2016.
režija:
Adam Smith
scenario:
Alastair Siddons
uloge:
Michael Fassbender, Brendan Gleeson, Lyndsay Marshall, Rory Kinnear,
Killian Scott, Sean Harris
Kao
i njegov protagonist svojoj ženi, tako je i celi film maher kada su
u pitanju obećanja. Zamislite samo, dva trenutno najveća irska
glumca u ulozi posvađanih oca i sina u okruženju naselja sa
prikolicama i sa kriminalom kao sredstvom privređivanja. Sin Chad
(Fassbender) bi se sa ženom (Marshall) i dvoje dece odselio na neku
stalniju adresu, iako je duboko u sebi svestan da kao takav, nepismen
i neobrazovan, zapravo ne poseduje veštine koje bi mu osigurale
pošten život, a otac Colby Cutler (Gleeson) po svaku cenu želi da
očuva status quo jer je on gazda, otac, šef klana, majstor
bezobrazluka, a ponekad čak i samoprozvani sveštenik koji slučajno
ili namerno iskrivljuje Bibliju kako bi bio u pravu.
Potencijal
se vidi već u prvoj sceni u kojoj Chadov vidno maloletni sin Tyson
vozi ekipu odraslih zgubidana sedeći u očevom krilu po livadi
jureći zeca, valjda da ga pregazi. Ekipa vrišti, klinac se
zabavlja, otac još i više strašeći ih i odatle se da iščitati
da je to verovatno ne samo jedina zabava za te ljude, već i jedina
veština koju će dečak naučiti od oca. Međutim, neće nam dugo
trebati da otkrijemo kako je ta scena sama sebi cilj i kako je film,
kao i takav vid zabave, bespoentno glavinjanje.
Scenario
autora dokumentarnih filmova i jednog od producenata Alastaira
Siddonsa toliko meandrira da je centralni zaplet koji tematizira
Chadov sukob sa ocem i njegove slabo promišljene i potkrepljene
želje za normalnim zapravo mlak, dok je druga priča koja prati
kriminalne aktivnosti Chada i kompanije konfuzna do granice
slučajnosti. Ne znamo koga i zašto pljačkaju, to možda, ali samo
možda zna Colby, te kakvu izjavu i sa kojim ciljem daju ludačkim
vožnjama i zezanjem policije. Vožnje su doduše atraktivno
koncipirane i jednako tako snimljene, ali je generalni utisak da
služe da u pravo vreme razmrdaju film i dignu dinamiku kada priča
ide predvidljivim tokom ili čak ne vodi nikamo.
Takođe,
socijalna komponenta anglo-irskih nomada koji žive u prikolicama na
margini britanskog društva ni u jednom trenutku ne ide u dubinu
dalje od očekivanog i već viđenog. Iako se celi film kreće u tom
miljeu, nikada ne odlazi dalje od onoga što smo videli u Snatchu
godinama ranije, ni na personalnom nivou Chadovog unutarnjeg
konflikta, ni u nekom širem aspektu, a “payoff” je toliko
očekivan da je prosto nedovoljan. Primera radi, lokalni ludak kojeg
igra Sean Harris nema skoro nikakvu ulogu u zapletu, osim da ponekad
postane tačka sukoba između Chada i Colbyja, a ostatak naselja ima
i još manje prostora od toga.
Neki
verziraniji reditelj od Adama Smitha bi možda pronašao još nešto
u scenariju, nekakvu simboliku ili skriveno značenje, preradio ga i
na tome insistirao. Smith, međutim, brine isključivo da se scenario
ne raspadne, a da nas dešavanja na ekranu drže zabavljenim taman
toliko da ne primetimo da je tačka pucanja blizu. Naravno, jednom
kada je film gotov, upitaćemo se šta smo zapravo gledali, ali tada
je već kasno.
Jednu
stvar, međutim, reditelj radi kako treba: dvojicu glumaca pušta u
sukob i ostavlja im prostora da to izvedu prema vlastitom nahođenju.
I to je dobra odluka. Fassbender i Gleeson su obojica jaki glumci i
zaista uživaju u “oštrenju rogova”. Zbog njih dvojice i
njihovih zajedničkih scena se i isplati film koji nije nikada
dosadan, ali odaje utisak nedovršenosti od koncepta do realizacije.
No comments:
Post a Comment