsednuta svojom mizerijom...
Tinejdžerska
opsednutost samima sobom i njihova anksioznost nije ništa novo i u
suštini se čak i pojavno vrlo malo menja kroz vreme. Kelly Fremon
Craig to dobro zna, pa izbegava da imenuje gradić / predgrađe u
kojem se radnja odvija i na taj način pokušava da priču učini
univerzalnom. Problem je što na tom nivou nema baš šta da kaže,
“update” glede cinizma, prezaposlenosti i većeg oslanjanja na
tehnologiju je u defanzivi pred klišeima iz domena žanra
tinejdžerskog filma obogaćenim sa desetak godina starim indie
filmovima poput Juno.
Istini
za volju, Darianova transformacija ima smisla, ali je do nje on u
suštini dosadan lik, kao uostalom i Krista, pa je ceo okidač za
priču klimav. A sama Nadine bi, da je sa iskrenošću i žarom ne
igra jedna od najboljih dolazećih glumica Hailee Steinfeld (za koju
je jasno da nije neka poružnjena prestarela hollywoodska princeza,
nego da zaista razume problematiku), bila u suštini iritantan lik
prema kojem je teško osetiti empatiju budući da je uglavnom sama
kriva što tera ljude od sebe. Čak je i zločesti dečko zapravo
dosadan, dok Erwinova nespretnost unosi malo živosti i spontanosti,
doduše ne dovoljno da bi se ceo film na tome vozio.
Kelly
Fremon Craig, međutim, ima jednu zlata vrednu ideju kako podići
materijal na novi nivo. Dok bi većina autora taj tinejdžerski svet
potpuno očistila od odraslih ili bi makar njihovo prisustvo u
funkciji roditelja ili profesora svela na najmanju moguću meru, ona
čini upravo suprotno: koristi ih kao sidro realnosti i od njih pravi
nijansirane, slojevite i zapravo zanimljive likove. Tako Kyra
Sedgwick briljira kao (pre)zaposlena majka koja ni sama nije još
uvek ožalila muža i pohvatala sve konce svog života, pa nema
vremena da se bavi klinačkim pizdarijama, a Woody Harrelson, i inače
zabavan i versatilan glumac, kao profesor koji od nezainteresovanog
odlazi ka opservantnom i na kraju zapravo empatičnom.
Tek
u zajedničkim scenama sa njima Nadine kao lik i Hailee Steinfeld kao
glumica uspevaju da dostignu svoj potencijal. Tek tu se vidi razlika
u perspektivama koje boje mladost ili iskustvo, “hoću” ili
“moram”, te različita ograničenja koja sa pozicijom idu. Upravo
se na tom polju The Edge of Seventeen izdiže iznad nivoa
prosečnog ili možda solidnog i kreće ka nečemu novom i svežem.
Nije revolucionaran, ali je svakako vredan pažnje, posebno za
ljubitelje filmova o odrastanju.
No comments:
Post a Comment