2013.
režija: Baltasar Kormakur
scenario: Blake Masters (po stripu Stevena Granta)
uloge: Mark Wahlberg, Denzel Washington, Paula Patton, Bill
Paxton, James Marsden, Edward James Olmos
Već na plakatu je jasan cilj sa kojem je sniman 2 Guns. Vidimo dva frajera (crno-bela
kombinacija, kao u stara dobra vremena), kako stoje okrenuti leđima jedan
drugom sa isukanim pištoljima dok oko njih lova pada kao kiša. Kada shvatimo da
je film snimljen po stripu, možemo ga upotrebiti kao poslednji u nizu dokaza da
je Hollywood otišao u kiselinu i da njihove glavešine nemaju elementarno petlje
da snime hitičan film koji prethodno nema svoju fan-bazu, ma koliko ta baza
bila malobrojna. Ipak, 2 Guns služi
svojoj svrsi: lagan je za gledanje, zabavan je i podseća nas na akcione
komedije od pre dvadesetak godina.
Bobby (Washington) i Stig (Wahlberg) sede u klasičnom
američkom restorančiću preko puta banke i prave diverziju ne bi li opljačkali
banku. Nadaju se ulovu od 3 miliona dolara koji pripadaju meksičkom mafijaškom
gazdi Papi Grecu (Olmos), međutim završe sa preko 40 miliona. E, sad, Bobby je
DEA agent na tajnom zadatku, a Stig je mornarički obaveštajac takođe na tajnom
zadatku i nijedan od njih dvojice ne zna pravi identitet drugog. Ni njihovi
nadređeni, agentica Deb (Patton) i oficir Quince (Marsden) ne znaju za planove
druge agencije, niti su spremni da zaštite svoje podređene. A kada se ispostavi
da novac zapravo u banci drži CIA, da je novac skupljen od reketa koji plaćaju
mafijaši i da služi za finansiranje tajnih operacija, i kada se pojavi sirovi i
surovi Earl (Paxton), šef te CIA-ine ćelije sa nastupom sadističkog seljobera,
počinje opšta jurnjava u kojoj svako igra dvostruku, trostruku ili
četvorostruku igru, svi su spremni da prevare svakoga, a na naše junake je
otvorena sezona lova. Spektakularna akcija se meša sa očekivanim forama,
verbalnim ping-pongom, nešto malo CGI-ja i puno kaskaderskih trikova. I imamo
odličnu filmsku limunadu za odmaranje mozga poput Lethal Weapon serijala.
Stvar je u tome što 2
Guns savršeno korespondira sa današnjim vremenom i za potporne tačke svog
zapleta koristi ono o čemu se nekad nagađalo, a danas je poznato: haos u okviru
američke obaveštajno-sigurnosne zajednice, u kojem jedna služba više čuva
podatke od druge nego od konvencionalnog neprijatelja. Sa jedne strane, dobro
je što se taj odnos snaga ne koristi samo za malo ziheraškog humora, mada ima i
toga, ali sa druge strane je loše što domet korištenja tog materijala ograničen
samo na zaplet. Scenarista i reditelj, a verovatno i veliki studio iza njih,
propuštaju priliku da od tog šizofrenog odnosa naprave poentu filma. To ne
treba da čudi, ipak je ovo akciona komedija, a ne politički triler, ali malo
hrabrosti i političke provokacije ne bi bilo na odmet.
Kada smo se već dotakli humora, film ima svoje briljantne
ili manje briljantne momente. Bolje fore imaju nešto političkog naboja, recimo
kada se Bobby i Stig raspravljaju odakle Stigu vojnička puška. Stig kaže da ju
je kupio na akciji u supermarketu, što je jasna aluzija na američku politiku
kontrole oružja. Druga sjajna fora je kada Bobbija u pustinji presretnu dve
naoružane seljačine i kažu da proveravaju da li je slučajno musliman, što se
odnosi na kolektivnu paranoju u post-9/11 Americi. Treća sjajna fora je kad ih
mafijaš natera da pređu meksičko-američku granicu ilegalno, onako kako to
Meksikanci rade. Osim u trećem slučaju, autorski tim propušta priliku da od tih
fora napravi malo više poente. Nije loše ni to što crnci nisu na tapetu za
očekivani blago rasistički humor, a malo gnjavi što su na tapetu Meksikanci,
kao lenštine i muljatori opsednuti kurčevima i mudima. Problem sa tim štosevima
je što su malo previše korišćeni, pa su sada stari vicevi. Opet, pun sam
razumevanja, u žanrovskom filmu ovog tipa treba sa nečim popuniti kvotu
komedije, a preterano elaboriran humor se tu ne bi uklapao.
Glumački, stvari stoje dobro i više od toga. Wahlberg i
Washington imaju nešto te drugarske akcione komične hemije, i prilično klasične
replike u scenariju im pomažu u tome. Kada se ta hemija istroši, obojica su
profesionalci koji igraju relativno jednostavne likove, pa mogu da fingiraju
hemiju bez previše improvizacije. Epizodisti su koloritni i na solidnom nivou.
James Marsden istupa kao preterano ambiciozni vojno-špijunski mastiljar, Olmos
kao meksički krimi patron, Bill Paxton kao Earl malo previše polaže na redneck
notu, ali valjda i lik takav. U stanju sam da oprostim i to što pokušava da
istu foru sa „Russian Rou-lette“ proda dva puta. Paula Patton je glumački
najslabija karika, i već sam zamišljao neku drugu glumicu u toj ulozi, ali ona
filmu doprinosi sa solidnom količinom golotinje, a izgleda dobro.
Reditelj Baltasar Kormakur kod kuće na Islandu važi za
relativno bitnog autora sa raznorodnom filmografijom, 101 Reykjavik (2000) je bio ogroman festivalski hit, a sa The Deep (2012) mu je zamalo izmakla
nominacija za Oscara. U Hollywoodu je najpoznatiji kao reditelj žanrovskih
filmova, pre svega trilera i akcija od kojih je poslednji Contraband (2012) zaradio solidnu količinu novca, iako je u pitanju
generički akcioni film. Za sledeću godinu se očekuje njegov avanturistički film
Everest.
2 Guns ima sve
kvalitete zanimljive akcione komedije. Bezobrazan je koliko treba da bi bio
zabavan, iako mu nedostaje hrabrosti da ide do kraja. Ipak, prozaičan zaplet
maničnog tempa je nadomešćen komedijaškim ping-pongom i spektakularnošću starog
tipa. Ako bih sve sumirao u jednoj sintagmi, to bi bilo over the top. Film ima
moju preporuku svima za opuštanje, a ljubiteljima akcionih i krimi komedija za
uživanje. A ako vas zanima da li je ekipa iza filma zaradila brdo love, odgovor
je da. Duplirali su nimalo naivan budžet od 60 i kusur miliona dolara. Svaka
čast za ovakav, u suštini retro film.
No comments:
Post a Comment