8.11.13

Europa Report

2013.
režija: Sebastian Cordero
scenario: Philip Gelatt
uloge: Esbeth Dadvidtz, Anamaria Marinca, Christian Camargo, Michael Nyqvist, Daniel Wu, Karolina Wydra, Sharlto Copley, Dan Fogler, Isiah Whitlock Jr

Da se razumemo, nisam nikakav fan found footage filmova. Da, bili su nešto novo kada su se pojavili pre više od 30 godina (Cannibal Holocaust, 1980), istina je da su od tada evoluirali, ali fora sa jednim te istim šokom može se ponoviti samo određeni broj puta. Mehanika found footage filmova je slična: postoji nekakva kamera, bilo da neko od likova nešto snima iz ruke, bilo da je stacionarna kamera za neku vrstu praćenja ili prismotre i onda nešto uvrnuto, ludo, natprirodno, pobije ili na smrt istraumira naše likove. Po toj mehanici rade serijali The Blair Witch Project i Paranormal Activity, najpoznatiji primeri found footage kinematografije. Dodajmo tome i namerno amatersku estetiku, krkljav ton i mutnjikavu sliku nalik na VHS ili amatersku digitalnu kameru, da bi se, kao, dobilo na autentičnosti.
Europa Report je takav film, sa razlikom da je slika uglavnom čista (ipak su u pitanju kamere na svemirskom brodu). Ekipa od šest astronauta gubi svoje živote na misiji u nepoznato koja može pokrenuti nova i nova naučna otkrića. U pitanju su vrhunski astronauti iz različitih država, misija je privatna i ambiciozna, cilj je spustiti se na Evropu, Jupiterov satelit i pokupiti uzorke ispod leda. Premisa je da gde ima vode, ima i života, makar jednostavnog, mada je teorija sa Evropom malo nategnuta.
Naime, prihvaćeno znanje je da je Jupiter smeđi patuljak, vrsta verovatno ugašene zvezde i da je počeo da se ponaša kao planeta nakon što je potrošio svoje gorivo. Njegovi sateliti su bivše planete koje i dalje orbitiraju oko njega. Evropa je, ako ne najveći, onda barem najpoznatiji satelit, na nekim snimcima je utvrđeno da je okovan ledom (pitanje je da li je to baš led, voda u čvrstom stanju), ali ispod se nalazi kora.
Priča tu, sa naučne tačke gledišta, počinje da se gubi. Naime, uslovi tako daleko od Sunca nisu baš povoljni za život bilo kog tipa, hladno je, skoro je nemoguće zamisliti postojanje fluida na tako niskim temperaturama, a ni radijacija nije nimalo naivan problem.
Što se autentičnosti tiče, neke od procedura na brodu tokom putovanja su prikazane koliko-toliko uverljivo (makar nama koji nikada nismo leteli u kosmos, pa sve što znamo videli smo na vestima ili u dokumentarnim emisijama, ostavljam mogućnost da bi astronauti imali šta da zamere). Posveta Kubrickovoj 2001: A Space Odyssey, kada posle ulaska u bestežinsko stanje astronauti začuju Straussov valcer je lep detalj. Kosmos je prikazan kao negostoljubivo mesto gde držanje do procedure spasava živote, što je u skladu sa našim laičkim znanjem, bez želje da nam se pričaju bajke.
Problem nastaje što likovi „in character“ toga nisu baš svesni, pa pokušavaju da izvedu svemirsku kaubojštinu. Prvi astronaut gine, odnosno biva ostavljen u bestežinskom stanju kada Sunčeva oluja ošteti komunikacijski panel, pa dvojica astronauta pokušavaju da ga poprave u bestežinskom stanju. To je, naravno, loša odluka i mlađi inženjer će dobiti nešto toksične materije na odelu, te neće moći da se vrati u kabinu. Razumna odluka bi bila prekinuti misiju i vratiti se nazad, ali ekipa nastavlja dalje. Drugi član posade gine zbog šetnje po Evropi koja nije bila predviđena protokolom, ali je „vitalna“ za misiju. Okeanografkinja Katya propada kroz tanak led (pomalo cartoonish) prikupljajući uzorke, i već znajući da na Evropi postoji makar primitivni oblik života. Još dvoje će propasti kroz led do kraja filma. Kapetan Xu će nastradati prilikom neuspelog poletanja i pada letilice. Poslednja će ostati kopilotkinja Dasque koja će napraviti završni unos nakon popravke komunikacijskog panela, poslati godinu dana snimaka koji nedostaju i pustiti „vodu“ sa Evrope i sve što se nalazi u njoj u svemirski brod i tako izvršiti samoubistvo u ime nauke.
Ako već pomalo odstupa od klasičnog found footage principa, Europa Report se drži drugih klišeja SF i horor filmova, a naročito kombinacije ta dva žanra. Pomenuli smo Odiseju, koja ima nemali horor potencijal, ali mehanika Europa Reporta podseće pre svega na originalnog Aliena, sa klaustrofobičnom atmosferom i eluzivnim, skoro nevidljivim protivnikom koji tamani junake. Alien je veliki film i prvi je napravio pravu fuziju SF-a i horora, a razni derivati su snimani posle toga, uključujući i Boylov Sunshine (2007).
Izlaganje je pomalo na preskok, ali se narativna linija da lako pratiti, pošto su preskoci očekivani i po uzusima found footage žanra (utisak naknadne montaže velike količine sirovog materijala). Većina kritičara se žalila na ispresecanost događaja u i oko broda sa snimkom sa neke konferencije za štampu koja sumira događaje. Troje ljudi na konferenciji nam služe kao neka vrsta naratora i ne ponavljaju se previše, ali odaju utisak dokumentarne emisije na televiziji ili čak informativnog specijala. Možda to nije maštovito, ali je dovoljno efektno.
Glumačka postava je internacionalna, najviše teksta imaju Esbeth Davidtz kao portparol svemirske kompanije i rumunska glumica Anamaria Marinca kao Desque. Možemo prepoznati i Christiana Camarga (iz Dextera), Isaih Witlocka (iz The Wire), Michaela Nyquista (iz švedske Millenium trilogije) i Sharlta Copleya (District 9). Svi su jako dobri u relativno jednostavnim ulogama koje su im date, a šarenilo akcenata doprinosi realističnom dojmu internacionalne svemirske misije.
Reditelj Sebastian Cordero je potpisao nekoliko značajnih ekvadorskih filmova, uglavnom spojeva kriminalističkih trilera i socijalnih drama, među kojima istupa koprodukcijski triler po istinitom događaju Chronicles (2004) o serijskom ubici sa Anda, snimljen sa hollywoodskim glumcima. Produkcija Europa Reporta je svedena, kao i za većinu found footage filmova, nezavisna i u velikoj meri neambiciozna.
Iako ne donosi ništa posebno novo, Europa Report ima ono nešto što gledaoca drži prikovanim za ekran. Za mene je to naučna meditacija o tome dokle smo spremni da idemo u naučnom istraživanju. Možda smo suviše ograničeni svojim neznanjem ili nedovoljnom sistematizacijom znanja da bismo napravili proboj i otišli dalje. Možda nismo dovoljno hrabri i spremni da se žrtvujemo. Možda nemamo dovoljno novca da idemo dalje i brže nego do sada. Europa Report će nas podsetiti na opasnost nepoznatog, ali i božanstveni osećaj nakon otkrića. Zanimljiva je kao naučna meditacija, ali može poslužiti i kao zabavna found footage boza za ljubitelje SF horora.