2016.
scenario
i režija: Anna Biller
uloge:
Samantha Robinson, Gian Keys, Laura Waddell, Jeffrey Vincent Parise,
Jared Sanford, Robert Seeley, Jennifer Ingrum
Ženska
jednakost ili superiornost je cilj, a feminizam je borba, odnosno put
do tog cilja. Jako pojednostavljeno rečeno, ali neka bude tako.
Materijala na tu temu ne manjka, od biografskih i istorijskih drama,
preko brošura, pamfleta i izjava, pa do modernih studija skrivene
nejednakosti, njenih uzroka i posledica. Sve vreme, naravno, govorim
o filmskoj umetnosti. Probajmo to obrnuti, ali ne preko šovinizma
kao očite, ali ne baš pametne kontre koja je, doduše, iščezla u
svom nepatvorenom obliku, ali se sačuvala u onom kriptičnom.
Uzmimo, dakle, feminizam i njegove metode, pa čak i radikalnu ideju
o ženskoj nadmoći i upregnimo ga ka cilju koji se nalazi na drugom
polu spektra. I dobićemo The Love Witch, sadržajno i stilski
izuzetno zanimljiv film čiji scenario, režiju, produkciju, montažu,
scenu i kostim potpisuje Anna Biller.
Naslovna
junakinja Elaine (igra je aristokratski prelepa Samantha Robinson) je
nekada u prošlosti bila ostavljena, što pripisuje svojem
nekadašnjem izgledu i manirima, pa je rešila da započne novi život
sa novim prioritetima. Kao već “diplomirana” veštica, ona ne
želi zavladati svetom ili makar samo muškarcima (što joj i ne bi
bilo teško, imajući u vidu njenu figuru), već čeka famoznog
princa na belom konju kojeg će usrećiti kako najbolje zna i ume:
svojom uređenošću, uređenošću prostora, kuhinjom, striptizom pa
i seksom. Ali nije zgoreg i potencijalnu žrtvu pomalo napiti
ljubavnim napitkom. Sve osim poslednjeg dela će zdušno ispričati
svojoj novoj stanodavki (Waddell) i to, gle čuda, pre nego što njen
muž uđe u žensku viktorijansku čajdžinicu gde njih dve
razgovaraju. Jadnik i ne sluti koliko može da se uplete...
Začkoljica
je, međutim, u tome što muškarac mora biti onaj pravi, a ne neki
pizdun koji će se “navući od jednog fiksa”, pa onda cmoljiti i
plakati za još sve dok ne padne u depresiju i crkne. Depresije i
crkavanja će našu vešticu dovesti pod lupu policije i naročito
detektiva (Keys), komično četvrtaste vilice koja ide uz ne tako
komičnu nedotupavnost i ničim opravdani frajerski stav. Možda je
on baš onaj pravi...
Naravno,
glavni zaplet će se preplitati sa pozadinskim u kojem upoznajemo
kult čiji je Elaine član, a tim kultom, gle čuda, upravlja
muškarac (Sanford) verovatno sa zadnjim namerama. Poruka je prilično
jasna: kada je reč o jednakosti i borbi za istu, stvari nisu
crno-bele i nije lako odmah razlučiti pristalice i protivnike. Siva
zona između, taj neki feminizam pod muškom kontrolom i ženskom
auto-cenzurom, retko je predmet filmova, a zapažanja Anne Biller
usled mentalne gimnastike oko postavke priče su ingeniozna,
pronicljiva i sveža.
Zaplet
i ideje kojima se Anna Biller u filmu bavi svoju punu snagu dobijaju
tek kada ih se amplificira stilom koji evocira period
kontra-kulturnih filmova iz druge polovine 60-ih, sa sve namernim
greškama u kontinuitetu i šlampavom pozadinskom projekcijom.
Žanrovski, tu ima i melodrame i horora i komedije i fantazije
(uostalom Elaine je muška fantazija, toliko je nestvarna), i trilera
i trasha i okultizma i aktivizma i burleske i lake erotike, dakle
svega čudnog i kultnog, od Rogera Cormana do Russa Meyera. Sve to je
snimljeno u paleti živih, visoko saturiranih boja i raskadrirano na
statične ili blago pomične kadrove koji se ritmično smenjuju.
Da
godina proizvodnje nije navedena u naslovu i da autorica ne ostavlja
namerno neke štrčeće detalje sadašnjeg vremena (recimo savremene
automobile) u drugim-trećim planovima kadrova u eksterijeru, The
Love Witch bi mogao proći kao jedna od onih izgubljenih pa
pronađenih filmskih relikvija. Ovako više deluje kao elaborirani
fetiš na tragu “50’s household” u koji su likovi nekako
usisani. To u suštini ne treba da čudi imajući u vidu da je tokom
cele svoje stvaralačke karijere kao kompletna autorica (ili nešto
najbliže tome u današnjoj kinematografiji) Anna Biller imala
fiksaciju upravo na period. Njen dugometražni prvenac Viva
(2007) svojom se tematikom otkrivanja boemije, slobodne ljubavi i
svingeraja u vreme vrhunca hippie pokreta još više slaže sa
stilom, ali The Love Witch stavom podiže uloge. Filmu se može
zameriti da je za nijansu predug i da neke od scena ne udaraju
onoliko jako koliko bi morale, ali radi se tu o jednom vrlo
smišljenom i dorađenom umetničkom delu.
No comments:
Post a Comment