6.11.13

Drug War / Du zhan

2012.
režija: Johnnie To
scenario: Wai Ka-Fai, Ryker Chan, Xi Yu, Yau Na-Hoi
uloge: Sun Honglei, Crystal Huang, Louis Koo, Suet Lam

Prve filmske asocijacije na Hong Kong su akcioni i borilački filmovi, Bruce Lee i Jackie Chan. Sa padom kreativnosti u američkoj filmskoj industriji, autori su se okrenuli preradama stranih filmova, evropskih i azijskih, i Hong Kong tu zauzima posebno mesto, pre svega zbog Scorsesea i njegovog filma The Departed. Znači, u Hong Kongu se radi sasvim pristojni gangsterski trileri.
Drug War je pravi gangsterski dragulj, iako se u prvo vreme čini da je u pitanju tipičan pandurski proceduralni triler. Veteran hongkonškog trilera Johnnie To polako podgreva atmosferu, napetost raste iz scene u scenu, očekuje se pokolj na kraju i ljubitelji gangsteraja neće biti iznenađeni. Pored toga, videćemo i nekoliko komičnih momenata, nekoliko brutalnih pucnjava i nekoliko epskih baletskih tuča, što je već standardni folklor modernih azijskih akcionih trilera.
Dakle, centralna tema je nadmudrivanje visoko rangiranih policajaca i gangstera. Sve počinje sa jednom pandurskom akcijom u kojoj momci u plavom uhapse pun autobus narko-mula (ljudi koji švercuju drogu u svojim telesnim šupljinama), dok se na drugom kraju grada vidno drogirani vozač zaleti u restoran. Policiji ne treba previše vremena da vozača identifikuje kao gangstera srednjeg nivoa Timmija (Koo), vlasnika fabrike sintetičke droge, i iskusni policajci kapetan Zhang (Sun) i njegova partnerka (Haung) mu ponude deal: on će im „isporučiti“ vođu lokalnog kartela, a oni će suspendovati njegovu smrtnu kaznu. Sumnjivo je koliko se Timmy grčevito hvata za dogovor na početku, vidi se da ima druge planove, poznato je da je sklon bežanju i izdaji, ali policija trenutno ne razmišlja o tome, pletući mrežu intrige oko narko-magnata. A kada otkriju da im Timmy radi iza leđa, a da magnat nije usamljen, nego da je okružen takvim ili većim igračima, na redu je pokolj...
Film ima nekoliko generičkih rešenja: mule i kriminalci nižeg nivoa su komični do nivoa uvredljivosti (dvojica drogiranih u kamionu) ili eksploatacije (familija gluvonemih kriminalaca koji kontrolišu jedno skladište). Baletske tuče su isto već viđene i utisak je da bi Drug War odavao ozbiljniji utisak bez njih. Druga rešenja su inovativna, kao kada kapetan igra ulogu dvojice gangstera koji se ne poznaju, pozirajući kao jedan pred drugim. Timmijeva izdaja je takođe lepo tempirana.
Film citira prave stvari na pravim mestima: obračun na kraju priziva u sećanje Peckinpaha i Wild Bunch, policijske akcije liče na realniju i upeglaniju varijantu iz akcionih filmova od pre 20-ak godina. Ipak, najviše upada u oči Jean-Pierre Melville i njegovo remek-delo Un Flic (1972), odličan egzistencijalistički triler. Atmosfera u Drug War je napeta, ali svi igrači pokušavaju da ostanu klinički hladni, dok podižu uloge i blefiraju koliko god mogu. Wild Bunch pucnjava na kraju filma je jedino logično rešenje, jer nema nazad. Sa druge strane, i policajci i kriminalci ispod velikih šefova su prilično zamenjivi šrafovi u mašineriji i oni su toga jako svesni.
Vizuelni identitet je u redu, filtriran po pravilima žanra i podvučen pozadinskom muzikom. Gluma je za pohvalu, glumci izvlače maksimum iz svojih likova koji su prilično tipski, ali imaju po nekoliko vrhunskih momenata. Scena undercover kapetana koji mora da povuče crtu da bi zadobio poverenje gangsterskog šefa zvuči kao tipska već viđena priča, ali fokus je negde drugde. Tek kada gangster ode, kapetan može da skine masku i pokaže da mu je fizički loše, jer je ušmrkao droge „za konja ubiti“, a on sam nije naviknut.

Malo šta u ovom filmu je slučajno. Scenario je neverovatno precizan, što je čudo za nešto što piše četvoro ljudi, režija precizna i rutinerska, ali povremeno intuitivna i inovativna, kada okvir to zahteva. Tempo filma je za svaku pohvalu, napet je od početka do kraja, a furiozan kada počne pucnjava. Uostalom, likovi filma nisu toliko karakteri, koliko su tipovi, drama u filmu nije njihova lična, nego je osnovna nit sukob između ljudi sličnih osobina i sličnog načina razmišljanja, na različitim stranama zakona. Drug War je jak film od početka, ali kraj ga čini sjajnim.